Jag kommer få tillbaka 43000kr på skatten och tänkte köpa fonder. Jag har nu 130000kr i Avanza Global, 25000kr i Avanza Zero och 10000kr i Spiltan Invest. Tänkte köpa en Europa fond och har kollat på Storebrand Europa. Vad säger ni om den och är det bäst att köpa nu redan (kan ta av annat sparande till skatten kommer), eller vänta? För mig är detta ett långsiktigt sparande men det vore bara en extra bonus att pricka in om fonderna går ner, men eftersom det är en Europa fond kanske den snarare går upp nu?
Är i samma situation - hög risk att marknaden går ner betydligt mer. Speciellt i globalfonden. Kommer vänta lite till. Dock brukar man säga - time in the market beats timing the market. Om du har lång sparhorisont 10 år + så kan du lägga in nu och månadsspara som vanligt.
Trögköpta fonder låter som fel verktyg för marknadstiming till att börja med. Det är ju en av fördelarna med ETF:er.
Jag gick in på börsen vid sättningen under 2022, efter cirka 6-7 månaders RT-pluggande. När jag kände att jag visste tillräckligt, så avsatte jag en mindre del som fick vara kvar på TF KF. Resten sattes in i globala indexfonder, trots domedagstrådar på forumet.
I slutändan måste man själv ta beslutet, finns tusentals olika strategier, personligheter och åsikter på forumet. Men bara du vet vad som passar dig bäst.
Så mitt råd är att du läser på, så du vet vad som troligen passar dig bäst. Med läsa på så menar jag vad forskningen säger, inte vad youtubers som säljer investerarkurser säger.
RTs nybörjar avsnitt är toppen, likaså småspararpodden är bra.
Jag har också en del att investera och har själv funderat på när det är läge. Kommer att fortsätta månadsspara men gå in med större summor när jag känner att läget är mer stabilt och ser att utvecklingen är positiv över åtminstone 3 månader. Då missar jag den absoluta botten men jag hoppas undvika att köpa in mig i en nedgång. Jag kanske tänker fel, men någon gång måste jag in med de där extra pengarna.
Om du har lån i din bostad skulle jag amortera. Går du in på börsen är det samma sak som att du lånar på din bostad med 43 000 kr. Var medveten om det. Vill du sova lugnt amortera. Mer spänning i tillvaron in på börsen. Lång sikt spara lite i taget, sprid risk. Europa är nog ett bra val just nu. Om du är intresserad av hur dina pengar arbetar. Lägg ner några minuter varje dag och du kommer att hitta din väg.
Ingen kan säga ifall tillfället är bäst nu eller senare.
Sparhorisonten brukar få avgöra ifall pengar ska jobba på börsen eller inte.
Om du sedan placerar allt på en gång eller fördelat över tid är mest upp till en själv och vad som känns bäst.
Ifall du vill ha mer Europa genom en Europafond så spara i en sådan om det känns bra.
Min ränta på lånet är 2,98% och räntekostnaden blir ju ännu lägre efter ränteavdrag på skatten.
En amortering på 43000kr ger inte särskilt stor minskning av mina utgifter, jag skulle nästan gå plus minus noll att ha 43000kr på mitt sparkonto med 2% ränta jämfört med att amortera… inte så stor skillnad i alla fall.
De fonder jag köpt har stigit 20% (sen start 10% på 12 mån). Säljer jag mitt hus som jag äger själv jag få ut 3 miljoner när lånet är betalt.
På det sättet känns inte amortering som rätt just nu.
Personligen skulle jag amorterat, men med det sagt. Just nu är det extrapris på börsen.
De flesta köper när börsen är högt värderad för att dom inte vill missa tåget.
De flesta säljer när börsen går ned, för att dom vill säkra mot större förluster. Dom hoppar då av tåget i nedförsbacken.
Överlag agerar dom flesta precis med motsatsen av vad rådet för all investering, sälj ingenting, fortsätt köpa, oavsett vad som händer i världen, både på kort sikt och lång.
Allt med aktier och fonder, oavsett i vilken bransch så handlar det om is i magen. Vill du följa magkänslan eller agera utan känslor ?
Ok, du verkar ha koll och vilka risker du tar. Har du räknat på om dina fonder går ner med 30% i närtid? Jag har alltid haft i bakhuvudet att jag lånar pengar för att investera på börsen om jag har lån på min bostad. Jag tänker kanske fel men det har varit skönt att slippa förhandla med banken, ska jag binda eller ha rörligt osv. Som omvärlden ser ut just nu kan vad som helst hända.
Fråga. Om du äger huset själv, hur mycket har du betalt av på lånet ? , respektive hur mycket har du kvar på lånet ?
Hur lång tid, med samma tempo som nu. Tar det innan du betalt av hela huslånet ? När är du skuldfri ?
Tänk på att om du inte har betalt lånet så äger banken huset.
Den som är satt i skuld, är inte fri.
Nej. Det är ett uttryck som far runt, men det är fel. Jag förstår hur du menar och var det kommer ifrån, men huset ägs av den som står på handlingarna. Däremot äger samma person(er) också ett lån som de har i banken. Klarar de inte av att betala räntan säljs huset för att lösa lånet. Men banken är aldrig ägaren.
Fyrkantigt inlägg kanske, men jag tycker det är viktigt att inte ge sken av att 1800-talet ringde och ville ha tillbaka gårdsförsäljning av barnen till lägsta pris.
Jomen det förstår jag. Men principen är viktigare än ordvalet.
Betalar man inte av lånet så säljs huset.
Vadsomhelst kan hända i livet, att en livskris händer är ju inte ovanligt.
Varenda hemlös jag träffat har haft både jobb och barn. En del har ägt mer än ett hus o bilar.
Nu ligger dom på kartonger och sover.
Det är viktigt att inte låna mer än man kan betala.
Ja och nej. Jag är också skuldfri, så jag delar en del av synsättet, speciellt kring risk.
…och då kvittar ett avbetalt hus också, för krisar det väldigt har du inte råd att bo kvar där heller.
Ja, det kan jag tänka mig, men med flera hus och bilar och lån på desamma har de inte haft koll på risk, ekonomi och liv i stort. Kanske är det en stor del av problemet?
Jag håller fullständigt med!
Fast det där är ju mer bara i teorin. I verkligheten är det banken som har makten och företräde, och därmed kan sägas äga det i praktiken. Kan du inte betala, säljs det för att banken ska få tillbaka sina pengar. Det är den krassa verkligheten. Vem som står på papperet är därför irrelevant när det är belånat. Och speciellt om det är belånat till t.ex. 80 %.
Den som har makten bestämmer, oavsett papper.
Njae, jag tycker inte det. Ponera att du har lånat fem miljoner, husets värde sjunker kraftigt och en försäljning tvingas fram. Banken har inte huset, du har inte huset, men du har relativt stora delar av lånet kvar.
Sedan är det ju en stor skillnad att när du äger något kan du göra relativt mycket med det efter eget huvud. Det kan du inte med t ex ett hyrt boende, även om du harbesittningsrätt. Det enda du inte får göra är att äventyra husets värde eftersom det i normalfallen är säkerheten bakom lånen.
Men skit samma, man kan i praktiken se det som man vill, men jag tycker alla ska veta att banken inte knackar på med monokeln på plats och kontrollerar att du städat under sängen.
Extrapris?
Låter som du pratar om Extrapris på Ica där datumet på köttet redan har gått ut.
Man ska inte försöka fånga fallande knivar har jag hört.
En bra äldre tråd är denna. https://rikatillsammans.se/forum/t/kopa-nar-blodet-rinner-pa-gatorna/41301
Jag köpte själv när många sålde, av ren slump, några veckor innan den tråden startades. Är man mentalt redo för börsen och har lång sparhorisont, så spelar tajmingen mindre roll.
Även om det kan vara lönsamt att köpa vid ”rea”.
Time in the market > timing the market.
Är sant och kommer förevigt vara sant. Ingen sitter på en kristallkula.
I och med att du väljer att vänta, hur kort sparhorisont har du?