Hur skulle ni resonera kring ett större tillskott just nu?

Börsen svajar, inflationen på väg upp, räntorna kan sticka, kriget rasar. Jag låter alla mina nuvarande investeringar vara där de är. Jag ser ingen anledning att få panik.
Men, jag får antagligen ett tillskott privat på ungefär fem miljoner kronor inom kort och funderar på vad som är klokt där. Lägga undan på något väldigt tryggt (sparkonto med lite ränta) och invänta lite stabilitet eller ska jag stoppa in det i en någorlunda safe fond direkt och se det som en chans att gå in innan det vänder?

jag skulle lägga in det i en global indexfond månadsvis, samt en kinesisk aktiefond och en kinesisk obligationsfond - de ger 5% årligen.

Du rekar alltså Kina för sjunde gången detta dygn?

8 gillningar

det är korrekt.

Jag är egentligen inte ute efter tips på exakt vad jag bör investera i, det kommer vara samma hinkar som jag redan arbetar med, utan hur jag ska göra det. Vänta? In med allt på en gång? Eller lite i taget, och isf hur lite per månad med tanke på totalsumman?

Det du söker är en kristallkula.

Men för att vara konkret, historiskt sett har sannolikheten för börsuppgång varit högre än sannolikheten för nedgång, alltså bör allt kapital investeras snarast möjligt.

Om du inte känner dig bekväm med det med tanke på det geopolitiska läget så kan du ju välja att sprida dina inköp, mest för att kunna sova bättre.

Nej, jag söker inte en kristallkula. Jag söker förslag på en strategi för insättning av kapital. Det är två ganska olika saker.

1 gillning

In med allt på en gång är “rätt”, men det kräver en psykologisk styrka om det t ex skulle börja ryktas om kärnvapenförberedelser nästa vecka.

Om du väljer att vänta så skulle jag i ditt läge fundera på vad som krävs för att man ska gå in. Jag skulle ha svårt att utforma en sådan regel, och det innebär nästan alltid att du missar en uppgång. Exempelvis, “jag går in när börsen inte svackat mer än 3 procent under en månad”.

Dessutom så är det ju just när börsen inte förväntar sig ett fall som fallet blir som störst, så jag anser att ett fall på -30% är mindre sannolikt nu än om ett halvår och börsen är +20%.

Allra bäst är kanske att lägga in utspritt, t ex varje fredag, under den period som du gissar kommer vara orolig. Säg tre månader. Så typ 0.5M åt gången. Då får du ett mycket stabilare köppris och hur det går under veckorna spelar i princip ingen roll alls.

Mellan vissa perioder i år har detta trygga sparande tappat över 10% i värde när dollarn gick från 9 till 10 kronor. Det innebär i praktiken att en global indexfond blev 10%+ dyrare, tillika att dina kronor gick ner 10%.

Oavsett är mitt generella råd att diversifiera dig; både i tid och i vad du köper. Att lägga 5 MSEK i kontanter är också en risk.

Jag skulle som vanligt investera väldigt diversifierat. Jag skulle dock undvika att lägga allt för stor del av kapitalet i räntor.

Jag skulle inte vänta på “bättre tider”.

Själv kör jag förenklat 80% indexfond och 20% guld, men skulle kunna tänka mig att 60A/20R/20G är en stabil kombo för den med mindre riskaptit.

Är ju en ganska viktig faktor att du själv tar dig en funderare dels om du kommer behöva använda pengarna i närtid för konsumtion(hus-köp, renovering osv) eller om du tänker dig ett långsiktigt sparande. Jag skulle även tillägga att det beror lite på hur rik du redan är och vilken risk du är redo att ta med pengarna?

Historiskt har det som sagt varit bäst att gå all in, vilket ju innebär att varje dag är rätt dag att gå all in. Själv skulle jag ha svårt att göra det egentligen oavsett läge på börsen men särskilt när det pendlar upp och ner rätt mycket på kort tid och vi fortfarande befinner oss i osäkert läge.

Jag skulle därför sprida ut pengarna över t.ex. ett års tid och investera 1/12 varje månad i mitt vanliga fondsparande. Det är också exakt vad jag gör med mina ca 500k som ligger utanför börsen idag. Så mitt råd är det jag själv följer med mina egna slantar.

Så inget särskild specialstrategi, vilket inte verkar vara vad du söker heller, utan egentligen samma gamla månadssparande som vanligt fast med en extra boost.

Ett alternativ kan vara att gå in med t.ex. halva summan nu och dela upp resten men mig skulle det bära emot rent emotionellt och skulle ha svårt att bara släppa pengarna utan att titta till dem hela tiden om jag gjorde så. Men man är ju olika.

In med allt på en gång om du är långsiktig och försök sedan låta bli att logga in på et bra tag :+1:

Alla pengarna ska in i mina hinkar, förr eller senare. Jag behöver dem inte de närmaste 5, kanske 10 åren. Frågan handlar alltså bara om i vilken takt jag stoppar in dem, inte hur jag ska investera dem.

Jag tror det med faktiskt. Det smärtar att stoppa in mycket precis före en dip (been there, done that) men i slutändan ångrar man nästan alltid mer att man inte gick in.

1 gillning

Jag hade stoppat in pengarna i några omgångar. Då kommer du definitivt sova bättre än om du kastar in fem mille direkt.

Precis. Beror nog dock mycket på hur man är som person. Minskad förlust eller minskad absolut avkastning, vilket man tycker är jobbigast.

Varför Kina? 2022 är ju året där befolkningen börjar falla rejält. Varje gift par är ju nu nere i genomsnitt på 0.75 födda barn, när de borde vara på 2.1. Antalet arbetsföra minskar ju snabbt nu och samhället kommer utsättas för rejäla utmaningar kommande åren där antalet pensionärer ökar helt vansinnigt per person i arbete. Det är ju en snabbt annalkande kris.

Jag hade nog behållt 10-20% på sparkonto som sova gott pengar och stoppat in resten på börsen.

Jag skulle satsat på utdelning. Ex. Telia, Tele2, Fortum, banker. Kortsiktigt lite preferensaktier. Inga kursraketer (undantaget Fortum som kan få en bra rekyl), men en bra avkastning känns alltid rätt.