Du kan lägga till en indexfond med tillväxtmarknader, om du vill få med kinesiska aktier. Typ 90 procent AP7 Aktiefond och 10 procent tillväxtmarknader.
Intressant, det känns som att det kommer hyllas eller dissas när man väl vet facit, men onekligen har man sänkt risknivån, vilket nog inte är helt fel…
Detta har varit fallet sedan evigheter tillbaka, så varför säljer man först när värderingarna är i källaren? Jag är inget fan av Kinas nuvarande styrelseskick, men det finns en överhängande risk att detta visar sig vara idiotiskt i framtiden.
Jag hoppas att AMF Global följer i samma spår och avyttrar de kinesiska innehaven.
Fonden ca 2.8% Kina fördelat på tre boöag. Tencent, Alibaba och BYD.
Värderingen är väl i källaren för att tron på Kina som marknadsmässig aktör ligger ganska lågt? Eller menar du att fonden bör fånga fallande knivar? Dina förhoppningar om Kina är redan inprisade i priset.
Marknaden i stort håller inte med dig kill-gissar jag friskt.
Jag menar att argumentet de anger till varför de avyttrar innehaven var lika aktuella/relevanta när värderingarna var högre - ändå behöll man då och säljer nu när de är kring botten.
Geopolitiska spänningar har fått Sjunde AP-fonden att under sommaren sälja sina innehav i bolag som är noterade på börserna i Hongkong och Kina, rapporterar Affärsvärlden.
“Såväl republikaner som demokrater står för en protektionistisk handelspolitik och höstens presidentval i USA riskerar att leda till en ytterligare upptrappning av retoriken och försvåra handelsrelationen mellan USA och Kina”, skriver pensionsmyndigheten i sin senaste halvårsrapport.
Jag håller kvar såväl AP7 (vill inte komplicera den delen av pensionen) som mina EM-fonder i dem andra delarna av sparandet. Hela idéen med indexfonder är väl att Kina i sådana fall kommer ersättas av andra länder?
Dessutom vill man väl ha exponering mot tillväxtmarknader när Ukraina tar sig in där efter kriget?