Skippa tillväxtmarknader helt?

Jag har Lysa och har varit en nöjd kund med tjänsten under några år.

Men jag har mer och mer börjat fundera på om det är rätt upplägg med lysas komposition av marknader? Och tillväxtmarknader specifikt.

Bör man ens investera någonting i tillväxtmarknader (främst icke demokratier) egentligen?

Tänker både av etiska skäl men även att demokratier är överlägset och borde på lång sikt froda mer framgångsrika företag/innovationer bland sin befolkning.

Och visst Lysa har ett hållbart alternativ som saknar tillväxtmarknader. Men är det inte bara en tidsfråga innan någon hållbar fond som täcker tillväxtmarknader tas fram och adderas till deras utbud?

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Man får ta ett eget beslut huruvida man känner kring detta. Svårt för andra att berätta hur du ska göra.

Personligen investerar jag i tillväxtmarknader då de är en del av marknaden.

Jag tror inte det hade varit så mycket sådana här frågor om det vore så att tillväxtmarknader hade gett bättre avkastning än vad de har gjort de senaste åren… Men det är vad jag tror :joy:

4 gillningar

Kanske.

Men det ökade fascistiska/anti-demokratiska hotet, både från Ryssland och Kina men även andra länder, spelar nog större roll. (Eller jag hoppas det iaf.)

3 gillningar

Kanske har du rätt i att man inte hade brytt sig lika mycket om världsläget hade varit annorlunda och avkastningen god i tillväxtmarknader.

Jag har fått för mig att Lysa har överviktat tillväxtmarknader jämfört med typ Storebrand All countries som följer liknande index?

Hur mycket har Lysa? Storebrand ligger runt 12% har jag för mig vilket stämmer väl överens med hur marknaden ser ut.

Jag försöker undvika EM av politiska skäl och sålde av alla EM fonder jag hade i början på 2023.
Dock har min globalfond, som följer All Countries World Index, ca 5% varav är 2.5% i Kina.

2 gillningar

Den etiska diskussionen lämnar jag därhän, men vad gäller den ekonomiska biten ser jag ingen anledning att tro att marknaden inte redan skulle ha prisat in den högre risken i u-länder, vilket skulle innebära att förväntad riskjusterad avkastning blir högre med marknadsvikt än med marknadsvikt minus u-länder.

(inlägg raderat av författaren)

4 gillningar

Ser ut som dryga 15% på lysa

Okej. Faller inom rimlighetens gränser anser jag. Inte att klassa som någon större övervikt åtminstone. De övervikta ju Sverige med en faktor på x20.

Om du ska gå efter dom kriterierna så får du nog även skippa utvecklade marknader och ha allt på sparkonto…

2 gillningar

Går också i tankarna att minska ned på andelen tillväxtmarknader i mitt sparande då jag tycker den delen av marknaden känns för osäker och svajig.

Någon som kan länka till en graf som visar hur tillväxtmarknader gått under de senaste 30-40 åren?

Rysslandsfonder någon?
Vad händer när Kina invaderar Taiwan, något de lovat att göra.
Dessutom, Ryssland har delvis ställt om till krigsekonomi och kommer kunna ställa upp ytterligare en arme/front, beräknat nästa år. Vad händer då med Europa? Och vad gör Sverige?

Ytterligare en fråga är vad följdeffekterna av det skulle bli. Flera av de stora teknikföretagen i USA är exempelvis beroende av chip-tillverkning hos TSMC i Taiwan, och många företag har produktion i Kina. Dessutom kan USA bli indragna i ett sådant krig militäriskt också.

Ändå är det ingen riskpremie satt på USA-börsen för det, liknande den som man satt på Kina/Taiwan/EM.

1 gillning

Linjen går upp: EM överpresterar mot DM
Linjen går ner: DM överpresterar mot DM

Line chart shows emerging-market versus developed-market equity performance, based on rolling three-year returns, from 1984 through May 2023.

Jämför t.ex. årlig avkastning 2000-2009:

4 gillningar

Tänkte lägga ut bilden på X men såg då denna tråd. Jag har haft sedan start en regel att aldrig köpa Asien, Tillväxtmarknader och jag kommer hålla fast till det. Ser ofta att man rekar att ha några % men tur eller skicklighet så har jag fått bättre avkastning att inte vara exponerad mot Asien. Kanske får äta upp detta svar någon gång men det får jag tåla den dagen.

1 gillning

Spännande val av tidsintervall, gissar att Kina och Ryssland drog EM-tåget

Har svårt att hitta argument för att köra EM, presterar dåligt över de flesta tidsperioder och tillför risk (lex Ryssland). Lite avvikelse i korrelation mot resten av världen, har testat olika kombinationer med räntor och olika på aktier US, Int.dev och EM , jag har svårt att hitta skäl för att ge plats i portföljen för EM.
Men kan ju tänka fel, det händer hela tiden…

2 gillningar