Tips på bra indexfond med exponering på Asien?

För nuvarande har jag en portfolio som består av:

• 1.2 miljoner i Bitcoin
  • 4.2 miljoner i VWCE global indexfond

VWCE har främst exponering mot USA och även om jag är långt ifrån någon expert, så är jag lite orolig över framtiden för USA, medans jag hör mycket lovande saker ifrån bland annat Kina.

Därav funderar jag på att börja lägga en del av min portfolio här och har främst tre frågor:

1. Vilken fond rekommenderar ni och varför?
  2. Vore det rimligt att sälja av en del av VWCE och lägga mot Asien?
  3. I så fall, vad kan tänkas vara en bra split? 50% / 50% mellan VWCE och Asien?

Jag har kikat på denna sida över alternativ:

För att lista dem så är det:

• FTSE Developed Asia Pacific ex Japan
  • MSCI AC Asia Pacific ex Japan
  • MSCI AC Asia ex Japan
  • MSCI AC Far East ex Japan
  • MSCI Emerging Markets Asia
  • MSCI Pacific ex Japan

De låter alla bra så vet inte riktigt vad man bör välja. Fokus på east Asia är kanske bäst?

Är tacksam för alla tankar och input!

ChatGPT skrev så här:

:white_check_mark: MSCI AC Asia ex Japan
Detta är oftast det mest populära valet för att få ren Asien‑exponering (exkl. Japan) med både utvecklade marknader (t.ex. Hongkong, Singapore, Sydkorea, Taiwan) och tillväxtmarknader (t.ex. Kina, Indien, Indonesien).
:point_right: Det ger bra exponering mot East Asia och South-East Asia.

:white_check_mark: FTSE Developed Asia Pacific ex Japan
Detta utesluter tillväxtmarknader som Kina och Indien och har därför mindre tillväxtpotential.

:white_check_mark: MSCI Emerging Markets Asia
Detta fokuserar enbart på tillväxtmarknader (Kina, Indien m.fl.) men lämnar ute Sydkorea/Taiwan/Singapore, vilket gör exponeringen smalare och mer riskfylld.

:bulb: Min vinnare:
:point_right: MSCI AC Asia ex Japan
(Bredast, inkluderar både emerging och developed Asia, och ger dig direkt exponering mot Kina, Indien, Sydkorea, Taiwan, Singapore m.fl.)

Exempel på ETF:

• iShares MSCI AC Asia ex Japan UCITS ETF (Acc)

Asien ligger väl på ~22% i VWCE?

Och det är ju vad marknaden värderar allt till.

50% / 50% mellan VWCE och Asien hade lett till ~61% Asien :astonished:

Kina som ekonomi, eller kinesiska bolag?

Titta på Alibaba. Hur gick det när de blev för mäktiga?

Vet ej total % men Kina har bara 3% i VWCE.

Jag är inte insatt. Men jag hör t.ex. hur Europa sluter avtal med Kina framför USA.

Jag hör hur Kina satsar på teknologi och förnybar energi medans USA ska dra upp kol igen. Det låter inte bra i mina öron.

Jag ser redan hur vissa städer i Kina har självkörande bilar, drönare som leverar mat var du än är, förarlösa tåg, butiker utan personal, och ingen brottslighet alls (och om något så löses det på 24 timmar).

I min begränsade vy så låter det bara som att Kina kommer frodas i framtiden med de satsningar de gör, medan USA bara tänker kortsiktigt och kommer att förfalla mer och mer.

Men sen kanske man måste göra skillnad på länder och företag också. Det kan ju vara så att framgångsrika företag som just nu ligger inom USA helt enkelt kommer att flytta till Asien om USA förfaller och således kommer VWCE automatiskt att balanseras om för att ge mer exponering mot Asien.

Jag vet som sagt inte.

1 gillning

Då är det nog en dålig idé att avvika från marknadsvikt. Det bör man i princip bara göra om man vet något som resten av marknaden inte vet.

4 gillningar

Bilar - ja det kom en nyhet denna vecka om det, riktigt häftigt Pony.ai wins first permit for fully driverless taxi operation in the center of China's Silicon Valley

Hur handlas Pony.ai? Jo genom amerikanska NASDAQ! Avanza

Största drönarföretaget i Kina är DJI. Men DJI är inte börsnoterat, så det kommer du inte åt, ens i en Asienfond

Så även om vissa delar i Kina är väldigt bra, och de har Shenzhen som är deras svar på Silicon Valley, så är det skillnad på landets utveckling och deras börsutveckling

1 gillning

Om du vill öka din exponering mot Asien kan Avantis Emerging Markets Equity UCITS ETF kanske vara intressant. Har själv denna i min portfölj.

Inte en renodlad Asien-ETF, men innehaven uppgår väl till ca. 90% Asien (ca. 26% Kina, 20% Taiwan, 20% Indien, 12% Sydkorea, 1.5% Malaysia, 1.5% Thailand, o.s.v.).

Faktorbaserad. Kombinerar diversifiering med ett lätt värde-/kvalitetsfilter.

Den lär vara ett bra supplement.
Finns dock inte (än) på Avanza.
Jag har nyss bett dem ta in denna i utbudet och hoppas de reagerar på det trots att det är sommar (de menade först att den inte hade faktablad översatt till svenska varpå jag fich ge dem länken till detta på Avantis’ hemsida https://res.avantisinvestors.com/avantis/ucits-etfs/PRIIP-Avantis-Emerging-Markets-Equity-UCITS-ETF-SV.pdf
:upside_down_face: )
Känns ibland som att de vill att man lämnar dem för en annan mäklare.

Haha! Själv är bästa dräng, o.s.v.

Märkligt att de inte har AVEM när de har AVWC och AVWS.

1 gillning

Finns inte mycket att välja på, iaf inte om det ska vara traditionella fonder (alltså inte etf)

Men Swedbank Robur Access Asien A kanske?

Länsförsäkringar tillväxtmarknad index. 800 bolag bred fond.

Nu idag går det att handla Avantis Emerging Markets UCITS ETF på Avanza också :wink: Krävde lite övertalelse men det gick till slut :grin:

Så ja! Snyggt lobbat.

Hela Avanza-kollektivet är dig ett tack skyldig :grin:

1 gillning

Intressant. Min fru kom med ungefär samma argument när vi diskuterade igår om att USA är på dekis och att framtiden nog ligger i Asien nästa 10 år och att vi därmed skulle vikta om från globala fonder till Asien-fonder.

Min omedelbara reaktion var att ingen vet hur framtiden blir och att det är fortsatt bättre att äga allt än att börja gissa vilket det “nya” USA kommer bli. Det är typ vad jag har lärt mig här på Rika Tillsammans. Visst är det fortfarande det som gäller? Du kan inte tima marknaden ens på en 10-års period?

Det låter som att det är specifikt Kina du tror mycket på? Då låter det rimligare att lägga mer i en renodlad Kina fond.