Äntligen har jag påbörjat min resa till Asien för att göra portföljen bredare med 25% Avanza Emerging markets. Då ser det nästan ut som Spp aktiefond global men vill ha lite tyngre i EM då det är ändå så billigt.
LF Global indexnära 75%
Avanza Emerging markets 25%
Total avg 0.24%
Jag hade nästan så med tillväxtm för ganska många år sedan men de blir skönt ha det ändå bredare och då kommer jag upp i nästan 2600st aktier fördelade över hela världen.
Tänker låta det vara så i 20 år till. ,Om jag inte kommer på dumheter igen
Vad tycker Ni om tillväxtmarknad index kan göra oss lite rikare än mogna marknader långsiktigt ?
Handen på hjärtat @Jacke77 , hur många gånger har du bytt strategi i år?
Du verkar hoppa mellan 100% LF global och Lysa varje vecka och däremellan så kryddar du till med något annat på 10-25%.
Strategi är samma fast lite bredare globalt . Nu är det inklusive tillväxtmarknader för stt inte missa något möjlighet som Jan brukar säga. Äga hela marknaden. Det gör jag nu men utan globala småbolag som jag hoppar över. Lysa har jag aldrig varit på. . Även om det är utmärkt produkt. Avanza fungerar bra ,snabba fondbyte haha .
Auto 6 är helt OK men finns en del som jag inte gillar ajtiv fond småbolag Sverige,dubbelbeskattning på 13% usa ETF, Avanza Sverige kunde varit bredare Sveriges index, och dyrare avg 0,12% än att göra det själv.
Tycker inte att Sverige gör min portfölj bredare globalt. Det är redan en fond för mycket i portföljen . Även om det är inget alls fel om man ser det historisk.
Jag kör 70% globalt, 20% tillväxtmarknad och 10% Sverige fast med SPPs Plus-fonder, så lite högre avgifter och bättre magkänsla (varit sugen på att lägga till deras småbolagsfond, men Sverige är väl typ redan småbolag globalt sett).
Hur ser framtiden ut för tillväxtmarknaderna dock (typ 1/3 Kina)?
Ja det är ju många som säger att tillväxtmarknader är billiga nu, och de har ju en betydligt lägre värdering än utvecklade marknader, vilket också kanske är rimligt eftersom risken är något högre. Å andra sidan vem vill inte äga något som växer snabbare?
Du gör ett litet aktivt bet på TM. Enligt globala index är väl TM runt 15% så du tar runt ett 10% aktivt bet på att de ska gå bättre. Det är väl helt rimligt om du tror på TM. Jag gör det själv men ligger ändå på 15% eftersom jag tror vi kommer att ha en turbulent period framför oss till våren cirka och då brukar TM straffas i flykten till säkerhet.
Om du är osäker så stega in i TM med tex 5%enheters poster under 5 månader om det är mycket kapital som gör dig lite nervös. Typ månadsspara över från global till TM under en period. En idé?