Kinafonder eller inte?

Men hur kan du rek din dyra aktiva momentum fonder när någon frågar om Kina fond långsiktigt :joy: ? Tror du att många byter fonder varje veckan som ställer frågor på den här RT forum ? Hur vet du att din förslagna fond har starkare momentum än biliga breda Swedbank Robur Acces Asien på 2-3 veckor sikt ? Är det magkänslan @nhb som avgör ? Du kanske ger monentum förslag men hjälper ingen som är långsikt ? Då blir det smidigt för en nybörjare nappa på dina bästa fonder kortsiktigt . :person_tipping_hand:

1 gillning

Till skillnad mot dig rekommenderar jag aldrig något här på forumet. Jag kan ju inte veta vilka mål alla har med sina placeringar. Då vore det vårdslöst att komma med rekommendationer.

Att C WorldWide Asia 1A är ett alternativ är ju inte speciellt kontroversiellt. Så länge som den finns att köpa är den ett alternativ. Sen får var och en bedöma om det är ett bra eller dåligt alternativ. Så pass självständigt bör man ändå agera, tycker jag.

Ok, menar du att jag kan köpa aktier noterade i HK (antar det betyder Hong Kong) och åka på bolagsstämman och göra min röst hörd? Gäller detsamma med fastlandsbolagen noterade i Hong Kong?

Jo, Stock Connect är ett officiellt namn. Men du får googla det för du vet inte vad det är.

Stock Connect gör det möjligt att handla A-aktier noterade i Shenzhen och Shanghai via HKEX, och vice versa för investerare på fastlandet att köpa aktier noterade på HKEX.

Finns ingen anledning att man skulle behöva ett konto på HKEX. Ringa Avanza och lägg en beställning.

Ja, så bör det fungera. Beroende på rösträtt för aktieslagen som finns etc.

Du bor i Kina kanske duktigare än jag som bara ibland åker till Hong Kong. Däremot tycker jag det är viktig att ta reda på viktiga källor och lagar om man är en aktieägare.
Hong Kong investor identifications regime är en ny åtgärd att alla utländska aktieägares personuppgifter ska lämna i en databas där SKV har tillgång till. Om svenska har möjlighet att köpa de kinesiska aktier via Avanza. Avanza måste följa lagen att lämna svenska aktieägares personliguppgifter. Jag vet inte hur många svenska vill köpa kinesiska/HK aktier och vill betala 30% vinstskatt fastän det finns ADRs (vissa kinesiska aktier) kan köpa via New York börsen. Jag vet inte hur många svenska småsparare vill ta den här långa vägen att köpa aktier på det här sättet.

Nu byter du ju ämne. Det du länkar till ser helt normalt ut.

Man kan även köpa kinesiska aktier via Frankfurt, London, m.m. Mina Alibaba och Tencent är HK-noterade aktier som handlas där. Föredrar dem före ADRs.

Har läst igenom tråden direkt efter att jag läst lite i diskussionerna kring moderering, att diskussioner ofta hamnar i ett ställningskrig mellan momentum-/indexförespråkare etc etc.
TS har två frågor om kinafonder:
Vad tror ni andra på längre sikt, typ i år med dessa? Vad påverkar dessa just nu?

Hur många i tråden svarar på detta? Nästan inga. Däremot många inlägg om att man kör marknadsvikt och inte gör förutsägelser, Eller att man kan byta ut dem när det går dåligt. I princip samma ställningstagande kring momentum/index som samma personer förfäktar i div andra trådar.
Blir väldigt enkelspårigt. Att sen en tråd hittar nya riktningar efterhand är inte konstigt men av 47 svar är det 1, eller möjligen 3, som besvarat TS frågor. Synd tycker jag.

3 gillningar

Vad jag kan se så är dessa aktier identiska med dem man köper i New York, Alibaba är till och med listad som primary i New York. Det vill säga du får fortfarande samma lite krångliga "ägar"struktur genom ett så kallat “variable interest entity” ofta registrerat i Cayman-öarna (som du ser att båda dessa aktier på HKEX är).

Jag kollar på hur fonder, index och marknader utvecklats över tid men det är inte av relevans för vad jag väljer att investera i. Denna analys gör jag för att jämföra likvärdiga alternativ för att undersöka vad som skiljer de åt och hitta förklaringar till varför de rör sig olika när de väl gör det.

Min tro på Kina jag tidigare haft förverkligades inte. Däremot tror jag fortsatt att det kommer vara en marknad av många man borde investera i under en överskådlig framtid. Deras tillväxt har jag läst är manipulerad och deras statistik är inte så bra som de hävdar. Det sagt är det fortfarande tillväxt, om än inte i tvåsiffriga tal. Chansen att Kina blir ett nytt Ryssland ser jag <1% chans till.

Det är varför jag valda min fond med många olika länder, där Kina var en viktig del av innehavet. Mitt behov möttes bäst av den lösningen. Hade jag önskat ha enbart Kina och inte de andra länderna i den regionen hade jag haft svårare att hitta en prisvärd fond.

Här och nu synes det som att statens nedslag på techbolag har minskat lite grann. De har avslutat sin covid-19 lockdown vilket gör att handeln börjar dra igång igen. Det kan förklara varför de gått bra i närtid, men det säger ingenting om framtiden.

Inte riktigt. Båda är delar i samma bolag, alltså en VIE om vi talar om Alibaba. Men du kan köpa både 9988 (Alibaba på HKEX) och BABA (ADR på NYSE) via Frankfurt, fast då har de andra tickers.

I London har du GDRs, Global Depository Receipts, på bolag som kan vara noterade i antingen HK, eller Shenzhen eller Shanghai.

Ja, många klagar på VIEs och det är inte optimalt. Men det är en annan fråga än vad som diskuterades.

Vill man ha lagom mycket Kina så tycker jag man att man helt enkelt litar på MSCI och köper en ETF baserad på deras Emerging Market-index. De kommer att successivt öka andelen Kina beroende på olika faktorer, vilket de även gjort de senaste 10 åren.

Att förstå VIE-strukturen är dock ganska centralt när vi pratar om att investera på den kinesiska marknaden. Att köpa Alibaba på HKEX vs NYSE (ADR) ser jag som den mindre riskfyllda aspekten av att investera i Kina. Visst, det är tekniskt sett banken som ger ut ADR som äger den underliggande aktien men det är så i princip alla icke-amerikanska aktier som handlas på NYSE fungerar.

Centralt är det inte eftersom en minoritet av bolagen har en VIE-struktur.

Sen har förståelse inte med saken att göra. Det är politik. Antingen gillar man Kina eller inte. Och åsikterna blir därefter. Faktan spelar ingen roll.

Det beror såklart vilken bransch man tittar på.

Såklart det spelar roll då VIE-strukturen innebär en totalt annan uppsättning risker än t.ex. A/H-aktier!