EU närmar sig Kina? Dags för tillväxtfonder?

Det känns som om relationen mellan EU och Kina börjar tina lite nu efter en period av kyligt diplomatiskt klimat (scmp.com). Ett tecken på detta är att Europaparlamentet nyligen tagit bort restriktionerna för möten med kinesiska lagstiftare, vilket känns som ett tecken på att båda sidor är öppna för mer samarbete. Det här händer samtidigt som USA närmar sig Ryssland, vilket gör den transatlantiska alliansen mer osäker.

EU verkar nu vara i ett läge där det är dags att börja diversifiera bort från USA och söka nya partners, och Kina känns allt mer som en attraktiv marknad. Jag har tidigare varit skeptisk till att investera i tillväxtfonder som fokuserar på Kina, just på grund av den politiska risken. Sanktioner eller andra diplomatiska problem kan ju snabbt göra att aktier tappar värde. Men nu när EU och Kina börjar närma sig varandra, känns det som att mer europeiskt kapital kan börja flöda in på Kinas börs. Och om det händer, borde det ju kunna påverka aktiekurserna positivt.

Det känns som om vi är på väg mot en ganska snabb förändring, och det kanske finns nya möjligheter att ta tillvara på här. Men samtidigt är ju riskerna fortfarande stora. Vad tycker ni? Är det för tidigt att börja se Kina som en stabil investeringsmöjlighet? Är politiska risker fortfarande för höga?

10% i EM - marknadsviktat är fortfarande aktuellt för mig

1 gillning

Ursäkta newbie-fråga. Vad menar du med marknadsviktat?

Samma här! En nyfiken fråga: vilken/vilka EM-fonder har du?

Regionens totala börsvärde jämfört med alla marknaders totala börsvärde. Ofta så gör man en justering och tittar på enbart den andelen av börsvärdet som är möjligt att köpa och inte ägs av organisationer som ej säljer, s.k. “free-float”.

Brukar för tillväxtmarknaderna hamna runt 10-15% och utvecklade marknaderna hamnar på 85-90%.

3 gillningar

Avanza Emerging Markets är bred och fin

3 gillningar

Tillväxtmarknader har alltid en plats i min portfölj :ok_hand:t2:

2 gillningar

En fundering.

Har inte Kina fortsätt köpa bland annat gas från Ryssland efter invasionskrigets start och därmed stöttat Ryssland krig mot Ukraina? Nu när USA visslar efter Putins pipa, så är väl Kina, Ryssland och USA lite i samma säng?

Eller har jag missat något? :thinking:

3 gillningar

Nja, om något tror jag att USA ser Kina som det stora hotet och försöker närma sig Ryssland för att för att splittra Kina och Ryssland. Jag tror att relationerna mellan USA och Kina kommer att gå snabbt utför.

1 gillning

Hur mycket av deras +10 år kräftgång är relaterat till deras relation med EU?

Jag skulle våga gissa ingenting.

Istället skulle jag säga

• ökad statlig kontroll av techbolag
  • fastighetskris
  • sanktioner från USA
  • minskad ekonomisk tillväxt

Etc etc

Så är det nog, jag backar :slight_smile:

En fundering: om tillväxtfonder ökar i värde och globala minskar kommer andelen tillväxtfonder att öka. Behåller du det så för att det innebär att det fortfarande är marknadsviktat eller hur gör du?

EU har extrema tullar mot bland annat Kina, men man kritiserar USA för att införa tullar mot andra länder. Det säger en hel del.

EU kommer att bli det nya Afrika, då man för en så extremt dålig politik. Det ser man t.ex. på tillväxten från 2008 till dagsläget, då USA haft 25% högre tillväxt än vad EU haft.

Med tanke på vilka som styr EU, så skulle jag inte satsa en enda krona inom EU. Extremt mycket bättre att satsa sina pengar utanför EU.

1 gillning

100% i Kina. 300% om man räknar med hävstången.

Har inte Tyskland fortsatt att köpa gas från Ryssland och därmed stöttat Ryssland i krig mot Tyskland?

1 gillning