Vilken är den bästa enkla indexportföljen?

Jo, precis. Warren Buffett säger att han tror på USA, därför kan han rekommendera S&P500. Så det kräver lite mer uppföljning om du kör ett sådant bet så klart.

När det gäller allas favorit Stefan Ingves så har han både en indexfond och enskilda innehav. Han verkar helt klart ta ett bet på svenska Large Cap-bolag. Hans portfölj känns mer riskabel än Buffets kan jag tycka.

Så skulle det kunna bli men risken med det scenariot är att vi ändå inte får ta del av utvecklingen då USA drar med sig resten av det fria väst i fallet. Kina i sin tur kan ha åsikter om andra länders ekonomiska system och statsskick.

Ett skojigare scenario är att en västvänlig, demokratisk revolution sköljer över Kina och sprider sig vidare vilket markant driver deras utveckling (väst tuffar på som vanligt).

Ja precis, men det är det jag menar. Därför väljer jag att ha med tillväxtmarknader. Ju bredare, desto bättre. Om jag inte haft med Kina då, om de blir stormakten, då åker man ner i fallet med USA, men inte får något ut av Kinas uppgång