Hyresfastighetsportfölj via börsen

Hej
Jag går i tankarna att göra en liten portfölj bestående av fastighetsbolag på börsen inriktade mot hyresrätter. Då vill jag främst inrikta mig på Malmö, Göteborg och Stockholm. Mindre orter och spretiga bestånd är inte av något vidare intresse. Vill vara där befolkningen växer närmsta 30 - 50 åren. Känns som läget är rätt att gå in just nu innan räntorna sjunker. Dock är jag lite osäker på vilka bolag som ska investeras i. Tankarna just nu är:

Trianon Som är inriktade mot Malmö .
Wallenstam som är inriktade mot Gbg.
Heba och John Mattson som är inriktade mot Sthlm.

Då med följande fördelning :
Trianon 20%
Wallenstam 40%
Heba 20%
John Mattson 20%

Någon som har någon input om bolagen eller fördelningen? Är det en dålig,bra ide just nu? Några andra bolag som ni tänker på ?

1 gillning

Om detta är en förutsättning för din investering så bör du nog fundera ett varv till innan du slår till. Det är inte alls säkert att befolkningen i våra städer kommer fortsätta växa, den hade förmodligen redan börjat sjunka om det inte vore för invandringen - och politiken på det området kan vända på en femöring. Även om den inte gör det så kommer många länder som idag har stort nettoutflöde också få sjunkande befolkning på sikt, kanske inte ser Sverige som lika attraktivt som de senaste 25 åren etc.

Jag hade hellre satsat på något som inte är beroende av ökande befolkning. Men to each his own.

2 gillningar

Ja framtiden kan man ju aldrig veta så klart, men med informationen vi har idag ser det ganska ok ut för Malmö, Stockholm, Göteborg.

Just plus fonden har jag redan i min vanliga portfölj :smile:. Dock en liten andel. Nu är jag mer inriktad på enbart hyresfastigheter . Framförallt för jag tror mig förstå det segmentet bättre än till exempel lager och logistik.

1 gillning

Men vad är antagandena som gör att de kommer fram till den slutsatsen, och vad anser du själv om dessa? Det är ju frågan.

Jo givetvis är det många parametrar som kan ändras på 50 år. Men det är ju en risk du har med alla investeringar. Men Sveriges demografi förhållandevis till stora delar av Europa ser mycket bra ut. Jag köper ju hellre en fastighet i Malmö än i Athen om jag kan välja.

Återigen, baserat på vad? Jag säger inte att det är fel, bara att man måste göra sin hemläxa.

Något som pekar åt andra hållet är att födelsetalen nu är nere på 1,5 barn per kvinna eller något i den stilen samtidigt som invandringen kan stramas åt rejält. För att få ordning på födelsetalen kanske man måste få tummen ur och se till att det byggs mer, vilket kan påverka värdena för existerande fastigheter, vilket motverkar det som ofta har varit det som gjort folk förmögna på fastigheter i storstäder - ökade priser. Sällan en bra affär bara på själva direktavkastningen.

Beror på hur fastigheterna är prissatta i de olika städerna, vilka antaganden ”marknaden” gör samt om man håller med om dessa.

Det är lite det som är poängen det byggs alldeles för lite bostadäder just nu . Vi kommer ha bostadsbrist många år framöver. Födelsetalen har varit förhållandevis höga dom senaste 15 åren fram till pandemin då dem sjönk. Invandringen är ju svår att sia om, även vid ett lägsta scenario kommer det att finnas.

Men är det någon som har input eller intressant information på bolagen i portföljen? Är väl mest osäker på Trianon .