Tillväxtmarknadsfonder utan Kina?

Hej! Jag har ett ISK på Avanza. Jag sparar på flera decenniers sikt (jfr pensionen).

Jag skapade min portfölj för 3-4 år sedan, och då utgjorde Avanza Emerging Markets 12 % av portföljen. Nu har jag inte ombalanserat på ca 2 år, och nu är EM-fondens andel nere i 8 % av portföljen. EM-fonden verkar vara kroniskt underpresterande. Den har en exponering mot Kina med 30 %.

Min fråga: Finns det tillväxtmarknadsfonder (på Avanza!) med låg avgift, utan exponering mot Kina (dvs, bara med exponering mot t.ex. Taiwan, Indien och Sydkorea)?

Frågan vara uppe i detta forum 2022, och då verkar svaret ha varit nej, men svaret kanske är annorlunda nu? Få investerare tror väl på Kinesiska börsen, ens på lite sikt (visst, ingen kan förutspå 10 år framåt). Kina har strukturella problem som demografin/åldrande befolkning. Och andra strukturella problem i affärslivet.)

På Avanzabloggen tonas farhågan med denna fond ner lite:

Möjligheter för tillväxtmarknader trots oro kring Kina | Aktuellt från Private Banking (avanza.se)

1 gillning

Jag har för mig att frågan var uppe nyligen och att det finns sådana fonder eller ETF:er.

Undrar också detta.

De senaste två-tre åren har det kommit flera Emerging Markets-fonder “ex. China”, vilket har drivits på av två skäl.

1. Geopolitisk oro
  2. Kinas växande andel i EM-index

Den första punkten aktualiserades i samband med Rysslands invasion av Ukraina, där handel i ryska aktier förbjöds. Detta fick flera investerare att fundera kring andra liknande risker.

Den andra punkten är mer fundamentalt rotad och kopplad till Kinas växande andel i Emerging Markets-universet. Flera investerare vill mer flexibelt kunna styra sin allokering mot Kina, där man “skär ut” Kina ur sin breda EM-portfölj och investerar mot Kina som en dedikerad exponering.

Ett par aktivt förvaltade fonder har lanserats. För en passiv fond finns t.ex. iShares ETF (och säkert fler andra)

(Att utelämna Kina från sin allokering kan innebära att du får stora “slag” om du jämför dig mot ett brett världsindex. Naturligtvis kan det under perioder gå relativt bättre - men även vice versa).

Du fick mig spontant att minnas denna jag läste nyss:

Om du investerar enligt forskning så är det global fond med marknadsvikt, globalt index.

I det fallet är Kina ca 3% av portföljen.

I så fall har Kina en vääääldigt liten påverkan på din portfölj. Varför då lägga tid och avgift på fonder som exkluderar detta land?

Eller du frångår marknadsviktat globalt index?

Jag äger en sådan ETF. Kostar 0.20%. Jag äger den på Nordnet, men den finns även på Avanza här:

Liten omsättning så var försiktig när du handlar. Det kan vara stor spread.

1 gillning