Indexfonder i framtiden – funkar strategin om Kina blir störst?

Många av oss sparar långsiktigt i breda och billiga indexfonder – en strategi som visat sig fungera väldigt bra historiskt, särskilt när USA dominerat världsekonomin och haft öppna börser.

Men strategin bygger på att vi som småsparare har tillgång till de största och mest lönsamma företagen – via publika marknader.
Vad händer om den ekonomiska makten flyttas till exempelvis Kina, där tillgången för utländska investerare är mer begränsad?

Jag vill gärna diskutera följande:

• Kan indexfonder fortfarande spegla verkligheten om stora delar av världens tillväxt inte går att investera i?

• Finns det historiska exempel på liknande situationer?

• Hur kan ett globalt index fungera om viktiga marknader är delvis stängda?

• Vad betyder det här för oss som vill spara passivt och globalt?

Det här är inte en varning – bara en öppen fundering. Vad tror ni andra? Är det här en framtidsfråga vi bör ta på allvar, eller är dagens strategi fortsatt trygg?

/B

4 gillningar

Anser personligen inte att börsen är trygg, även om de index som globala indexfonder följer historiskt alltid gått upp över tid. Men tror ändå att globala indexfonder har bäst chans framåt.

Men jag har inte 100% av mitt kapital på börsen, just för att ingen vet vad som väntar runt hörnet. Men jag har ändå cirka 75-85% på börsen, optimisten i mig gillar den fördelningen.

Klassiska varningen om att investeringar kommer med risken att man kan förlora delar eller hela sitt kapital, sägs av en anledning. Så det är därför jag har lite i andra tillgångar. :blush:

Det är inte lagligt att äga kinesiska aktier för oss icke-kinesiska medborgare.

Så det är ett icke-problem när det gäller Kina.

2 gillningar

Mycket bra trådstart! Jag är också nyfiken på det här.

3 gillningar

Det är lite det jag menar. Vi kan följa värdet på människans produktivitet i stort, genom att följa någon form av approximation av världsindex. Men approximationen, och därmed kanske även investeringen som sådan, blir sämre ju större del av världsekonomin Kinas marknad blir.

Är det vi gör? Jag är ingen ekonom men jag trodde aktiemarknaden bara utgjorde en pytteliten del av alla företag i världen.

Jag tror inte så mycket av indexfördelningen bestäms från småsparare…

Njae, lite av en missuppfattning. Går fint via

• “A-shares”, inte helt lätt men finns nya program för det.
  • “B-shares”, öppna för oss
  • “H-shares”, öppna för oss
  • ETF/fonder som köpt A/B/H shares
  • ADR (vissa kinesiska bolag som är noterade i USA)

Äger du verkligen en andel av bolaget med dem?

Kan du som utlänning stämma kinesiska staten i en domstol om staten inkräktat på din äganderätt i bolaget?

Jag tvivlar på det men rätta gärna min okunnighet om man kan det.

Stämmer detta historiskt ?
(att börsnoterade bolag är lönsammast)

Ingen aning. Jag har aldrig direkt funderat på att stämma kinesiska staten.

:bear: :dumpling:

Men småsparare och institutioner kan ändå investera i kinesiska börsnoterade bolag. Jag ser inget problem med ett marknadsviktat index om t.ex. Kina blir större.

Inser att det var ett antagande jag gjorde, och jag hade fel. En snabb googling gav att market cap på publika bolag bara var en liten del av totala market cap.