Fortsätta investera trots världsläget?

Ny i forumet. Jag har försökt leta efter om ni fråga redan ställts/ diskuterats men hittar inget om detta. Vi har köpt ett fritidshus som vi från början tänkte betala kontant men nu efter att ha förkovrat mig i avsnittet ”amortera på bolånet eller investera pengarna? Vad är bäst 2023? ” funderar vi istället på att belåna och investera pengarna istället. MEN jag skulle gärna vilja ha lite mer teorier kring att detta är ett bra alternativ även i det turbulenta geopolitiska läge vi befinner oss i. Kan någon hjälpa mig med var jag kan hitta mer kunskap eller om någon av er här i forumet vill hjälpa mig?

5 gillningar

Beror lite på vilken risknivå ni vill ha osv.

Om ni hade köpt huset för 3 år sedan cash, hade du idag tagit ett lån på det för att investera i börsen?

Eftersom det är väldigt svårt att förutspå framtiden exakt så blir det väldigt spekulativt att ge råd om framtiden map geopolitik. Svänger snabbt åt alla håll.

1 gillning

Det beror väl på summan och vilken investerare du är. Vad gör du om du nyss investerat och börsen dippar 30%? :scream:

1 gillning

Om någon hade sagt till dig: Under de kommande 5 åren så kommer världen drabbas av en pandemi som stänger ner hela länder, Ryssland går in i ett grannland och konflikten i Israel eskalerar till den värsta nivån på länge, så skulle du antagligen dragit ur alla pengar från börsen eller hur? Resultat: +90% på globalt index. Att försöka göra någon slags geopolitisk analys för att dra slutsatser om vad som borde hända börsen (på ett så genialt sätt att resten av marknaden inte redan förstått detta) torde kännas rätt omöjligt,

Det enda du kan göra är att bestämma dig för din allmäna riskaversion och allokera efter det.

51 gillningar

Har ni någon sparhorisont? Hur länge är det tänkt att pengarna ska ligga innan ni behöver dom?

1 gillning

Då hade jag satt stilla i båten och fortsatt i den valda riktningen, men nu känns det som jag står i ett vägskäl och vill göra ett väl genomtänkt val innan jag väljer riktning.

1 gillning

Du har definitivt en poäng i detta! Min reptilhjärna envisas med att ett obelånat hus borde vara en större säkerhet i en turbulent ekonomi än kapital investerat på börsen. Behöver träna om reptilhjärnan.

Vi är i 50-års åldern och har egentligen inget slut på sparhorisonten.

Tycker att du är väldigt svart eller vit i ditt tänkande.

Det finns ju en gråzon här där du kör 50% belåning på huset, vilket ger extremt låg risk för att du inte ska kunna betala dina räkningar, och sedan resten i globala indexfonder som senaste 10 åren gått upp ungefär 400%.

Du behöver inte välja antingen eller, många kör ju just 50% belåning för att det är en bra risknivå och du slipper amortera. Löneökningarna kommer ju göra att värdet på lånet krymper över tid ändå.

Tänk också på att du lever i den fredligaste och rikaste tidsåldern i mänsklighetens historia. Hur tror du att du hade tänkt på 30-40-talet när över hundra miljoner människor dog i krig?

Nu pratas det ju om tusentals som dör i krig, inte hundra miljoner…

2 gillningar

Ta ALDRIG hänsyn till det geopolitiska läget när du väljer att investera i valuta (bankkonto), fastighet eller börsen.

Det är dömt att misslyckas för du kan bara köpa/sälja till det pris som redan innefattar förväntad geopolitisk utveckling i världen.

Ta alltid hänsyn till din personliga ekonomiska situation när du väljer risknivå.

7 gillningar

Absolut, hade i s f inte tänkt låna upp till max utan hålla oss under amorteringskravet.

1 gillning

Ja bra, då tar ni ju lägre risk än nästan alla andra i Sverige!

Alternativkostnaden för en riktigt låg risk är ju många miljoner kronor över lång tid.

Har man haft ett obelånat hus värt 10 miljoner så har man ju gått miste om 400% avkastning på 10 år i globala indexfonder, det blir över 40 miljoner kronor i ren avkastning, skattat och klart, ifall man körde 85% belåning.

1 gillning

Förstår inte riktigt läget.

Tanken med månadssparande är att du kommer köpa både i helt rätt läge och helt fel läge och att detta över tid tar ut varandra. Har ni gjort detta skulle jag fortsätta månadssparandet och lånat istället för att sälja av fonderna.

Är det en engångstransaktion och ni inte varit investerade innan kanske det är helt rätt läge att gå in nu, kanske helt fel läge eller kanske något mittemellan.

Är en vanlig nybörjarmiss att göra ett stort engångsköp och sedan sälja allt med förlust vid första nedgången.

2 gillningar

Håller helt med här, det värsta du kan göra är att sälja vid en nedgång.

Köp och håll alltid absolut minst 15 år eller när börsen är högt värderad, nära ATH, då har du alltid gjort en vinst. Sälj aldrig någonsin vid en nedgång, köp bara mer då!

1 gillning

Vi befinner oss i en kombination av scenario 1 och 2 i din beskrivning. En del investerat sedan länge med hyfsat bra utveckling och en del på ett mer kortsiktigt sparande på bankkonto.

Så fort orden känns och investeringar dyker upp i samma tråd vill jag höja en varningsflagga. Beslut primärt fattade utifrån hur något känns kan ha en massiv negativ inverkan på ens egna ekonomi och investeringar, medan känslan inte har någon som helst inverkan på hur världen och börsen kommer utvecklas. Undantaget är väl om man är president för något av världens största länder.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Obelånat hus är säkrare, men avkastningen mest troligt sämre. Så frågan studsar tillbaka till er privatekonomi och vilka smällar den och nattsömnen tål.

4 gillningar

Tänk på att du sätter fastigheten som säkerhet för ett lån som ska användas till att investera i en förhållandevis riskfylld tillgång. Om du är skuldfri kan du istället månadsinvestera hur mycket du vill från din nettolön, vilket innebär att du kan sova utan minsta oro.

6 gillningar

Jag säger alltid amortera men man kan faktiskt amortera och investera.
Lev sparsamt och undvik onödiga inköp.
Gör en budget och analyser några tidigare månaders utgifter. Jag lovar att du kommer tänka att du borde ha gjort det tidigare.

Börsen är en bergochdalbana med en stor skärm som skymmer sikten framåt så vi bara kan se bakåt. Det vi ser där är att det varit en guppig färd och den har kommit upp ur alla dalar hittills och fortsatt till högre nivåer. Även gropar som världskrig, kubakrisen, Tjernobyl, pandemier, mm. Mellanöstern har varit oroligt i 1000 år. Och en svart svan är bara svart tills den är ute ur skuggan och alla har sett den. Sen simmar den också förbi som alla andra.

Antingen tycker man det ser lovande ut och lastar på pengar man avsatt för detta på tåget. Eller gör man inte det.

Att gissa vad som finns framför skärmen utifrån vad man ser åt sidorna är för oss flesta att kasta bort energi man borde ägna åt att lasta mer pengar på tåget.