Hur gör ni för att inte få panik?

Hej.
Jag äger mycket investmentbolag och börsen krossar de just nu. Paniken är påtaglig och de är få positiva saker jag ser i världen just nu. Jag funderar på att endast köra fonder då jag inte tycker det är lika jobbigt att spara i det. Man är inte inne lika ofta och kollar då. Ni som är erfarna. Har ni några tips?

Indexfond med investbolag? Spiltan ex.

Äg inte så mycket investmentbolag :slight_smile:

Notera hur mycket mindre det skakar när man går från 1) en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader 2) en vanlig globalfond 3) en sverigefond 4) en svensk småbolagsfond.

16 gillningar

Största råden.

Var inte exponerad mot endast en typ av tillgångsslag- i Investmentbolag finns det självklart en viss riskspridning då de naturligt är uppdelade på flera underliggande bolag- men det kan likväl bli rätt ensidigt och känsligt. Investmentbolag går ofta extra bra i uppgång men även extra ned i nedgång, det är en smäll man tar om man lägger pengar i dem.

Global indexfond är ju det enklaste sättet att dra ner på risken- vill du ta det ett par steg ytterligare så blir det mer avancerat med olika tillgångsslag (eller exempelvis använda Lysa med olika risknivåer).

Personligen så har jag min exponering till största del mot fonder, en del mot guld och räntor och endast en liten del mot direktägande i aktier.

1 gillning

Jag har utmanat mig själv. Läs mer i denna tråd.

2 gillningar

Gått över till en Lysa-liknande passivhink, med ca 30% på räntekonto - då jag har en jag-vet-inte horisont :slight_smile:

Skapat en lekhink. Där provar jag saker som skulle kunna bli betydande del av passivhinken om de visar sig bra nog.

Genom några av Bolmesons avsnitt lärt mig att ha mer realistiska förväntningar på börsen, och varken vara rädd eller övermodig.

2 gillningar

Jag investerar diversifierat i alla länder, flera tillgångsslag etc. Lysa 100% aktier hade i år gått ned -3,5% senast jag kollade. Med tanke på att guld gått bra senaste tiden kanske min totala portfölj gått -2,5%.

Får du panik för -2,5% bör du inte investera på börsen.

P.s sluta läs nyheter.

Rika tillsammans portföljer innehåller guld som har stigit i år och motverkat portföljnedgång.

Jag köpte guld för en månad sedan och förra veckan gick jag pluss, men bara lite.

Jag håller fix proportion (ungefär) mellan ränta och börs. Räntedelen har minskat nedgång i portföljen.
Jag har fått köpa lite mer i aktietillgångar som gått dåligt och är billigare nu.

Jag sålde av mina mest riskabla fonder vid årsskiftet som småbolag.

Jag tog vid årsskiftet hem vinst jag gjort i teknikindex etf jag haft i 1,5 år.

Jag köpte lite Pluss Alla Bolag istället för riskabla fonder, men pluss är oxå jobbig eftersom börsen fallit så mycket.

100% LF Global indexnära :grin::+1:.

15 gillningar

Tror att investmentbolag är bra, om man nu vill ha aktier. Eftersom de specifikt går ner extra mycket ger det ett tydligt köpläge. Så länge det inte försämrats något konkret i bolaget utan bara handlar om förändringar av börsläget i stort spelar det ju inte så stor roll så länge du är långsiktig.

1 gillning

Det är viktigt att äga bolag (eller fonder) som man är väldigt trygg med. Är man inte trygg med sina innehav är risken stor att man säljer av i panik. Kanske just för att allokera om till något man anser är mer säkert för stunden.

När jag tar in ett nytt kärninnehav är kriteriet att jag ska kunna äga det i minst 20 år. Det behöver inte betyda att jag måste äga en aktie så länge. Det kan alltid ske fundamentala förändringar som förändrar min syn på bolaget. Däremot säljer jag aldrig av för att marknaden får panik. Snarare tvärtom i så fall.

Med det sagt äger jag många investmentbolag. Det är jag trygg med och det kommer att komma nya ATHn i framtiden. Jag tycker IBindex är en bra resurs men jag kör även egna uträkningar för substansvärden som uppdateras i realtid. Det händer att investmentbolags premier sticker iväg och då får man bli mer försiktig.

4 gillningar

Jag äger också Investmentbolag :slight_smile:

Utfallet just nu beror rätt mycket på vilken typ av Investmentbolag. Jag håller mig till de stora. På sikt har de gått sjukt bra.

När det skakar försöker jag tänka - varför köpte jag bolaget? Vad var det jag gillade? Varför tror jag på bolaget på lång sikt?

Om jag inte har några bra svar så säljer jag oavsett kurs men det har inte hänt hittills.

Ska tilläggas att enskilda aktier är en mindre del av min portfölj. IB en ännu mindre del. Huvuddelen i indexfonder :slight_smile:

1 gillning

Klokt!
Man kanske har köpt rätt saker, men för mycket av dem.

Är den negativa volatiliteten i investmentbolag jobbig att leva med då kanske de ska utgöra en mindre proportion av portföljen.
Även om man faktiskt köpt rätt bolag.

Jag loggar bara in på mitt Lysa en gång om året

6 gillningar

Zooma ut !
Investor har gått ner 17% i år, men upp mer än 100% på 5 år.
Vilken kursen är om 5 år vet ingen.

Indviduella aktier hör hemma i lekhinken.

3 gillningar

Jag är ner närmare 30%. Och då har jag princip bara ib. Och då känns det bara som det börjat. Krig inflation räntor osv.

• Försök se det på ett längre perspektiv.
  • Diversifiera mera.
  • Logga inte in för ofta på kontot
  • Anpassa risk efter sparhorisont
  • Pengar du inte kan förlora ska inte vara på börsen alls.
1 gillning

Lägg 90% i en Lysa bred 90/10. Lek aktiekung med resten :+1:

2 gillningar

bild

Kanske dags att sänka din risk till en nivå du klarar av?

Du har valt högriskinvesteringar, men tycks inte vara mentalt förberedd på vad den risken faktiskt innebär.

1 gillning