Kinafond istället för Emerging Markets

Jag funderar på att sälja av min Avanza Emerging Markets och satsa på en Kinafond istället. Kinafonderna har gått ned på sista tiden, och jag tror att det möjligen kan vara läge att köpa in sig.

Någon som kan rekommendera en bra Kinafond? Jag vet att avgifterna är ganska höga, men ser inte att jag kan komma förbi det på något sätt… eller finns det möjligen någon Kina-ETF som löser problemet?

Jag förstår fullt ut att det är större risk på en Kinafond än en EM-fond. Men efter att ha bott fem år i Kina och sett utvecklingen de senaste åren känner jag mig redo att “betta” på att den kinesiska börsen har några bra år framför sig. Men ni får gärna argumentera för att jag har fel!

Du får redan 40% Kina i Swedbank Robur Access Asien. Vill du ta ännu större bet hade jag, som du nämner, tagit en ETF. Spread och valutaväxling, men håller du dem några år spelar det inte så stor roll… Glöm inte att de flesta kinesiska företag tar statliga/privata pengar för att växa, så samhällets utveckling ≠ kinesiska börsens utveckling. Och blir företaget för stort kommer Xi med släggan.

Jag har börjat månadsspara så smått i JPM China A på Savr pga av liknande tankar. Kollade runt en del när jag började och fastnade för den. Ligger “lite” back just nu, men den är ju tänkt på längre sikt. Den har ju lite högre avgift, 1.39, men lite billigare på Savr än andra ställen.

Ska titta på era förslag… låter som att en ETF kanske är bättre än vad som finns i fondutbudet. Xi Jinping spökar lite i bakgrunden, men jag känner att Kina som land inte har “toppat” än. Länge trodde jag på en större ekonomisk kris i Kina, kanske efter Peking-OS, men börjar tro att något sådant ligger betydligt längre fram i tiden (om det alls händer).

Känns dumt. Vill du verkligen bli av med Taiwan, Sydkorea osv. med bolag som TSMC och Samsung?

1 gillning

Jag vill väl i grund och botten mer på Kina än resten av Asien och Sydamerika… fullt införstådd med att det kan vara fel tänkt, men har inte samma tillförsikt för dessa marknader framöver helt enkelt. Tror också att Kina kan klara sig lite bättre även vid en större nedgång i USA.

Om du ska spekulera så vill du ju ha någonting som kan växa snabbt och mycket utan att hamna i det politiska rampljuset. Och då blir ju bolag som t.ex. Tencent och Alibaba inte så intressanta. Finns det någon motsvarighet till typ AMF Småbolag som du kan komma åt på A-marknaden? Aktiv förvaltning har ju tydligen krossat index där under den senaste tiden, så en aktivt förvaltad småbolagsfond skulle ju kunna vara kul att prova om man hade lite pengar över som man inte var rädd att förlora.

Hej. Switchade från Avanza EM till Allianz China A Shares AT USD. Den är inte lika inriktade på Alibaba och Tencent, utan mer mot industri, bank och försäkring. Vi får se hur det går.

1 gillning

En risk man måste vara medveten om när man investerar i Kinesiska företag är att de när som helst kan övertas eller gimpas av staten (se vad som har hänt med Alibaba och dess grundare).

Detta i kombination med att Kinas stat sysslar med tortyr, massmord och tvingade organdonationer gör att iaf försöker hålla mig borta.

Än så länge har jag inte valt att ta in MR hänsyn och miljöhänsyn i mitt investerande och bara gått på vad jag tror ger bäst avkastning. Dessutom är jag ingift i en kinesisk familj, vilket gör det svårt att hoppas det går dåligt för Kina bara för att regimen är som den är…

Har dock valt en fond som inte har så stora innehav i Tencent och Alibaba…