Man börjar höra en del nu om att nu är en bra tid och börjar investera i fastigheter igen. Så tänkte att en tråd om detta kunde vara en idé och diskutera detta.
Tror ni att det kan bli som innan, några tusen procent i avkastning (ränta på ränta) på 10 år. Eller är fastighetsfondernas storhetstid över.
Edit
För att ha något att gå efter så tex länsförsäkringar fastighetsfond
Ja.
Men alla fastighetsfonder är inte skapta lika. Så lite fondpocking är på sin plats om man ska få överavkastningen du söker. Fortfarande ett gäng noterade bolag som kommer ha det tufft framöver.
Jag har mycket fastighetsbolag via fonder sen september 2023. De har piskat både omx30 och omxpi. Tror de fortsatt kan slå index förutsatt att räntan går ner detta halvår. Annars kan det nog bli lite berg o dal bana. En del bolag är Kraftigt pressade pga sin belåning. Jag tror det kommer dröja många många år innan vi kommer nå tidigare ATH i “fastighetsindex” Jag tror ej på “bitcoin rusning” bland fastighetsbolag men fortsatt stor uppsida just förutsatt räntesänkning. Jag kommer ligga kvar fram till första räntesänkningen och eventuellt ta hem vinsten efter det. En del av räntesänkningen är redan inprisad skulle jag vilja påstå. Tänk bara på att det är en strategi med rätt hög risk i alla fall om du frågar mig men man skall jue ha kul också
Får nog hålla med imed vi inte har ens fått första räntesäkniningen än. Sedan för att inte glömma att folk kommer avvakta framtida säkning för att se om den håller sig någorlunda stabil.
Jodå vet om risken. Tog ut när det föll 30%. Som tur var hade jag en ränta på ränta på 1000%. Så blev en rejäl vinst ändå som tur var. Ändå sura pengar och förlora
Någon påstod att vissa fastighetsbolag kommer kunns göra fina vinster framöver om räntan går ner då de kunnat inflationsjustera hyror rätt kraftigt och går då räntan ner så kan det på sikt bli riktigt bra.
Men det hänger jue på räntan! då fastighetsbolagen offtast bara består av en massa lånade pengar
Jag tittar i princip bara på kommersiella fastigheter, men som delsektor tror jag den största uppsidan finns i bostäder. Men då jag inte har bra koll på bolagen, så är det svårt att prata om dem.
Men ett exempel är JM. De sitter på stora mängder byggrätter och är positionerade för vändningen i byggandet. De är också finansiellt starka och klarar därmed en tuff period bättre än många mindre aktörer. Troligen syns inte ljusningen riktigt i år. Vi vet nog mer efter sommaren. JMs VD sa dock nyligen att han tror bostadspriserna slår nytt ATH under 2026 igen och att den bästa tiden att köpa bostad är nu. Ska man tro honom ligger vändningen för bostadsaktier närmre än vad markanaden i nuläget prisar in.
Sen har du bostadsbolag som verkar på övriga nordiska marknader, där hyresregleringar inte har samma påverkan. T.ex. Finland anser flera bostadsbyggare är en fungerande marknad och där har inte byggfallet varit lika kraftigt.
Bland bostadsbyggarna har jag ett öga på JM och Bonava. Skanska äger jag redan, men inte på grund av bostäderna. Kan tillägga att jag gillar fastighetsbolag mycket och jag har nästan alltid minst 2-3 stycken i portföljen. Men kommersiella fastighetsbolag.
Edit: Missade att du frågade efter fonder. Jag har fonder i en nystartad ISK där jag sätter in mitt månadsspar för vår husfond (underhåll och plötsliga utgifter), då räntekontosparandet har nått nått sitt mål. Så istället för att sluta spara dessa pengar fortsätter jag spara, i mer riskabla placeringar.
Där har jag idag fyra fonder varav en är PLUS Fastigheter Sverige Index med 0,24% i avgift på Avanza.
De 10 största innehaven står för drygt 75% av totalen och är kvalitetsbolag. Resterande 25% är blandad kompott. För att vara en fastighetsfond är det den första jag gillar. Sagax värdering är den enskilt största risken i fonden skulle jag säga. Men likt Nibe har de behållit sin höga värdering över lång tid.
Jag är lite orolig för komersiella fastighetsbolag med stor exponering mot kontors ytor.Där skulle jag vara lite försiktig, personligen. Kan bli mycket outhyrt om vi går in i en ressison
Jag tror nog främst de som fokuserar på nybygge till vanligt folk får de nog som mest jobbigt. Ser ju nybygge i Landskrona som går på 2 miljoner och uppåt. 19 år. Jobb om kanske 3-4 år. 23-25 tusen ut efter skatt.
Tar lång tid och spara till lägenheten. Plus ränta.
Ps har ej jobbat på 6 år och levt på 21 tusen före skatt. Vet ej vad normal industri lön är idag.
Bostadsbyggarna vet detta och är kreativa med diverse nya upplägg som att man hälftenäger tillsammanns med byggbolaget, där målsättningen är att man över tid tar över hela andelen t.ex.
PS. jag uppdaterade mitt inlägg med en fond ovan också.
Hyreskontrakt är långa och folk behöver någonstans att jobba även under tuffa tider. Fastighetsbolagen är i viss mån benägna att göra lokalanpassningar fortfarande och man hjälper gärna sina kunder hitta mer lämpliga lokaler vid behov. Dialogen mella n kund och uthyrare är ofta god och man kan se och planera för förändrade behov i god tid. Dessutom är kontorslokaler relativt anpassningsbara vad gäller att flytta väggar och sånt om en lokal behöver styckas upp.
Sedan har vi CoWorking-bolagen som erbjuder en uppsjö av olika kontraktslängder och lokalvarianter. T.ex. United Spaces, som ägs av Castellum. Min uppfattning är att fastighetsbolagen har koll på läget ochhur marknaden förändras. I Sverige har vi t.ex i stora drag återgått till kontoret efter pandemin om vi tittar på statistiken. USA däremot har massorna stannat hemma i de större städerna. Slutligen är det nog inte många av våra stora fastighetsbolag som uteslutande har kontor som affärside. Det brukar vara en mix.
Du har nog en del poänger i det du säger tack för vettig input. Du verkar insatt. Kanske är jag fast i min egna hjärna men i min värd är det generellt lättare att flytta på ett kontor än ex. En fabrik / butik eller annan industri verksamhet för att inte tala om lägenheter. sen skulle jag tro att det är diverse kontors tjänster som ryker först i en kris men du har rätt kontrakten är ofta långa och parterna har ett intresse i att komma överens pga detta. Och ja fastighetsbolagen har nog generellt hyffsad koll.
Tror eventuellt att den del dyra kontor centralt belägna i storstäder kan få det lite tuffare i framtiden men då gör man väl bostäder av dem i värsta fall så länge staden godkänner ändringar i detaljplan. Mitt eventuella spaningsuppslag skulle i så fall vara att bolag i framtiden kommer vara något mindre benägna att hosta upp rejält med deg varje månad för den flådig adress mitt i smeten när det trots återgång från corona ändå kommer att vara vanligare med “hemmakontor två dagar i veckan” i framtiden?
Sektorer som är utbombade brukar ju kunna repa sig men om det når den hysterin som var tidigare är nog lite osannolikt.
Jag är urkass på att analysera fastighetsbolag så jag har istället lagt till en lite slatt med PLUS Fastigheter som är index, the Good, the Bad and the Evil men OK för mig. Köper lite varje månad som en spec på att det repar sig
Ja man tänker lätt det kan inte gå lika bra igen. Men tittar man på lf fastighetsfond som har funnits länge. Så ser man flera dippar på typ 400-150.
Inget kan ju gå lika bra alltid. Men och andra sidan så förökar vi oss som kaniner. Plus import av människor. På 30 år har vi gått från 8 miljoner till över 10 i Sverige. Fortsätter det så blir ju mycket nybygge eller hyreslägenheters intäkter osv.