Hej forumvänner. Tänkte slänga in en liten frågeställning här. Jag tänkte lägga lite småslanter i lekhinken på kinafonder såsom JPM China A, Allianz China A samt Allianz all-China.
Min fundering är ifall man på samma sätt har risken för avnotering av kinesiska aktier i dessa fonder som risken man har ifall man investerar i enskilda kinesiska aktier som t:ex Tencent… Jag gissar ja men skulle vilja höra från de som är mer insatta i ämnet.
Edit: kanske @chineseinvestor är rätt person för att svara på detta 
Det är lite överlapp så du behöver bara de två första fonderna, skippa den tredje.
Av de två första är det bara JPM China A som haft aktier noterade i NYSE, men jag skulle gissa att de har konverterat dessa (tex Alibaba) till HK-aktier redan, allt annat vore konstigt. Dessutom, skulle de avnoteras I USA så kan de då konverteras till HK-aktier. Du riskerar alltså inte att bli av med några aktier. Däremot blir det nog ett litet kurstapp om avnotering skulle ske men det tas igen sedan.
Allianz China A har bara aktier noterade på Kinas fastland så de påverkas inte av eventuell avnotering.
Sedan en liten korrektion, Tencent handlas OTC i USA så den kan inte avnoteras. Däremot är Tencent Music listat på NYSE, samt andra aktier som Alibaba.
1 gillning
Tack för snabbt svar @chineseinvestor . Uppskattas. Jag undrar lite över fördelningen - är det “tillräckligt bra” att ha 50% JPM och 50% Allianz eller bör man tilta den mer åt ena eller andra hållet?
Du kan tänka att JPM är en Nasdaq-fond (alltså tech) och Allianz en S&P 500-fond och sedan välja hur mycket exponering du vill ha mot tech. Själv har jag kört 50/50 men det är upp till dig.
2 gillningar