AP7 har sålt alla kinesiska innehav

Hela idén med globala indexfonder är väl att få ett snitt av världsmarknaden, som den ser ut, vilket förändras när bolag och länder utesluts. Viktningen förändras. Alternativt börjar man följa ett annat index, antar jag.

Jag ogillar bristen på valmöjligheter i rena globalfonder. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Det förstår jag. Men om du vill diversifiera bort från USA (som ju dominerar MSCI World) så kan det vara värt att ta i lite. EM är ofta underviktade i alla typer av globalfonder.

Oklart om globalfonder generellt innehåller emerging markets. Avanza global innehåller i alla fall inte Kina vad jag kan se. Listan på länder (i det ofullständiga underlaget man enkelt kommer åt med ett par klick på nätet) slutar med Danmark på 0.97%.

För min egen del gäller det fonder som följer index med exponering mot både DM och EM, t.ex. FTSE All-World och MSCI ACWI.

Avanza Global följer utvecklade marknader (DM) endast.

Hongkong ingår väl i utvecklade marknader såvitt jag förstått det. Så en riktigt liten skvätt Kina har man även utan EM-fonder.

1 gillning

Förutom Kinas risiga demografi och trista styrelseskick, så finns ju en politisk risk som är jämförbar med situationen då Ryssland invaderade Ukraina, och rysslandsinvesteringarna blev i princip värdelösa. Kina bygger upp sin militära kapacitet kontinuerligt och har det uttalade målet att invadera Taiwan om de inte går med på att inlemmas i kommunistiska Kina. Minsta lucka som uppstår i USAs skydd av Taiwan, så kommer Kina att slå till. Det är nog klokt att exkludera Kina eller vikta ner rejält. Världsmarknaden är inte global på samma sätt som före 2022.

iShares MSCI Emerging Markets ex China ETF

2 gillningar

Fast varför skulle inte detta vara inprisat? Det är ju inte så att vi här på forumet är de enda som känner till dessa risker.

6 gillningar

Det borde väl vara inprisat i marknaden redan? Och själva charmen med index är väl att inte ta aktiva bets för att fånga medelvägen långsiktigt?

Ah, såg att havsekorre hann först

2 gillningar

Det är en risk som är svår att bedöma. 3 % av hela kakan är ändå rätt mycket. Anta att vi har en helt effektiv marknad, då väljer jag ändå att lägga kapitalet i andra tillgångar. Jag tar hellre en motsvarande risk med andra tillgångar. Jag kommer dock snarare vikta ner rejält, till att börja med, än att exkludera helt.

Om Kina anfaller Taiwan lär de globala ekonomiska konsekvenserna bli enorma. Stor brist på halvledare (Taiwan) kommer att uppstå, till exempel. Handelssanktioner mot Kina kommer också att skapa stora problem utanför Kina.

Om vi får det kriget så gissar jag att effekten på just emerging-markets-fondernas utveckling inte kommer att vara det största problemet.

Ryssland, i jämförelse, är ju en liten minispelare i Italiens storlek ekonomiskt. Den enda ekonomiska makt de hade som gjorde att världen darrade lite var ju gasexporten. Den har de förlorat nu.

1 gillning

Så kan det absolut vara. Det kanske inte är öppet militärt krig som är största anledningen till att vikta ner Kina, utan ett stegrande hot som leder till olika politiska åtgärder. USA kommer knappast att måna om de som investerat i Kina i ett sånt läge, men göra sitt yttersta för att inte sänka sin egen ekonomi. Svårt att veta hur förberedda USA är. I exemplet med Ryssland/Ukraina var det ändå överraskande hur snabbt energi- och råvarukrisen drog förbi.

Ap 7 sålde innan rusningen i Kina, när köper man tillbaka?

1 gillning

LOL. Är upp 200% på Alibaba på 2 veckor mha hävstång.

1 gillning

Vad består en MSCI ACWI fond av, typ 3% Kina? Så om Kina “rusar” så får man vad, typ 0.3% mer i avkastning?

Ta det i jämförelse att Kina knappt gått upp allt i många år!

Ja men absolut, skillnaden på totalen för sparare är försumbar. I vilket fall kan det bli sälja billigt köpa dyrt för fonden som helhet…

Problemet här är att klåparna på AP7 tagit ett aktiv beslut.
Aktiv förvaltning funkar inte i längden.

Tasking timing: :slight_smile:

Men vi får väl se vart det hela slutar. Blir det en konflikt mellan Kina och Taiwan kan vi hamna i samma situation som med Ryssland efter kriget med Ukraina påbörjades. Ryska börsen har rasat och varit stängd för handel ända sedan dess.

1 gillning

“Vet du vad du har AP7?”
“Näee”
“Taskig tajming”

9 gillningar

Jag valde bort AP7 för egen indexportfölj med 10 procent tillväxtmarknader. Mer flyt än skicklighet dock. :rofl:

1 gillning

Plötsligt händer det! :slight_smile:

1 gillning