Hej!
Jag funderar på att börja plugga och satsa mer på min egen verksamhet. Just nu har jag ett välbetalt jobb. Jag har cirka 3 miljoner kronor i privat ISK och en buffert på 200 000 kr. I mitt AB (KF) har jag också runt 3 miljoner samt en buffert på 200 000 kr.
Min plan är att studera med CSN och samtidigt lägga mer tid på mitt företag. Samtidigt är jag medveten om att min verksamhet sannolikt kommer växa långsamt och att det inte finns några garantier. Jag har inga skulder utöver ett bolån på 1,5 miljoner, och inga barn eller andra som är beroende av mig ekonomiskt.
Mitt mål är att ha en så trygg ekonomisk situation som möjligt under så lång tid som möjligt, utan att behöva gå tillbaka till arbetsmarknaden som anställd (dvs. kunna fokusera enbart på mina egna projekt).
Jag har blivit beviljad CSN (och har alla sex år av CSN kvar), och med både bidrag och lån kommer jag få cirka 18 000kr i månaden skattefritt. Mina boendekostnader (avgift, ränta, el, internet m.m.) ligger på ungefär 10000 kr per månad. Mat, nöjen och övriga utgifter tänker jag täcka med resten samt vid behov från mitt sparande.
Jag överväger att sälja av delar av mitt privata ISK och amortera av bolånet innan jag börjar. Det skulle sänka mina boendekostnader till under 6 000 kr per månad. Jag skulle kunna betala av hela lånet på 1,5 miljoner, eller kanske bara 1 miljon till att börja med.
Med tanke på den turbulens som råder på marknaden just nu funderar jag på om en skuldfri bostad i sig är en tryggare investering. Mitt ISK ligger just nu på plus efter viss volatilitet, så det skulle kunna vara ett bra läge att sälja.
Vad tänker ni? Är det klokt att ha en helt avbetald bostad i det här läget, eller är det dumt att ta ut så mycket pengar från marknaden?
Tack på förhand för era tankar!
1 gillning
Först och främst stort grattis till en sjukt bra ekonomiskt situation. 
Det tråkiga svaret är att det faktiskt inte spelar så stor roll hur du gör. Det beror helt enkelt på vad du prioriterar och vad som är viktigt för dig. Lite beroende på hur gammal du är kan man resonera kring att man bör behålla belåningen eftersom det är matematiskt och rationellt sunt.
Sedan kan emotionellt reosnera kring att det är skönt med en amortering och vara skuldfri. Men, lura inte dig själv kring likviditeten. Ja, om du amorterar så slipper du en räntekostnad som är verklig och synlig, men du förlorar ju också en alternativkostnad i form av missad avkastning.
Kanske en lösning är lite av båda?
2 gillningar
Tack, Jan! Med det osäkra läget i världen och den volatila marknaden har jag börjat fundera på att göra något mer ‘säkert’. Jag har alltid varit still i båten under >15 år på arbetsmarknaden (är i 30-årsåldern nu), men nu tvekar jag eftersom det är en stor livsförändring. Bra att få höra andras tankar om det, så tack.
1 gillning
Jag skulle säga att detta är ett litet feltänk.
Det är ALLTID volatilia tider och osäkert läge i världen. Visst skulle det kunna vara annorlunda nu, men man brukar också säga att “This time it is different” är de fem ord som kostat investerare mest pengar genom historien.
Nedan är en bra illustration.
1 gillning
Räckte det inte med krigen ovan så kan man titta på lite fler kriser. 
1 gillning
Om du tror stenhårt på volatiliteten kan du ju bara vänta tills någon indexfond gått ner 10% och sen köpa in dig då för 1,5m istället för att amortera bort pengarna. Det kommer ju då ge 150 000kr och vara mer än de ca 100 000kr du kommer spara på att amortera bort beloppet.
Statistiskt sett så kan du ju räkna med 500 000kr på investering på 1 500 000kr över 3 år, men detta kräver ju då att du inte behöver pengarna på dagen du kliver ur skolbänken utan kan vänta på ett bra läge att ta ut pengarna.
Kommer du behöva likvida medel någon gång snart? Det låter ju som ett nej så jag hade kört den vägen, men to each their own så att säga :).
Känns inte direkt som att börserna ligger på alltime-high och behöver normaliseras heller med tanke på omvärldsläget, utan jag ser väl lite optimism komma in. Men igen, enbart min åsikt och den är ju relativt högriskad ska väl erkännas.
1 gillning