Jag har en portfölj som består av cirka 50% Avanza Global, 15% Avanza Emerging Markets samt 35% svenska aktier. Aktierna är för att jag har ett stort intresse och tänkte annars ha exponering mot Sverige via fonder ändå. Det är jämnfördelat på 25 olika bolag som får anses vara stabila pjäser med ganska mycket investmentbolag bland annat.
Nu till frågan. Borde man ha fonden Emerging Markets eller skulle man kanske slänga in allt det i globalfonden? Kina som majoriteten av fonden består av känns ju ganska skakigt och tidigare ingick ju även Ryssland i denna.
Borde och borde… Allt handlar ju om hur du själv tycker och tänker? Jag personligen har valt att ha med tillväxtmarknader. Både stora bolag och en småbolagsfond.
Det verkar vara en helt rimlig portfölj även om den ligger lite utanför de ramar som jag håller mig inom:
0-10% emerging markets tycker jag är rimligt. Marknadsvikten är 10% och jag ser ingen anledning att gå högre. Man kan motivera 0% med att motpartsrisken är stor, t.ex. för att man inte litar på att börshandeln kommer att fungera tillräcklig väl i Kina. (Jag har mindre än 1%).
1-30% svenska aktier är rimligt. Den finns flera argument för “home bias” (att investera i det egna landet) även om jag tycker att de flesta är ganska svaga. En kraftig home bias försämrar ju diversifieringen eftersom de flesta av oss redan har stor exponering mot Sverige i form av jobb och pension. (Jag har cirka 5%.)
Jag skulle dock aldrig investera i enskilda aktier när det finns billiga marknadsviktade indexfonder. Det finns så mycket annat roligt och spännande man kan göra i livet i stället för att spela ett spel med så dåliga odds.
Efter det så blev det 95% kvar att investera i Avanza Global för mig.
Tidigare har jag tyckt att det kan vara bra men numera börjar jag bli osäker då jag ställer mig lite tveksam till Kina som land. Bara intressant att höra hur andra resonerar.
Varför har du valt att ha så låg exponering mot tillväxtmarknader då?
Enskilda aktier handlar bara om rent intresse och för att det är roligt. Med tanke på innehaven har jag svårt att se att det kommer gå nämnvärt sämre än index med ett dåöigt utfall ändå.
Jag har låg exponering mot tillväxtmarknader eftersom jag är orolig för hur den politiska situation i Kina och Taiwan (och även Indien och Brasilien) påverkar hur väl börserna fungerar i de här länderna. Den så kallade motpartsrisken, att man inte kan lita på den man gör affärer med, bedömer jag därför som alltför stor. Ryssland är ett avskräckande exempel.
Det är inte heller självklart att den högre avgiften väger upp en förhoppning om att tillväxtmarknader kommer att gå bättre på lång sikt.
Att jag ändå har en liten post beror på att en del av min tjänstepension finns i en generationsfond hos AMF. Den är billig (mitt pensionsavtal ger rabatt på avgiften) och följer MSCI ACWI som innehåller en liten del tillväxtmarknader.
Man kan motivera högre än 10% (nuvarande marknadsvikt enligt MSCI är närmare 11%) av en mängd anledningar. Den som har gjort att jag för närvarande har lite högre än marknadsvikt (15% istället för 11%) är att värderingarna just nu ligger väldigt lågt för tillväxtmarknaderna relativt andra marknader. Av samma anledning underviktar jag USA något (50% istället för 61%) och överviktar de andra utvecklade marknaderna något (35% istället för 28%).
Jag är inte speciellt orolig för detta då Kina+Taiwan fortfarande endast består av cirka 6-7% av mitt totala sparande (Ryssland var mindre än 1%). Jag tror även att många tänker som dig så det betyder att det finns potentiella diversifierings- och avkastningförmåner att hämta för den som är villig att axla den risken.
Som andra skrivit är det nog rätt mycket er smakfråga mht TM.
Själv har jag helt valt bort TM exponering pga Kina frågorna (inte bara Taiwan), Indien (värdering) och andra länder som känns sådär stabila. Detta trots att jag bott i Asien i många år och egentligen tycker om regionen.
Jag tänker att man har ändå rätt stor exponering mot tex Kina indirekt via Svenska och andra bolag som säljer mycket där. Dvs svenska, europeiska och amerikanska bolag och därigenom västerländska börser har ändå ett rätt stort beroende av tex Kina. Många svenska bolag har 10-20% av försäljningen där. Det får räcka för mig