Tävling, Vem är bättre prognosmakare än proffsen?

Det har sen iaf 2013 regelbundit kommit nya prognoser att en ny sättning/börskrash kommer snart från proffsen. Utifrån dessa förutsättningar låt oss skapa en tävling/omröstning *”Vem är bättre prognosmakare än proffsen?”. Tävlingen går ut på att vi anger vilken månad + år som vi tror nästa börskrash/sättning kommer ske.

Förslag på definition för en sättning är att börsen har gått ner mer än 20% under max 30 dagar. När detta scenario har inträffat får vi se vem som vann.

Vinnaren av tävlingen kommer få nöjet att utnämnas av mig till domedagsprofet samt forumet svar på Nouriel Roubini :joy: :pray:

År

• 2021
  • 2022
  • 2023
  • 2024
  • 2025
  • 2026
  • 2027
  • 2028
  • 2029
  • Sennare

0 röster

Månad

• Januari
  • Februari
  • Mars
  • April
  • Maj
  • Juni
  • Juli
  • Augusti
  • September
  • Oktober
  • November
  • December

0 röster

Ps, denna tråd är skriven med viss ironi om man inte förstod det hinnan.

3 gillningar

Svaren borde ju va kopplade ihop, det är ju ointressant att se vilken månad som fått flest röster om det inte är samma år

1 gillning

Hahaha, classic kommentar när någon skapar en poll. Skönt att det inte bara är jag… :joy::rofl:

5 gillningar

November 2021 :rofl:

April 2022, när det visar sig att alla stora amerikanska banker i hemlighet har lånat ut pengar till kinesiska Evergrande, packat om skulderna á la bostadsmarknaden pre 2008, köpt av/sålt till varandra och nu står med värdelösa fordringar. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror att Fed börjar med räntehöjningar 2023 vilket triggar nedgång.
Svarta svanar går per definition inte att förutse.

Rekommenderar att läsa Tetlocks bok “Expert Political Judgement”, vari han visar att experters förutsägelser inte är mer tillförlitliga än slumpmässiga utfall med bara 48% korrekthet. Det är alltså sämre än om man singlat slant, vilket som bekant har 50% sannolikhet för krona eller klave. Detta är räknat på fler än 80 000 förutsägelser med binära utfall, t.ex. “går marknaden antingen upp eller ned över perioden X”.

Intressant därför också att höra hur stor sannolikheten är för ett specifikt utfall. Exempelvis, är du 100 % säker på att sättningen sker i mars 2022? Detta för att fånga nyanser för att skilja mellan vertygelse och slump. Om 1 000 personer kastar pil med ögonbindel, kommer åtminstone någon till slut att pricka bulls eye.

Nästa steg är ju att faktiskt göra något praktiskt med förutsägelsen. Om du är övertygad om ett visst utfall en viss månad, kan du ju förbereda portföljen därefter och dra fördel av att du kan förutspå marknaden.

Men om du bara är övertygad om att en sättning på -20% kommer att ske, men du inte har någon aning om det är oktober 2021, januari 2022 eller april 2025, etc. gäller det att alltid har portföljen förberedd.

Därför är jag tämligen skeptisk till det faktum att småsparare har närmare 100% av sin risk allokerat till bara ett tillgångsslag som aktier. Bättre diversifiering än så är nödvändig, t.ex. genom Rika Tillsammans-portföljen eller en allvädersportfölj som jag själv förordar.

Men visst är det lätt att vara fullinvesterad i aktier när dessa bara gått upp sista 12 åren? Hur är det man brukar säga; “Historisk avkastning garanterar framtida avkastning”, eller var det tvärtom? Kan vara ett bra läge nu att också se till andra tillgångsslag.

Länk till boken för den som är intresserad att informera sig: Expert Political Judgement by Philip E. Tetlock

Ps. Röstade april 2022, men timingen spelar egentligen ingen roll då min portfölj alltid förberedd för just sådana sättningar.

1 gillning

Juni 2022, 10% säker. Eller 5%… Eller 100%… :thinking:

1 gillning

Är verkligen en sättning på grund av en räntehöjning en svart svan? Jag skulle nog kanske definiera den som ljusgrå. Svarta svanar är väl egentligen helt oförutsägbara, eller? :grinning:

Var kopplar jag in min prognosmaskin? Finns det något röstnings-api?

Internnamnet hos utvecklingsteamet är “sofistikerad slumpgenerator” som kommer gissa på alla utfall, och i efterhand bara spara den gissning som faktiskt föll in. #SurvivorshipBias

Perioden efter valet 2022.

1 gillning

Eftersom >20% nedgång på mindre än en månad är en extremt ovanlig typ av nedgång så skrev jag “senare” och oktober.
Bara så där ur minnet kan jag komma komma på två sådana krascher, det är Coronakraschen och börsraset som inleddes med svarta måndagen 19/10-87.
börsfall brukar bara mer långdragna.

Några till blandat Svenska samt Amerikanska börsen,

Mars 2020
Oktober 2008
September 2001
September/oktober 2002
September 1990

Utifrån denna data kanske man ska säga September :joy:

1 gillning

Själv tror jag att vid nästa riksdagsval när sossarna tappar makten kommer en sjuhelvetes krasch och bostadsbubblan spricker värre än aldrig förr, sedan kommer sossarna stå där och slå sig för bröstet och hylla sig själva “titta vad som händer när inte vi bestämmer”

FED guidar relativt väl så nej de är inte svarta svanar.

Haha, jaa, alla vet att krascher kommer sept/okt

Metoden är inte så dum. Läser man “The signal and the noice” av Nate Silver så ser man att en ganska tillförlitlig metod är att be många människor att försöka förutse när något ska inträffa och sedan räkna fram snittet. Så Tomas, då aktiviteten börjar klinga av på den här tråden, hade det varit intressant att vad snittsvaret var. Det är nog bland de bästa förutsägelse man kan få i Sverige.

September 2023 säger jag. En klassisk kraschmånad och jag tror att världsekonomin behöver 2022 och starten på 2023 för att komma fram till hur ekonomin brukade fungera, innan pengaregn, lockdowns och annat märkligt ställde till matematiken.

Jag tar på mig Saidahatten och tillåter mig lite utsvävningar för skojs skull:
Då hinner också centralbankerna börja skrämmas med inledda räntebanor uppåt och på hemmaplan är det klart vilka som faktiskt blev långtidsarbetslösa på riktigt. Valet 2022 är förbi, budgeten blev klar till slut och efter ännu en sommar med en massa wtf?!-utrop om miljönyheter och energiåtgång backar många ur börsen, betalar kanske på lån, löser sommarens kreditkortutgifter och stänger om sig inför hösten.
Alla nybörjarkids med Tesladrömmar har flytt börsen som de tycker “tappat” när de inte för 30% per år och dundrat in 100% i krypto med rejäl hävstång. De dras och drar också med i fallet.
Fastighetsmarknaden har inte backat i pris, men objekten är färre efter den hausse vi nu upplever. Plötsligt vill ingen sälja och ingen kan köpa och bankerna ser gärna att slantarna rasslar in och höjer därför så sakteliga räntorna, som i sin tur gör att mindre sätts på börsen osv.

Två år att planera en "stay ich-portfölj alltså. :wink:

2 gillningar

Maj 2029 :+1:

Maj 2023.
:slightly_smiling_face: