Kinafonder - Avnoteringsrisker?

Hej forumvänner. Tänkte slänga in en liten frågeställning här. Jag tänkte lägga lite småslanter i lekhinken på kinafonder såsom JPM China A, Allianz China A samt Allianz all-China.
Min fundering är ifall man på samma sätt har risken för avnotering av kinesiska aktier i dessa fonder som risken man har ifall man investerar i enskilda kinesiska aktier som t:ex Tencent… Jag gissar ja men skulle vilja höra från de som är mer insatta i ämnet.

Edit: kanske @chineseinvestor är rätt person för att svara på detta :smile:

Det är lite överlapp så du behöver bara de två första fonderna, skippa den tredje.

Av de två första är det bara JPM China A som haft aktier noterade i NYSE, men jag skulle gissa att de har konverterat dessa (tex Alibaba) till HK-aktier redan, allt annat vore konstigt. Dessutom, skulle de avnoteras I USA så kan de då konverteras till HK-aktier. Du riskerar alltså inte att bli av med några aktier. Däremot blir det nog ett litet kurstapp om avnotering skulle ske men det tas igen sedan.

Allianz China A har bara aktier noterade på Kinas fastland så de påverkas inte av eventuell avnotering.

Sedan en liten korrektion, Tencent handlas OTC i USA så den kan inte avnoteras. Däremot är Tencent Music listat på NYSE, samt andra aktier som Alibaba.

1 gillning

Tack för snabbt svar @chineseinvestor . Uppskattas. Jag undrar lite över fördelningen - är det “tillräckligt bra” att ha 50% JPM och 50% Allianz eller bör man tilta den mer åt ena eller andra hållet?

Du kan tänka att JPM är en Nasdaq-fond (alltså tech) och Allianz en S&P 500-fond och sedan välja hur mycket exponering du vill ha mot tech. Själv har jag kört 50/50 men det är upp till dig.

2 gillningar

Tack för svaret :+1: