Kort och gott, är fördelningen bra?

Hej!

Jag har en ganska klassisk portfölj på Avanza, och sparar på flera decenniers sikt. Jag har inte ombalanserat på 2 år.

*Min fråga är kort och gått, hur fördelningen ser ut?

Länsförsäkringar Global Index: 72 %

Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 10,4 %

PLUS Småbolag Sverige Index: 9 %

Avanza Emerging Markets: 8,5 %

Från början hade jag (och tänkte mig) fördelningen 64, 12, 12 och 12 %.

Globalfonden har ju dragit ifrån de övriga, p.g.a. USA och dess techbolag. Ska jag ombalansera till min ursprungliga fördelning?

Några reflektioner: I radio så sa två bankekonomer att man inte bör ha mer 40-50 % i en globalfond, eftersom de i praktiken är USA-fonder.

Jag har läst mig till på denna blogg, att Spiltan Aktiefond Investmentbolag har gjort någon slags förändring, så att man inte behöver ha mer än 10 % i denna.

Vad gäller tillväxtmarknadsfonden (AE), så har den generellt underpresterat. Antar att det beror på att den har ganska stor exponering mot Kina. Hos Avanza verkar det inte finns någon tillväxtmarknadsfond, som inte har exponering mot Kina (vilket annars kunde ha varit ett alternativ).

En slutsats är i alla fall, att jag borde öka innehavet i PLUS Småbolag Sverige Index?

1 gillning

Vad gäller svenskt innehav, s.k home bias, så är det väl lite av en vattendelare här inne.
Vissa förespråkar mer home bias, 20-30%, medan andra är inne på 10-15% kanske.

Min nuvarande portföljs tre största innehav i länder ser ut så här:

USA 59,0 %
Japan 6,0 %
Sverige 4,4 %

dvs. home bias inte i närheten av vad många förespråkar… men Sverige är väl knappt någon procent av markadsvikt i en globalfond, så man får nog göra lite som man känner för. Min utgångspunkt är att vara relativt nära vad marknaden säger, med största vikten i USA (har ca 60%), och sedan se till att man har globalfond, globala småbolag, tillväxtmarknad och sedan nåt ytterligare man kan tänkas vilja ha.

Gällande Spiltan Aktiefond Invest är den väldigt populär, men kom ihåg att den är viktad 95% i Sverige, börjar Sverige gå knackigt lär den tappa mycket. Bättre då enligt mig att investera brett som man annars gör i globalfond också, och välja Spiltans Global Investmentbolag!

1 gillning

Tackar!

1. Jag är bara beredd att byta fonder helt, om det verkligen är motiverat, jag vill helst inte byta fonder vart fjärde år (endast fördelningen mellan dem).

2. Men då behöver jag i alla fall inte öka svenskt innehav (s.k home bias), då båda nedan fonder har hög exponering mot Sverige:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 10,4 %
PLUS Småbolag Sverige Index: 9 %

Men heller inte minska, om jag inte är rädd för 20 % svenskt innehav? Dvs. som svar på min ursprungliga fråga, så är denna fördelning kanske rimlig?

1. Sedan undrar jag fortfarande om sorgebarnet Avanza Emerging Markets. Hos Avanza verkar det inte finns någon tillväxtmarknadsfond, som inte har exponering mot Kina (vilket annars kunde ha varit ett alternativ). Få tror väl på Kina ens på lång sikt, med tanke demografin och andra utmaningar.

a) Ska man fortsätta med denna?
b) Är i så fall andelen om 8,5 % rimlig?