Kinafonder eller inte?

Ja, exakt. Jag hittar på att du bor i kina eller tenderar vara insatt? :upside_down_face:

1 gillning

En nyfiken fråga. Även om det rent ekonomiskt är positivt att investera i Kina, hur tänker ni kring det politiska?
För mig är det som att se Rysslands krigs-skrammel och ändå vilja investera i landet för att tjäna pengar.

Jag tycker att investeringar i Kina gynnar ett land som jag absolut inte vill ska utveckla sin politik i den riktningen Kina politiskt vill.

Så, tänker jag fel att inverterar man i aktier i ett land så gynnar det också ekonomin i det landet, vilket leder till att riktningen knuffas mot det den politiska inriktningen vill?
Titta gärna på Dokument utifråns program om sydkinesiska sjön.

1 gillning

Jag har samma bryderier och tänker mest att jag vill lära mig mer. Sedan finns inte ett Kina utan i realiteten finns mer västinriktade fickor som kan vara värda att stötta, som Hong Kong och Taiwan. Kommunistpartiet kommer falla på sikt, inget imperium varar för evigt. Regionen som sådan är väldigt intressant tycker jag och jag vill gärna lära mig mer om Östasien.

Så, då gäller det att investera i företag i Taiwan eller Hong Kong snarare än Kina?

Och, utifrån säkerhetsläget är det viktigt att se Kina för det de vill, precis som att vi borde ha sett vad Putin ville. Jag är oroligt bekymrad över Kina, det ska jag inte sticka under stol med.

Ett avsnitt för att investerare ska investera i Kina tycker jag ska göras med omdöme, säkerhetspolitiken just nu är allvarlig.

1 gillning

Jag bor i Kina och är insatt :slight_smile:

5 gillningar

Kluven till Kina, av flera anledningar. Slutade med att jag kör 10% Swedbank Robur Access Asien A trots allt. 36% Kina, Taiwan 16%, Indien 15% och Sydkorea 13%. Blir knappt 4% Kina på totalen. Väljer Östasien framför en mer heltäckande EM-fond.

Taiwan är ett eget land.

Jag kör 25% av portföljen i en bred asienfond. Den har en bred täckning och med min vikt i portföljen får dessa länder lite större vikt än i MSCI världsindex. Just Kina är en stor del men inte tillräckligt stor för att bli ett problem om skiten träffar fläkten framöver. För mig blir slutresultatet följande vikt per land från fonden nedan.

Land Vikt
Japan 7,5%
Kina 5,0%
Taiwan 3,6%
Australien 3,1%
Indien 2,4%
Hongkong 1,25%
Sydkorea 1,1%
1 gillning

Stock Connect är inte ett officialt namn. HKEX, Hong Kong Exchange and Clearing Ltd. är ett officiellt och registrerat namn som har lika funktion som Euroclear men bara alla aktier noterade i Hong Kong börsen.

Det ska vara uppmärksamt att lagen i Hong Kong ändras.
Det är inte säkert att främlingar som inte har “permanent bosatt adress” / har utländskt medborskap kan skapa ett konto hos HKEX och banker. Dessutom ändras vidare lagen i Hong Kong om aktie registrering dvs ni förväntar att SKV i Sverige har kännedom om dina aktier i HK och vidare begränsning vid köp.
ADR kan vara en alternativ till svenska (kan sparas i ISK och avräkning källskatt). ADR finns i New York börsen. OBS “hög risk” !

Jag har inget emot att äga företag i andra länders ekonomi. Det är människor som jobbar för sitt levebröd och bygger ett samhälle som alla andra. Tycker till och med att det var en överreaktion mot Ryssland att väst förbjöd investeringar i landet (men jag är kraftigt emot Rysslands invasion).

2 gillningar

Känner du till Swedbank Robur Access Asien? Samma inriktning med lägre kostnad.

Yes, det skrev jag också.

C WorldWide Asia 1A är ett annat alternativ.

Vad är syftet med den? Kostar svinmycket och ser inte ut att vara en bra fond. Vad är det jag missar?

1 gillning

Japp. Tyvärr har den inte några innehav i Japan. De enskilda japanfonderna är många och av väldigt varierande kvalité. Dessutom kostar de allra flesta långt över 0,4% vilket gjorde att jag bestämde mig för AMF Aktiefond Asien Stilla Havet. Den täcker allt jag ville täcka och till en så låg avgift jag kunde få ihop helheten i.

2 gillningar

Det du missar är att den går bättre än mycket annat just nu. Men sånt är ju färskvara så när den inte presterar längre får du byta ut den.

Vill du inte bevaka den på det sättet köper du en indexfond. Även där finns många att välja mellan.

Den går sämre än de fonder vi nämnt tidigare idag. Både AMF och Swedbank har avsevärt bättre avkastning över både 1, 3 och 5 år.

2 gillningar

@nhb tittar på 2 veckor sikt månad eller max 3 mån :wink::joy::+1: och samtidigt ser han i framtiden :+1:

Aha! Men Japan ingår i globalindex/MSCI World så de är redan med i de flesta globalfonder. Tror det är därför många Asien-fonder kör exkl Japan.

Jag vet, men (nästan) ingen som använder momentum tittar på så långa perioder. Historisk avkastning är som bekant ingen garanti för framtida avkastning. Att då basera sina beslut på långa tidsperioder kan öka risken.