Evergrande starten på en kinesisk bostadskrasch?

Är det en kinesisk bostadskrasch på gång och hur påverkas den globaka ekonomin av en kinesisk “Lehman -08”?

Evergrande är en jätte inom fastigheter i Kina och håller på att gå konka.

“Protests intensify at China Evergrande Group offices across the country as the developer falls further behind on promises to more than 70,000 investors. Construction of unfinished properties with enough floor space to cover three-fourths of Manhattan grinds to a halt, leaving more than a million homebuyers in limbo.”

“As a systemically important developer, an Evergrande bankruptcy would cause problems for the entire property sector,” said Shen Meng, director of Chanson & Co., a Beijing-based boutique investment bank. “Debt recovery efforts by creditors would lead to fire sales of assets and hit housing prices. Profit margins across the supply chain would be squeezed. It would also lead to panic selling in capital markets.”

“China’s Nightmare Evergrande Scenario Is an Uncontrolled Crash”](https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-16/china-s-nightmare-evergrande-scenario-is-an-uncontrolled-crash)

Problemet i sig oroar mig, men också att forumet knappt nämnt Evergrande under senaste veckan?

Svaren i Tävling, Vem är bättre prognosmakare än proffsen? kanske kommer justeras?

Jag tror staten går in och släcker branden, på något sätt, de vill inte ha allt för missnöjda medborgare.

Jag tror ett större hot mot värdet av de här på forumet populära globalfondenar är CCP:s, Kinas styrande partis, makthunger.

De kommer inte att tillåta något annat att växa mot himlen, som på sikt kan hota dem, på något sätt.

Slutsatsen måste vara att Kinesiska IT-aktier, samt kanske även andra aktier, är stendöda?

Jag vill samtidigt inte helt avskriva Evergrande-riskerna, det skall bli intressant att följa.

Skulle även jag tro. Evergrande är “too big to fail”. Världen har lärt sig mycket av finanskrisen -08. Freddie Mac och Fannie Mae togs över av staten i ett av världens mest kapitalistiska länder. Borde vara ännu lättare att finna en sådan lösning i en kommunistdiktatur.

Man får följa utvecklingen noga.

Instämmer i prognosen att staten sannolikt kommer att agera för att lösa frågan, kanske i liknande form som Sverige hanterade Nordbankens problem i början på 90-talet. Samtidigt finns det uppenbara risker i den här sektorn men för att det ska bli en riktig kris behöver problemen bli/vara större än bara i ett enskilt företag. Samtidigt finns förstås risken att det redan är så dvs. att Evergrande bara är första brickan i ett stort dominospel. Det finns en tydlig punkt när staten inte längre vill backa upp diverse rika individer utan hellre låter sektorn genomgå en självrensning. Om huvudmålet är geopolitisk snarare än ekonomisk makt, som det trots allt verkar, är det givet att det finns viktigare saker än att hålla finansmarknaden stabil. Folkets fortsatta lojalitet kan kanske köpas billigare på annat sätt.

1 gillning

April 2022, när det visar sig att alla stora amerikanska banker i hemlighet har lånat ut pengar till kinesiska Evergrande, packat om skulderna á la bostadsmarknaden pre 2008, köpt av/sålt till varandra och nu står med värdelösa fordringar. :slight_smile:

Det kom lite snabbare än väntat, men I HATE TO SAY THAT I TOLD YOU SO. :wink:

4 gillningar

Svårt att relatera till Evergrandes storlek. Jag menar, 2600 miljarder låter mycket, men det är ju inte ens summan av privatpersoners bolån i pyttelandet Sverige. Jag menar, hur står sig Evergrande i relation till andra kinesiska fastighetsbolag?

2 gillningar

Omöjligt att veta om de kommer att räddas eller inte. Det bästa enligt forskning är väl att chilla och fortsätta månadsspara.

4 gillningar

Av det lilla jag snappat upp verkar det som att detta inte är unikt för EG utan snarare praxis i liknande bolag i Kina.

Jag såg nyss din kommentar i tråden som @kaviar pekade på om prognosmakare. Bra kommentar i den tråden men vart kan man läsa om amerikanska bankers inblandning? Är det något jag missar i min egen artikelref?

Din kommentar om värderingen av kinesisk IT är off-topic, men den är också väldigt intressant! Som du säger borde nog den framtida potentialen bero på om marknaden styrs av privata eller statliga intressen.

Haha… Nej, det var min egen raljanta spådom. Men dom där 2300 miljarderna i skulder måste ju komma någonstans ifrån. :slight_smile:

När en svensk regeringschef blir avsatt av folket, då börjar livet för dem.

Kanske en karriär som styrelseordförande med egen nybyggd strandnära herrgård? Eller som framgångsrik företagsrådgivare med åttasiffrig fakturering, i princip utan utgifter.

När en Kinesisk regeringschef blir avsatt av folket, då är deras liv slut, bokstavligen.

Det är inte en slump att de därför förespråkar “harmoni”, de vill ha lugn i landet, CCP vill inte äventyra detta.

Mer ett kinesiskt problem som de kommer att ta hand om. Omstrukturerar och staten involverar sig. Ledarna försvinner. Så tror jag det spelar ut efter många år i Kina :slight_smile:

Ser ingen koppling till Lehman som ju var en bank med oerhört mycket mer tentakler in i finansiella systemet.

En rätt bra kommentar på CNBC

Chinese developer Evergrande is on the brink of default. Here’s why it matters

1 gillning

Jag tror samma sak som du, att staten involverar sig samt blir omstrukturering. Troligen försvinner ledarna sen beroende på hur situationen utvecklar sig kan de sättas i fängelse.

Finns även en stor risk att fler bostadsutvecklare kommer omstruktureras av myndigheterna.

Sannolikt mer permanent än så. Bli dömda för något och sedan avrättas. Kanske inte så dumt.

”Too big to fail, but you pay the price with you life”

Kanske skulle sätta lite rakare incitament att hålla sig på mattan även i väst, när några exempel statuerats :slight_smile:

Evergrande har väl bara några procents marknadsandel i Kina, det är ju en enorm ekonomi. Men staten kommer ändå inte låta det kollapsa. Det kan vara med livet som insats för ledarna om ekonomin kommer i gungning, det var en stor orsak till händelserna 89 som ju nästan störtade regeringen.

Så, tar staten tillfälligt över företaget, gör en plan hur det ska återskapas?

Eller en statligt kontrollerad konkurs? Med försök att minimera följder på resten av marknaden?

Nästa år avgår Xi Jinping och en ny ledare för China ska väljas av partiet.
Påverkar det situationen på den Chinesiska fastighetsmarknaden?

Så här kommer de strukturera hörde jag:

Sämst rätt har aktieägarna.
---- ovanför får inget —
Därpå näst sämst rätt utländska långivare.
---- ovanför får lite eller inget -----
Därpå inhemska långivare.
— nedanför skall hållas skadelösa —
Därefter konsumenter som betalt i förskott.

2 gillningar