Vilken är den bästa enkla indexportföljen?

Det råder lite delade meningar om hur pass många indexfonder som behövs i en portfölj. Vore lite skoj att kolla vad forumet tycker är good enough. Med global nedan menas exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära, dvs världsindex förutom tillväxtmarknader.

• 100 % global
  • 80 % global, 20 % Sverige
  • 70 % global, 20 % tillväxtmarknad, 10 % Sverige
  • 70 % global, 10 % global småbolag, 10 % tillväxtmarknad, 10 % Sverige
  • 65 % global, 10 % global småbolag, 10 % tillväxtmarknad, 10 % Sverige, 5 % gränsmarknad

0 röster

Jag röstade 100% Global indexfond av misstag :joy::joy::face_with_hand_over_mouth::+1:

3 gillningar

Om man ska hålla sig till index och inte pilla, eller tajma marknaden eller vara aktiv, föreslår jag den simplaste lösningen med 100% global. Med autospar +noll ombalansering väldigt långsiktigt.

Storebrand global all countries.

3 gillningar

Jag får lyssna på dig @HenkeK och låta det vara i fred :wink: . Storebrand global all countries

1 gillning

Det vore en bedrift. :rofl::pray:

1 gillning

Gör inte det :joy: jag kör inte själv med 100% globalfond. Det var bara mitt förslag för den passiva&långsiktiga investeraren som inte är intresserad av marknaden. Jag har en salig blandning av aktiva fonder, passiva fonder, branschfonder, småbolagsfonder, investmentbolag, andra aktier m.m :joy:

Tycker det rimmar dåligt att predika något man inte själv följer som jag i detta läget :joy:

1 gillning

Jag lyssnar inte på dig då jag har haft länge bara global indexfonder men byter lite för ofta till nästan samma global indexfond. Det är det jag vill ha och hoppas kinna ha samma fond länge utan onödiga byte som oftast kostar förlårad avkastning :person_tipping_hand::partying_face: . Jag vill inte vara intresserad av marknaden men följer börsen dagligen. Du ver säkert att oftast de ointresserade som väljer billiga indexfonder klarar sig bäst långsiktigt :+1:

Vafan @Jacke77! Du ställer ju till det för oss andra när du inte har 100% LF indexnära!!! :joy:

2 gillningar

Vore det inte en idé att sätta ihop en portfölj med olika globalfonder då? Ser ”bättre ut” för ögat och blir väl ugnefär samma sak, om än kanske högre snitt på avgifter. Så slipper du byta. Var själv sådan från början att man fick olika ideer om vad som skulle vara ”bäst”. Kör med:
Avanza Global
Länsförsäkringar Global
Storebrand Global

Om det är svårt att inte pilla :blush: pillandet förlorar man pengar på då man hamnar utanför marknaden i fondbyte, det blir väl som en slags ”tajmande” antar jag? :joy: knske är helt fel ute men. Jag själv hade lite ocd med ”bästa fördelningen” :joy:

2 gillningar

Nej det lugnt å alla globala indexfonder är nästan samma sak fast i lite annorlunda global förpackning :joy::person_tipping_hand:.

Gärna på olika banker också så du får nöjet att logga in och kolla :joy::joy:

1 gillning

Där går gränsen. 100% Avanza i detta fallet

1 gillning

Jag skojade faktiskt. Har också bara avanza :blush:

Har två konton
Isk för fonder
Kf för aktier :grin:

1 gillning

Eller varför inte Avanza Auto 6 ? Då får man även fint namn på köpet allt detta för 0,36% i total avg. Robot :heart_eyes:. Har några st Isk :+1:

Aldrig varit förtjust i fondrobotar faktiskt. Varför vet jag inte då jag antagligen skulle tjäna pengar på det :thinking: gillar att ha allt på samma ställe där jag själv väljer helt enkelt :man_shrugging:

1 gillning

Önskar nästan att jag hade 0 intresse för börsen, månadssparade i samma globalfond, inte loggar in, inte tänka på det, och göra så till pension. Tyvärr är jag alldeles för intresserad av ekonomi och börsen för att kunna låta bli :man_shrugging:

1 gillning

Ser ut som @janbolmeson portfölj kommer vinna här :joy::joy::face_with_hand_over_mouth::+1:

100% VWCE, billigt brett allt-i-ett-fond

@Runnemo rekommenderar Länsförsäkringar Global Indexnära så det verkar inte självklart att en globalfond måste innehålla Kina etc. Sedan har vi Warren Buffett som tycker att en S&P500-fond räcker. Storebrand USA exempelvis. Så det är inte självklart vilket index som är good enough.

Är knske en smaksak. Om jag inte är intresserad av marknaden och pensionssparar i en globalfond i 40 år och aldrig kollar hur det går, skulle jag ändå rekommendera en med tillväxtmarknad. Vem säger att Världsindex består av 60% USA år 2065? Usa kanske har imploderat totalt, medan kina är den nya stormakten. Då har jag alltså gått miste om avkastningen i 40 år för det landet. Det är såklart bara ett exempel, men jag skulle rekommendera att få med så mycket olika som möjligt. Gärna small cap både i developed och emerging markets också. Men för enkelhetensskull skulle jag säga:

Storebrand global all countries,

Men det är bara min åsikt :blush:

Warren buffett rekommenderar USA, för det är den största ekonomin i världen, men han är också amerikan och bor i amerika. Sen tror han fortsatt på amerikansk dominans. Kanske är därför.

Kolla på riksbankchefen. Han är svensk och har allt i sverige i princip. Det är väl för att han trott på sverige, svensk ekonomi, har sin lön i svenska kronor, bor i sverige m.m

Sen kan man ju diskutera vad som är rätt.

För mig som är osäker på världen och framtida ekonomier och samhället, skulle placera globalt med så stor riskspridning som möjligt