Nytt år, ny undersökning | Vad slutar Stockholmsbörsen 2024?

Förra året gjorde hade vi tråden: “Nytt år, ny undersökning | Vad slutar Stockholmsbörsen på 2023?”. Så låt oss ta den för i år även om vi är en månad in.

• Vad tror du att börsen slutar på om du måste gissa?

• Vilka är de väsentliga händelserna under året tror du?

1 gillning
  1. Räntesänkningar, piraterna slutar bomba båtar, vi går med i Nato och regeringen sjösätter plan på ny kärnkraft. Omxspi +17%
3 gillningar

Jag går all in och leker Saida, så jag har nå’t att äta upp om ett år:

Jag tror dessvärre på fler klimatkatastrofer här och där, vilket får uppmärksamhet i media. Torka, översvämningar etc. Även rika delar av världen ser mer av detta och tvingas agera.
Tesla sluter nå’n sorts mellanmjölksavtal i Sverige som ser bra ut på pappret, men som ingen är nöjd med. Försäljningen minskar pga detta.
Inflationen och svenskarnas skuldbörda diskuteras vidare, men i samband med de relativt snabba sänkningarna (med start i maj) börjar Svensson ändå spendera igen, som funnes det ingen morgondag.
Världshandelns farleder är öppna, men hungern i primärt östafrika gör sig påmind när allt fler fält förblir oplogade i världens kornbod Ukraina.
Trump vinner valet i USA och Orban tvingas ju säga ja mot en större slant bidrag från EU. Den japanska ekonomin tuffar vidare och förvånar all världens ekonomer som försöker klura sig fram till vad som är lösningen efter en så lång kräftgång.
Stockholmsbörsen är lika volatil som en puckelpist, men slutar efter ett mycket starkt andra halvår på +23%, mest pga uppblåst framtidstro.

3 gillningar

Jag har slutat gissa på årsbasis.
Nästan aldrig gissat rätt känns det som. Inte bättre än ett myntkast i alla fall :sweat_smile:

Jag gissar att det jag har investerat kommer slå inflation + bankränta på 20-25 års sikt. Helst mer än så är önskvärt.
Det är jag nöjd med och tänker inte gissa på kortare perioder. Tycker även 10-15 år är för kort tid.

1 gillning
  • Börsen slutar på +12,64%
  • SEK stärks mot USD och EUR
  • Trump vinner valet och börsen återgår tyvärr till att röra sig efter presidentens tweetar snarare än makrodata.
  • Putin får som han vill, dvs att väst (särskilt USA) minskar sitt stöd till Ukraina
  • Inflationen och räntorna sjunker men… oljan blir temporärt dyrare efter eskaleringar i mellanöstern
  • Bostadsmarknaden förblir svag trots höjt bolånetak och lägre räntor
  • Elen blir billig. Efterfrågan fortsätter att minska och nu när “alla” köpt solpaneler produceras det i överflöd under sommarmånaderna. Grattis till er som investerade pengarna på börsen istället. :wink:
2 gillningar

Var är pollen som jag kom in i den här tråden för att klaga på?

2 gillningar

Tror jag skrev i någon annan tråd där vi spekulerade i börsen 2024, att det blir börsfest och +35%!

Frsmförallt andra halvåret blir det tjurrusning när räntorna börjar sjunka.

Men någonstans kring -60% och +60% är väl rimligt att anta :slight_smile:

1 gillning

+4.7 efter både upp och ner.

*Blir ännu ett rekordvarmt år globalt och i år även i Sverige.
*Matkedjorna fortsätter öka matpriserna, greedflation behövs för att bekosta bonusar och annat viktigt.
*Sjukvården får akut stöd av staten, efter att politiker x fastnar på akuten i 28 timmar.
*Svenskarna byter tåg mot buss och buss mot bil.
*Räntan sänks först till hösten, då inflationen minskar svagt under vår och försommar.
*Oro efter Natointräde, Trumps vinst, strejker i Europa, utökat krig i mellanöstern, nya och längre handelsrutter skapar förseningar och logistikproblem i Sverige, ökad arbetslöshet, fortsatt krig i Ukraina, läkemedelsbrist, Kina anfaller Taiwan som leder till brist på viktig elektronik på världsmarknaden.
*Så gissar på stark uppgång nu i vår, men svajjigt resten av året.

Men jag kommer fortsätta köpa billiga och bra globala indexfonder. :wink:

1 gillning
  • ISK skattefria första 300Kkr per konto som innebär att flera ska investera i svenska aktier.

OMSXPI +19%

1 gillning

Varför Stockholmsbörsen så intressant? Alla kör ju global index :upside_down_face:

Tror det går tvärtom mot vad jag tror, därmed hamnar jag i loopen att jag inte kan bestämma om jag ska tro nåt eller agera på nåt…

Plus eller minus, nåt av det, inte 0 i alla fall

Eller blir det noll nu ?

1 gillning

några av popularaste fonderna hos Avanza investerar i Sverige

1 gillning

Man kan ju hoppas, då finns det en mening med att ha konton hos många plattformar

Några mer eller mindre vilda gissningar

1 gillning

7.0 %
Plötsligt händer det.

3 gillningar

Jag tror det ligger en otroligt stor potentiell ökning som drivs av minskad inflation. Varje nyhet och antydan till sänkning leder till stora skutt uppåt som sedan trycks tillbaka när det blir bakslag. Det ser vi redan nu. Till slut kommer dock sänkningarna och då blir det rally.

Trump har varit president tidigare, så osäkerheten där är inte särskilt stor. Krig och konflikter är inprisade och kan bara leda till uppgång om de får ett slut.

Kronan kommer stärkas omkring 10% mot dollarn, vilket också ger extra fart åt Stockholmsbörsen.

Jag tror på +43% för OMXSPI

1 gillning

Jag tror att räntesänkningarna dröjer mer än folk hoppats och att lågkonjunkturen syns tydligare i jobbstatistiken. Därför ligger börsen på minus sent i vår. Men i sommar börjar de första riksbankerna att sänka räntan.

I USA vinner Joe Biden i en valrysare. Trump erkänner sig inte besegrad och det uppstår mer tumult än förra gången. Lokala makthavare kommer att försöka stoppa valresultatet och vi får en misslyckad statskupp. Det juridiska efterspelet kommer dra ut på tiden och Trump hinner dö ostraffad av en hjärtattack.

2024 slutar börsen på plus, men inte alls så mycket plus som alla förväntade sig.

2 gillningar

Såg en video från en expert på shipping som visade att trafiken nu i alla huvudsak har flyttats från Röda Havet/Suez-kanalen till att gå runt Goda Hoppsudden.

Tar längre tid och högre kostnad men detta kompenseras av att man nu bygger megastora containerbåtar som tar stora mängder containrar.

Detta då man i alla fall inte kan/vill gå via Suez-kanalen som är sårbar.

Detta tillsammans med att man investerar i infrastruktur i hamnarna för att kunna ta emot dessa extremt stora fartyg gör att det är tveksamt om trafiken återkommer till Suezkanalen i något större omfattning när det blir lika billigt att ta båtarna runt Goda Hoppsudden.

Dessa stora båtar kan sedan inte heller gå igenom Panamakanalen så trafiken tar sig på sikt nya vägar.

Intressant utveckling. :slight_smile:

2 gillningar

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Jag har svårt att gissa på börsnivå då makro och stora händelser påverkar även vår börs så mycket.

Men om jag ska ge mig på något närmre, som inte heller samvarierar med USA-börsen och omvärlden i övrigt i samma utsträckning, så säger mitt horoskop att fastighetsaktier överpresterar OMXS30 med 20 procentenheter.

@janbolmeson gjorde ni någon uppföljning på förra årets gissningar?

Jag tror stockholmsbörsen går + 8 % som snittet.
Ryssland kommer inse vad de håller på med och lägger ned kriget och låter ukraina vara.
Trump kommer till insikt att sluta kämpa med politiken och börja spela golf på heltid istället.
Alla människor börjar under första halvåret att flyga mindre, köra mindre bil, man lyckas minska utsläppen i världen rejält under måltalen och miljön börjar återhämta sig.
Alla människor börjar av nån märklig anledning bli mer snälla mot varandra, visa mer hänsyn och byr sig mer om varandra.
IFK Göteborg vinner allsvenskan.
Sverigedomakraterna åker ned till 2% av rösterna och åker så småningom ur riksdagen.

Ja, sen vet man ju inte om 2024 verkligen blir så, men ja det är gissning iaf. Får vi väl se nästa år hur väl jag lyckades pricka in händelserna.

2 gillningar