Tanken om globalfonder som en klok långsiktig strategi för sparande är stort på Rikatillsammans. Man trycker på att den ska vara bred, passiv och billig.
När jag tittar på de största innehaven i fonden så ser den inte särskilt bred ut i mina ögon:
Här lägger man många ägg i korgen ”USA-tech”. Alltså en korg begränsad till både land och sektor.
Tanken med en bred fond är väl att ha ägg i många olika korgar för att sprida risker och ta del av möjliga uppgångar? Är fonden därmed sårbar och för exponerad mot USA-tech?
Jag är en glad amatör som är genuint nyfiken på era tankar kring detta.
När man rekommenderat att köpa en globalfond har man typiskt menat en marknadsviktad sådan. Fonder som är aktiva eller som följer alternativa index, som AG numera gör, är något annat.
I en bred marknadsviktad fond (nedan är VWCE) är de där vikterna rätt annorlunda:
Mm, AG har spårat ur ganska rejält när det gäller innehaven i NVIDIA och Apple gällande marknadsvikt. Hade inte rekommenderat den i nuläget för någon som vill starta sitt sparande i en bred marknadsviktad globalfond.
I dagsläget säger finans världen att de flesta global är förklädda usa fonder. Även om en del protestera mot det här.
Vissa finans sidor har även varnat om risker med tex lf global som har nästan alla ägg i en korg.
Men de företagen som är från usa har ingen som i dagsläget kommer klå dom på marknaden.
Sedan har det lett till att investerare fått mer pengar. Bara man jämför tex lf global med lf usa så har 15% mer i usa get ungefär 300% mer på 13 år. Med andra ord, andel i usa har gjort stora skillnad. Skulle global sänka sin andel i usa till tex 30%. Då hade vi inte haft resultat som 100% på 5 år.
Jag tycker global indexfond är bra som grund i sin portfölj, jag är dock lite emot att ha allt i en global indexfond just för att den är väldigt usa stark, eller i princip endast usa…