Etiskt att investera i kinesiska aktier?

För den som vill sprida sina risker globalt och köpa utländska aktier så finns det ju många intressanta länder varav flera tyvärr är diktaturer som inte rankar högt på mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

Kina känns som ett bra exempel med tanke på deras förtyckande styre med bland annat bristande rättigheter och yttrandefrihet, arbetsläger för muslimer och säkerhetslagen i Hongkong. De verkar även ganska ivriga att sprida sitt inflytande och politiska/ekonomiska makt runtom i världen genom att skuldsätta länder och få kontroll över hamnar och strategisk mark m.m.

Om man vill köpa utländska aktier men inte vill bidra till detta, hur ska man agera och har ens aktieköp ens någon påverkan?

Att köpa kinesiska aktier kanske tillför kapital som underlättar för Kina, att man direkt eller indirekt bidrar till deras förtryck och ökade globala inflytande.

Eller - så bidrar ens aktieköp till den öppna globala handeln som behövs för att kunna påverka Kina. Alla tjänar på en global handel och det vore förmodligen svårare att påverka Kina om landet var mer stängt med färre kanaler för komunikation till omvärlden.

Kina är bara ett exempel och diskussionen hade lika gärna kunnat handla om Ryssland eller något annat land.

1 gillning

Jag tycker inte personligen Trump var en höjdare heller. Orkar inte göra en lista på allt han och administrationen gjorde, hade tagit mig en hel arbetsvecka. Men iaf, borde jag exkluderat USA från min portfölj under dessa 4 år? Under 8 år som det var nära att bli?

Ska man sluta investera i Sverige om SD sitter med i en högerregering styrd av M? Ska man sluta investera i Sverige om SD blir stödparti?

Fördelen med just Kina är ju att vanliga globalfonder investerar i MSCI World, d.v.s. ingen direktinvestering i Kina. Och just i Kina så är det vanligt med att företag tar lån från staten istället för att göra IPO, så exponering mot Kina blir ändå begränsad om du investerar i Kina.

Själv har jag noll kronor i emerging markets. Och jag kommer aldrig ha pengar i frontiers markets. Delvis tycker jag att de flesta länder i emerging och frontiers är “skitländer” jag varken vill bo i eller investera i. Och delvis tror jag inte att företagande är så effektivt heller när landet styrs av en diktator, dvs jag tror MSCI World kommer utvecklas bättre trots deras högre värdering.

Tror vi att Sverige skulle få bättre härskare om utlänningar slutade investera i svenska bolag? Samma torde väl gälla Kina.

1 gillning

Jag investerar i Kina (och andra länder som ingår i emerging markets). Det går i princip inte att undvika dessa länder oavsett hur du gör. Olja och andra råvaror från Ryssland är säkerligen inblandade i mycket du använder/konsumerar. Kina är som alla vet väldigt inblandade i de flesta varor.

Tex ser jag ingen större skillnad på Volvo Cars (med kinesiska ägare, batterier från Kina etc), Apple (nästan allt producerar i Kina) och Tencent. Tror Kina är Tysklands största handelspartner och våra svenska bolag säljer mycket i Kina

Ok. Några saker tror jag man bör känna till här:

1. Kina kommer INTE att bli mer demokratiskt eller bättre på mänskliga rättigheter för att det integreras i världsekonomin eller är ett centrum för global handel. Den teorin var populär på 90-talet och fram till några år efter OS 2008, men den visade sig helt enkelt inte stämma. Det blev precis tvärt om. Utvecklingen har gått i motsatt riktning.
  2. Kina kommer inte heller att utvecklas i demokratisk riktning om du (och många med dig) aktivt väljer att inte investera sina pengar där. Det tåget har helt enkelt gått för länge sedan. Det enda som kan vända på utvecklingen är… vete fan.

I slutändan sitter du med en moralisk och personlig frågeställning i knät. Känns det ok för dig? Eller inte?

1 gillning

Både en enkel och svår fråga. Är inte heller speciellt etiskt att handla i HM heller med tanke på arbetsförhållandena för de arbetare som plockar bomullen eller syr kläderna hos deras underleverantörer. Eller andra svenska/utländska bolag/fonder… Bästa är väl att i så fall att välja företag som är fullständigt transparenta, oavsett var i världen de finns. Själv kör jag ju majoriteten indexfonder och har därmed med företag som jag inte sympatiserar med eller ens vet något om. Önskar det vore enklare.

Det var ju ganska milt av dig. De här arbetslägren liknar mer koncentrationsläger, med tortyr och tvingade organdonationer. Tiananmen Square Massacre där militären mejade ner studenter, och de efteråt plattade till människor med bulldozer och spolade ner resterna i avloppen, borde vara välkänt vid det här laget.

Man kan argumentera att det gör varken eller att investera i Kina, men isåfall ska man inte backa för att investera i Nordkorea eller andra diktaturer heller (om det nu hade gått).

En annan mer praktisk sak att ha i åtanke är att den Kinesiska regeringen kan när som helst gå in och blocka/stänga ner/ta över företagen i landet, vilket borde få en att tänka till en extra gång innan man investerar i ett kinesiskt företag.

Det är inte svart eller vitt och poängen är inte att endast investera i företag som är helt fläckfria, det handlar om möjligheten att påverka de som är absolut värst och jag tror Kina kan orsaka mer lidande för världen de kommande 50 åren än vad Trump hade lyckats med på sina 4 eller 8 år.

Det har du rätt . Möjligt att investering i kinesiska aktier inte har någon som helst påverkan även om jag gärna vill tro det. En risk som jag föreställer mig är att omvärlden köper aktier i Alibaba > de får mer kapital > växer, etablerar sig i fler länder > kinesiska regimen börjar ta över spakarna > Kina får ökat globalt inflytande.