AP7 har sålt alla kinesiska innehav

Nyhet om AP7 Aktiefond:

Anledningen till försäljningen under sommaren är främst det geopolitiska läget, särskilt osäkerheten i USA:s relation till Kina.

Så AP7 Aktiefond blir nu en MSCI World-fond, typ. Inte direkt passiv strategi att justera på detta vis…

11 gillningar

Hur. ska. man. som. småsparare. agera. nu? :dizzy_face:

1 gillning

Applådera?

18 gillningar

Fantastiskt. Ut med möget :clap:

8 gillningar

Du kan lägga till en indexfond med tillväxtmarknader, om du vill få med kinesiska aktier. Typ 90 procent AP7 Aktiefond och 10 procent tillväxtmarknader.

1 gillning

Utmärkt. Finns nog fler länder med tveksam äganderätt att dumpa

1 gillning

Intressant, det känns som att det kommer hyllas eller dissas när man väl vet facit, men onekligen har man sänkt risknivån, vilket nog inte är helt fel…

2 gillningar

Jag gillar det inte. Men får komplettera med en EM fond själv.

3 gillningar

Everybody panick? :melting_face:

5 gillningar

Kina är typ 3% av det globala marknadsvärdet. :sleeping:

3 gillningar

Detta har varit fallet sedan evigheter tillbaka, så varför säljer man först när värderingarna är i källaren? Jag är inget fan av Kinas nuvarande styrelseskick, men det finns en överhängande risk att detta visar sig vara idiotiskt i framtiden.

Jag hoppas att AMF Global följer i samma spår och avyttrar de kinesiska innehaven.
Fonden ca 2.8% Kina fördelat på tre boöag. Tencent, Alibaba och BYD.

1 gillning

Värderingen är väl i källaren för att tron på Kina som marknadsmässig aktör ligger ganska lågt? Eller menar du att fonden bör fånga fallande knivar? Dina förhoppningar om Kina är redan inprisade i priset.

Marknaden i stort håller inte med dig kill-gissar jag friskt.

Jag menar att argumentet de anger till varför de avyttrar innehaven var lika aktuella/relevanta när värderingarna var högre - ändå behöll man då och säljer nu när de är kring botten.

Då blir det övervikt tillväxtmarknader. AP7 har sålt Kina som stod för 19% av deras tillväxtmarknader. 81% som Taiwan, Indien, Sydkorea etc. är kvar.

Vill du kompensera får du köpa 2% ren Kina-fond alternativt de tre aktier som de flesta använder sig av för att ”representera” Kina :sweat_smile:

Härligt! Kina-innehaven var det enda jag inte gillade med AP7. Nu blir den perfekt.

1 gillning

AP7 dumpar allt i Kina inför presidentvalet i USA

Geopolitiska spänningar har fått Sjunde AP-fonden att under sommaren sälja sina innehav i bolag som är noterade på börserna i Hongkong och Kina, rapporterar Affärsvärlden.

“Såväl republikaner som demokrater står för en protektionistisk handelspolitik och höstens presidentval i USA riskerar att leda till en ytterligare upptrappning av retoriken och försvåra handelsrelationen mellan USA och Kina”, skriver pensionsmyndigheten i sin senaste halvårsrapport.

Hur hur ni? Dags att kränga av EM fonderna?

inlägget är ihopslaget från en annan tråd /mod

När alla säljer så köper man istället?
Dags att komplettera med en Kina-fond! :wink:

1 gillning

Nej, behåller min exponering till Kina. Huvudsakligen är den genom världsfonder så runt 2%.

Jag håller kvar såväl AP7 (vill inte komplicera den delen av pensionen) som mina EM-fonder i dem andra delarna av sparandet. Hela idéen med indexfonder är väl att Kina i sådana fall kommer ersättas av andra länder?

Dessutom vill man väl ha exponering mot tillväxtmarknader när Ukraina tar sig in där efter kriget?