Kinafonder eller inte?

Hej! Ser att kinafonder går som tåget nu. Utklassar det mesta där ute om man tittar kortsiktigt senaste 3 månaderna. Vad tror ni andra på längre sikt, typ i år med dessa? Vad påverkar dessa just nu?

Har alltid ca 20% tillväxtmarknader i min portfölj. Jag har ingen åsikt om vilka marknader som kommer gå bäst framöver. Just därför känns bra att äga en så stor del av marknaden som möjligt. I mitt fall är det Avanza Emerging Markets eftersom den har bred spridning över många länder och branscher till en låg avgift.

5 gillningar

Att Kinas ekonomi öppnar upp igen efter zero Covid så folk är åter mer positiva till att spekulera i marknaden. Samtidigt har tidigare investeringar där tagit rejält mer stryk än på andra håll. Sen kan man ju alltid spekulera i svansriskerna (krig osv) som tenderar att vara mer extrema i tillväxtmarknader.

Själv kör jag ungefär marknadsvikt för Kina (ca 4-5%) och huvudsakligen genom värdebolag i tillväxtmarknader.

1 gillning

Har ingen enskild kinafond men däremot investerar jag i tillväxtmarknader. Ca 10% av aktiedelen. Gör inga bet på enskilda länder i övrigt.

1 gillning

Ja, Kina trendar bra just nu. Vill man vara lite försiktig kan man köra Tillväxtmarknader eller Asienfonder. Det sprider riskerna en aning.

Likaväl som man kan se att Kina går bra just nu, likaväl kan man se när något annat går bättre. Det är då man kan överväga att byta.

Skippar för egen del kina/tillväxtmarknader helt pga risk för krig och att få tillgångarna frusna som till exempel rysslandsfonder. Också tveksamt vad man investerar i eftersom kina inte tillåter utländska ägare så är det inte aktier som vi känner det pengarna hamnar i.

4 gillningar

Jo, men de gick dåligt ett par år innan.

1 gillning

Jag har en del i Nordea Kinafond, tills nåt annat visar bättre momentum. Ligger drygt +16% på tre veckor nu. Kollar minst varje vecka.

3 gillningar

Jag hade tidigare en stor del av min förmögenhet investerad i Kina eftersom jag ansåg (och fortfarande anser) att det sannolikaste scenariot är en fortsatt hög tillväxt där upp till ungefär taiwanesisk nivå, men jag har kommit fram till att risken är för stor (se bara på Ryssland), så nu eftersträvar jag i stället marknadsvikt.

3 gillningar

Det sista är helt felaktigt. Aktier noterade i HK kan köpas av vem som helst, många större aktier noterade på fastlandet går att handla i HK via Stock Connect, och ETFer och fonder kan fritt köpa kinesiska aktier, och vi kan köpa dessa ETFer.

Jag skrev ihop en längre trådstart om att investera i Kina, i oktober, men har inte postat. Om någon är intresserad kan jag se till att skriva klart och publicera.

11 gillningar

Jag har själv fasat ut Tillväxtmarknader, som generellt har en hög viktning mot Kina. Med en allt mer auktoritär ledning, ökande kostnader och krympande befolkning tror jag att tillväxten har guldåren bakom sig.

1 gillning

Hur ser ni som investerar i Kinafonder på att Kina kan definieras på olika sätt? Jag tänker på Shenzhen och Shanghai jämfört med de mer västinriktade Hong Kong-börsen och närliggande staten Taiwan. Dessutom finns de mer svåråtkomliga A-aktierna.

Finns det någon mening med att investera på någon av dessa börser eller är det bättre att investera i en bredare Kinafond som täcker allt?

Eller ännu bredare Asien- eller Tillväxtmarknadsfonder?

Precis. Japan, Singapore och Sydkorea tänker jag på spontant. Dock verkar Japan inte utvecklas på samma sätt som Kina. Deras ekonomier är ju i helt olika fas tänker jag.

A-aktierna är aktierna i Shenzhen och HK, samma fond brukar ha båda. Jag skulle säga att man kan ha ca 50-50 fördelning mellan aktier i HK och A-aktier. Finns olika fonder med olika fokus som man kan kombinera.

Jag håller mig borta från att investera i kina kan säkert vara en bra framtid för dom ekonimskt men har har allt för låg tillit på det landets styre.

@janbolmeson vore kul med ett avsnitt om Kina med en Kina-förvaltare. Tror det vore bra att lära sig mer om denna del av världen.

2 gillningar

@chineseinvestor skylle du eventuellt vara intresserad?

1 gillning

Du menar på en intervju, eller på vilket sätt? Kanske! Men jag är bara en glad amatör ska jag lägga till som brasklapp först :slight_smile:

1 gillning