60/40-portfölj Kina/Global

Det talas mycket om att 60/40-portföljen är död pga obligationers låga avkastning idag, som är långt under inflationen. Varken guld eller BTC verkar kunna ersätta obligationer eftersom de inte har lägre korrelation med aktiemarknaden.

Men - den som investerar i Kina vet att den kinesiska börsen inte följer den internationella marknaden.

Rising correlations between developed and emerging market equities have diminished the diversification effect of emerging markets investing. China A-shares still offer low correlations with the rest of the world. https://www.msci.com/documents/10199/ecaf9630-2486-4362-8b8f-8e3eaeb599ef

Därför har jag kommit på en alternativ 60/40-portfölj, där man ombalanserar mellan kinesiska och globala aktiefonder, samt mellan dividend-fonder och kinesiska obligationsfonder, som avkastar väldigt bra fortfarande.

Iden är samma som tidigare, lägre risk genom diversifiering samt att man kanske även kan köpa internationella fonder när de ligger i en svacka jmf kinesiska fonder, och vice versa.

Mitt utkast på en portfölj ser ut så här:

Tillväxt, Kina (30%)

• Allianz China A Shares (15%, Tillväxt, Shanghai/Shenzhen)
  • JPM China A (15%, Tech, Hong Kong)

Tillväxt, Global (30%)

• Öhman Global Growth (15%)
  • MS INVF Global Opportunity A (15%)

Låg volatilitet (40%)

• AGCM Asia Dividend ID1 SEK (20%)
  • Nordea 1 - Chinese Bd BP SEK (20%)

De kinesiska fonderna har dessutom låg korrelation sinsemellan.

Tankar? Om någon vill göra en analys av Sharpe-ratio m.m. så uppskattas det.

2 gillningar

inget intresse alls? :joy:

Jag tackar så mycket för inspiration! Försöker själv exponera mig mer mot Kina i min portfölj, men det är svårt att hitta bra fonder som inte bara investerar i de klassiska stora techbolagen (Tencent, Alibaba) på HongKong-börsen. Gillade verkligen inriktningen och innehaven i Allianz China A Shares!

För räntedelen har jag själv valt Fidelity China RMB bond A istället för Nordea 1 - Chinese Bd pga lägre avgift, och har även kinesiska statsobligationer via iShares China CNY Bond. Anser inte att högutdelande bolag kan ersätta statsobligationer.

Men det sagt skulle jag aldrig vilja exponera så stor del av min portfölj mot en enda region. Minst 70% av din portfölj är ju Kina. Det innebär stora geopolitiska risker och även stor valutarisk. Dessutom har alla dina fonder förvaltningsavgift på ~2%, vissa >4%!

1 gillning

Tack för tipsen på alternativa fonder. Och Allianz China A är riktigt bra tycker även jag. Absolut mitt förstaval för exponering mot Kina och mycket bättre än en indexfond baserad på CSI300 eftersom index och passiv förvaltning inte riktigt funkar i Kina ännu.

Inget fel med fonder som investerar i Tencent och Alibaba, dock finns de i överflöd. Själv ligger jag faktiskt investerad 100% i Kina. Bor i Kina och har aktier på Avanza samt kinesiska fonder på banken här.

Den här portföljen är något jag har tänkt knåpa ihop senare, kanske. Det intressanta för mig är just ombalanseringen pga väldigt låg korrelation. Skulle detta kunna överprestera “index”? Vilket index man nu ska jämföra med här.

Ok, om du bor i Kina är valutarisken förstås mindre relevant! Vad spännande att du har möjlighet att investera direkt i lokala fonder. Skulle dock ändå vilja diversifiera portföljen bättre geografiskt, precis som att jag inte vill sitta med 100% i svenska fonder.

Gillar din tanke kring ombalanseringseffekter, och tror säkert att en sådan strategi skulle kunna överprestera t.ex. MSCI World index under nuvarande förhållanden. Dock vågar jag inte lita på att den låga korrelationen mellan kinesiska börsen och övriga börser kvarstår när den behövs som mest - t.ex. vid en ny finanskris eller ett fullskaligt krig mellan t.ex. Kina och USA. Föredrar därför att diversifiera både mellan olika tillgångsslag och globalt geografiskt, i min allvädersportfölj.