Ett ämne väl värt att diskutera: Vilken andel av portföljen bör man ha riktat mot den kinesiska ekonomin?
Totalt är nu endast ca 1% av min portfölj investerad i Kina, via EM och globala fonder.
De flesta globala indexfonder verkar inte ha investering alls mot asien eller kina.
Kinas andel av den globala ekonomin anses utgöra över 18% och då bör min portfölj spegla det bättre än idag tänker jag? Eller har jag fel här?
Jag är i tanken om att sätta någon ytterligare % av min alla väder portfölj i en dedikerad Kina ETF. Jag tror på Kina framöver. Nu bortser jag i denna diskussion från moraliska aspekter på att överhuvudtaget investera i Kina. Det är en otäck regim, men det är en annan diskussion.
I min alla väderportfölj har jag i nuläget endast 18% grupperat som aktiemarknad. Viktningen är låg mot gruppen aktier då jag dels viktat ner för att jag är övertygad om att vi är på väg mot en period av lägre tillväxt. Men också då jag trots den synen tror på guld och gruvbolag, och har så mycket som 7% av portföljen mot gruvbolag. Så totalt har jag 25% exponering mot aktiemarknaden.
Det finns flera sätt att nå kina att välja på och jag hör gärna er som valt andra än jag!
Nuläge:
Jag har en stor del i globala fonder (12% av aktiedelens 18%), vilket ger viss del Kina. Men mindre än marknadsdelen då kina är exkluderat i flera av de fonder med globala anspråk jag har. Tex:
Momentum / tillväxt:
- Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0,5%
- Storebrand Global All Countries A SEK 2,75% (kina exponering med 5%)
Värde
- Xtrackers MSCI World Value UCITS ETF 1C (XDEV) 1%
- Storebrand Global Low Volatility A SEK 2,5%
- Storebrand Global Value A + 2,5%
- JPMorgan Global Equity Multi-Factor UCITS ETF - USD (acc) (JPGL) 3%
Däremot finns Kina med i EM fonder, som tex:
-
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (placerad i min portfölj som momentum och andel jag har är nu: 3%) och
-
Franklin Emerging Markets UCITS ETF (FLXE) (placerad i min portfölj som värde aktier och andel jag har är nu: 1%)
-
båda ovan med ca 29% vardera mot Kina.
Övrigt resterande procent aktidel (ej gruvor) i portföljen är ny energi med ca 1% och sverige med ca 1% i kvadranten för momentum / tillväxt
I annan äldre tråd i forumet diskuteras Allianz China A Shares AT som ser lovande ut.
Men jag kanske redan har den exponering mot kina jag önskar via EM fonderna ovan - eller vad säger ni? Om 29% av fonderna ligger mot Kina så är min 4% i dessa detsamma som att jag har ca 1% direkt mot Kina. Men det är betydligt lägre än Kinas andel av världsekonomin.
Ett alternativ är så klart att Jag skulle tex också kunna öka i de EM fonder jag ha för att nå tex 2% av portföljens värde mot Kina? (2% skulle då betyda ca 8% av aktieandelens exponering mot Kina)