Som jag skrev där så upplever jag att många tycker att det nu är mer oroligt än det varit tidigare. I finans brukar man prata om “This time it’s different”. Ja, det kan det vara, men sannolikheten är större att det inte är det. Därför brukar man ju säga att det är de fyra orden som kostar investerare mest pengar genom historien.
Jag håller med om trådens andemening och slutsats, vill bara gnälla lite på dessa grafer med logaritmisk y-axel. Visst blir det lättare att läsa utvecklingen över lång tid, men jag tycker att konjukturcykler och börskrascher representeras väldigt dåligt. Dotcom-krashen ser ju ut som ett minimalt hack i kurvan (det kan man väl ändå inte påstå att den var?)
Krig är såklart fruktansvärt tragiskt för dem som är inblandade. Det ska inte förringas.
Men det är också ett tecken på att de vi anser är “goda” inte låter sig köras över av de vi kallar “onda” utan de och vi kan sammarbeta i att kämpar emot och håller autokrater som behandlar sina folk illa stången. Det är ett gott tecken.
Att Ryssland visat sig va mindre farligt än väntat och vi lyckas hjälpa Ukraina hålla dem tillbaks är bra. Att Maduro fallit är troligtvis bra. Att Irans förmåga att stödja Ryssland och div terrororganisationet decimerats är troligen bra.
Krig är också innovationsdrivande. Mycket av vår välfärd grundas på teknik framtvingad av utvecklingskonkurrensen som uppfinn eller dö innebär. Vilka uppfinningar som kommer civila till nytta av nuvarande konflikter vet vi inte än. Kanske personliga ambulansdrönare i garaget som navigerar till sjukhuset själv, med ai-läkare ombord. Vad vet vi.
Jag förstår inte varför så många får ångest när börsen går ner, eftersom man kan köpa aktier till lägre priser. Hade gärna sett att börsen går ner ännu mer även om det kommer vara rött i min portfölj.
Jag förstår fullt ut varför människor får ångest! Det handlar ju om att man just nu inte riktigt har möjlighet att leva det livet man vill leva, och därför gör allt man kan för att det ska vara möjligt i framtiden. När börsen bråkar ser man den framtiden försvinna.
Om man är nöjd över sin plats i livet just nu, oavsett hur och var och till vilken ekonomi, blir börsens utveckling inte lika viktig. Det ironiska blir då att man sannolikt kommer att få en bättre ekonomisk utveckling som kommer att möjliggöra ett bättre liv, det som man egentligen redan har och inte behöver.
Det där “stämmer” bara för unga eller andra som inte redan har något kapital på börsen. Tappar man fem miljoner i värde när börsen går ner är det liksom ingen större tröst att ens månadssparande på 10 lax har större uppsidepotential.
Kan bara hålla med. Har själv nått dithän i min investeringsresa att jag slutat månadsspara, då det inte längre spelar någon större roll. Portföljen rör sig mer på daglig basis än vad jag skulle pytsa in på ett kvartal. Blev att det kändes meningslöst att fortsätta spara. Då försvinner eventuell nytta med nedgångar helt.
Har istället lagt om till att spendera lite mer på resor och annat som förgyller livet här och nu, och har landat i att portföljen får sköta sig fram till FIRE. Har slutat titta på börskurser mer än när jag ändå går in för att ombalansera eller hantera belåning. Har sänkt mängden oro enormt. För det är som redan sagts, graferna i den här tråden är en klen tröst när portföljen tappar motsvarande ett par hårt inarbetade årslöner efter skatt pga någon geopolitisk idioti, och du ser din plan för framtiden dunsta bort.
Men med tillräckligt många såna här trådar och fakta kanske det även för de med mer än genomsnittligt kapital kan gå att vila i vissheten att ”this too shall pass”
Då kanske det är dags att vidga synfältet lite och försöka förstå att det finns folk med låga eller inga inkomster som kan känna annorlunda. Hur skulle du känna själv och agera om du var i den situationen?