Taiwan, Kina och USA vapenskramlet och Emerging markets

Jag är lite fundersam till varför inte fonder som Avanza Emerging markets har påverkats mera än den gjort av vapenskramlet i Taiwan? Det finns ju uppenbar risk för Embargon åt båda håll, och blir det en upptrappning kommer troligen de flesta länder i väst haka på ett embargo mot Kina.

Enligt Avanzas sida om Avanza Emerging markets så består fonden till 34.67% av Kina och 14.48% Taiwan = 49,15%. Nästan halva fonden är alltså dessa två länder. Varför har inte aktiemarknaden i Kina/Taiwan som i sin tur bör påverka denna fond, påverkats mera av detta? Risken för en konflikt har ju ökat eller?

Har någon en förklaring till hur marknaden resonerar?
Ping @chineseinvestor

3 gillningar

Kan det inte vara så enkelt att ingen tror på en väpnad och eller annan konflikt? När det verkligen kommer till kritan så har Kina varken tid eller råd med det. Dock så måste man “då och då” markera, som de gör nu.

Hade Ryssland råd med det? Kina är betydligt rikare än Ryssland…

Kina har skickat många flygplan i närheten i över ett år nu, värst var det oktober förra året. Så spänningen mellan länderna är värre än någonsin, men inte för att Pelosi nu självmant åkte dit för ett snabbt besök. Hennes administration bad henne att inte åka, så detta är ju inget som hela Biden-administrationen står bakom.

2 gillningar

Så resonemanget bör vara att marknaden ser alltså inte att detta skulle öka risken för en upptrappning mellan länderna eftersom läget redan är spänt?

Nej ryssarna har givetvis inte råd med det heller. Men de missbedömde situationen totalt. Dels att väst skulle ena sig samt den låga kvaliten på sin krigsmakt.

Kina gör inte sådana misstag

Jag har inte kollat upp några siffror men med tanke på hur mycket som väst låter produceras i Kina och köper från Kina så tror jag inte på några stora embargon. USA har och har haft handelskrig med Kina, men det drabbar USA hårdare som jag uppfattar det.

1 gillning

Det skulle drabba lika hårt Sveriges stora exportbolag då påvärkas Sveriges index lika mycket till följden. :person_tipping_hand: . Därför ska man inte bry sig så mycket om man har 15-25% av sina tillgångar i EM långsiktigt. :+1:

Jo, detta köper jag. Men om man kollar på dagens utveckling så sjönk Sverige/Usa mera än Asien vilket känns lite märkligt.

Min uppfattning (aldrig bott där, men har vänner och svärfamilj där) är att detta försämrar samarbetet med USA (klimat, drogsmuggling, brottslighet, etc). Men att det inte påverkar en möjlig militär invasion av Taiwan. Kina har nog smitt planer i åratal…

Men hur påverkas det av att Biden i somras annonserade att US skulle svara militärt i en sånt scenario?

Och vid en eventuell militär invasion som USA misslyckas med att avbryta, vad händer t.ex. med alla företag som behöver chip från TSMC (t.ex. Apple)?

Det är inget ovanligt att Asien följer med Usa i efterhand och faller betydligt mer på måndag istället. :+1: . Följer du börsen varje dag så där @Daniel_Nilsson :thinking:
Usa bara - 0,12% idag :person_tipping_hand:

Inte riktigt, men halvledarkomponent bristen lär ju inte bli bättre av ett krig. Med tanke på att el-bilar redan i vissa fall tar ett år att beställa så behöver man ha lite framförhållning.

1 gillning

Det värsta med ett krig är att det löser inga problem. Det blir bara värre och kaos som vanligt. Det drabbar alla och värst de som ska vara med och kriga . Synd och tragisk på alla möjliga sätt :-1:
När det gäller börsen även om man undviker investeringar i EM direkt investerar man ändå indirekt när man väljer Global index och Sveriges index då många företag har stor export till Kina/Asien eller tvärt om. Vi lever i ett globaliserat värld då alla är beroende av alla på ett och annat sätt :+1: . Så tycker och tänker jag @Daniel_Nilsson :person_tipping_hand:

1 gillning

Amerikanarna verkar ju dock själva ha insett att det här är en helt ohållbar situation. De slänger numera rätt friskt med pengar till den inhemska halvledarindustrin just för att slippa sitta i knäet på Kina i framtiden. Se t.ex. deras nya CHIPS Act. Även Samsung har börjat satsa på amerikansk produktion. Se t.ex. deras nya Texasfabrik. Jag tror inte TSMC kommer förlora sin ställning på en dag direkt, men det är ganska många maktspelare som har ett egenintresse i att bryta deras monopol.

Det får räcka med sånt här nu, snälla kan världen inte återgå till de relativt lugna åren under 10-talet.

2 gillningar

Finns inga företag som vågar stå emot Kina…

Tror de bygger en fabrik i USA

Kul att få en ping!

Jag tror som någon annan skrev att man helt enkelt inte tror att det blir krig bara för detta besök. När detta blåst över om en vecka så finns det ju ingen trigger kvar som skulle leda till en invasion eller krig. Naturligtvis vill Kina att Taiwan ska tillhöra dem officiellt och Taiwan vill även de att fastlandet ska tillhöra dem. Men status quo verkar fungera för bra för att det ska vara värt ett krig.

Men jag tycker också att det är skumt att Kina-fonder inte rasat typ 10% senaste veckan. Man har ju satt exportstopp på sand vilket bör slå hårt mot TSMC mfl och därmed hela världen eftersom alla länder och alla industrier behöver deras chips. Har inte kollat alla mina ännu men vet att en fond gick upp igår.

Det som kan ses som positivt i avseende att USA inte har stöd för att eskalera en konflikt med Kina är Pelosis bemötande i Sydkorea och att Sydkoreas president (?) nästa vecka har ett möte med Kina. Dvs dom kommer inte stödja en konflikt.

Så min slutsats är väl att de flesta tror att vi återgår till status quo helt enkelt.

1 gillning

Ett tillägg om status quo: Politiskt är relationen mellan Taiwan och Kina uppenbarligen inte bra. Men taiwaneser kan enkelt flytta till Kina, få uppehållstillstånd, starta företag mm. De har speciella regler, ungefär som medborgare i HK kan flytta till Kina utan att behöva visum. Massvis med taiwaneser arbetar i Kina. Har haft många taiwaneser som kollegor på stora kinesiska företag.

Så status quo funkar för bra dag till dag för att man ska vilja starta ett krig just nu. Enklare att skjuta det på framtiden, i all evighet. Om det inte kommer något som utlöser en riktig konflikt.

1 gillning

I detta uttalande verkar man säga att man inte vill ha krig, och säger explicit att man inte ändrat sin One China Policy.

Dvs Blinken stöder inte Pelosis besök.