Hur gör ni för att inte få panik?

Så känns det alltid ska man lägga till. Vid botten av corona-raset kändes det som om nedgången bara hade börjat. IMF med många andra varnade för en kommande depression. MSB rekommenderade medborgarna att fylla förrådet med konserver. Sedan vänder börsen helt plötsligt upp och vi får en av de kraftigaste tjurmarknaderna i mannaminne. Nu är restriktionerna mer eller mindre borta och det känns till viss del som om pandemin är över.

Vid botten av finanskrisen såg det också ut som det bara hade börjat. Lehman hade fallit. Nu tänkte man att fler banker stod på tur och att hela kapitalismen skulle falla när kreditmarknaden havererade. Men nej, så blev det aldrig. Den som köpte rejält med aktier när det såg som värst ut 2008/2009 har byggt en förmögenhet idag.

Jag har lärt mig att ignorera tanken om att “det här bara är början”. Så känns det alltid, även när börsen faktiskt bottnar. Enligt ett poddavsnitt som Nordnet höll för något år sedan, faller investmentbolag historiskt mer än index vid nedgångar. Inte bara för att portföljbolagen faller, utan även för att rabatterna ökar. Det får har man dock fått igen historiskt när börsen vänt upp igen så eventuellt ingenting man behöver oroa sig över om man är tillräckligt långsiktig. Sedan kanske man bör undvika att köpa till vilka premier som helst dock…

Ingen vet men säkerhet när det vänder. Är det inte Putin vi bör oroa oss över så är det FED. Är det inte FED så något annat. Marknaden hittar alltid något att oroa sig över. …och visst, det kan alltid bli värre men i det långa loppet får man sätta sin tilltro på att börsen går upp över tid. Om man gör bäst avkastning i indexfonder, investmentbolag eller något annat tillgångsslag är en annan fråga men det är sällan en bra ide att låta känslorna styra när det skakar till på börsen…

Ett alternativ är att fortsätta månadsspara i indexfonder istället för investmentbolag. Man måste ju inte sälja av det ena för att köpa det andra så länge det finns ett kontinuerligt flöde in till din nätmäklare.

5 gillningar

Vad hände med Emerging markets?? Jacke fond daytradern :laughing::+1:

5 gillningar

Det har aldrig hamnat in i portföljen. Sveriges index blev köpt istället 25% av portföljen. Men jag återstälde det allt till det normala LF Global indexnära 100%. I år ligger jag -5.75%. Det är godkänt. Tappade lite efter global index pga dumheter med Sveriges index :joy:.

3 gillningar

Jag går in på Avanza så gott som varje dag. (Men ändrar aldrig något, inte ens när jag kanske borde, typ ombalansering.) När det är dåliga tider på börsen ser jag till att ändra inställningar så att jag istället för att se hur mina innehav gått i år ser hur de har gått på 1 år, 3 år eller sedan start. På detta sätt blir det bara gröna siffror och jag ser på grafen att den nivå börsen är på nu motsvarar var den var för några månader sedan. Senaste tidens nedgång ser ju så bara ett litet hack i kurvan.

Sedan har jag sjukt dåligt sifferminne också. Det rekommenderas varmt! På det sättet kommer jag inte ihåg hur stort mitt innehav var förra gången jag loggade in.

Jag kör bara på indexfonder och känner mig trygg i att jag investerar i linje med vad forskningen säger. Jag behöver inte pengarna på länge så det är bara att vänta ut vändningen när det än blir.
Jag har en stooor buffert på räntekonto och skulle alla pengar på börsen bli värda noll så har jag ändå mer än medelsvensson.
Jag och min man har båda stort humankapital inom vitt skilda branscher. Vi har varit tillsammans i snart 20 år och är ännu mer kära och lyckliga nu än då så skilsmässa känns inte nära.

I värsta fall får vi väl odla potatis i trädgården…

Allt ovan tillsammans gör att jag inte får panik. Sedan kan jag ändå oroa mig över rådande situation men då inte ur en ekonomisk synvinkel.

6 gillningar

Jag kör struts - loggar inte in. Funkar klockrent.

Zoomar ut och tänker “this too shall pass”.

Jag tänker att det har löst sig om 10 år eller mer. Eller imorgon. Ja, den som lever får se.

22 gillningar

Oavsett vad vi tycker här så är ryska börsen ner 25% sedan nyår och 18% enbart idag. Så, nästan allt som händer på Stockholmsbörsen framstår som en vårbris i jämförelse med Moskva. Det kan ju vara ett trick att till på ryska siffrorna som tröst. :upside_down_face:

1 gillning

De bästa investeringar görs när man köper mesta möjliga till lägsta möjliga pris.

Nu har marknadspriset gått ner. Det är bra, då kan jag investera billigare.

Ju mer det går ner desto billigare blir det. Desto större ägarandel får jag i bolagen för samma antal kronor. Samtidigt betyder det att tillväxten i framtiden är lägre, vilket leder till att jag behöver mindre kapital för samma levnadsstandard när jag ska leva på kapitalet.

Det är en dubbel vinn. Så vad ska jag få panik för?

12 gillningar

Jag upplever att den vanligaste anledningen till panik är att man helt enkelt saknar en tydlig plan för sitt sparande vilket resulterar i fel risk i portföljen/portföljerna (antingen för låg eller för hög). Så fort jag hade en tydligt definierad plan för mitt sparande så vändes min panik vid större nedgångar till det motsatta (lite som @Nightowl är inne på ovan). Idag blir jag snarast glad när marknaden går ned för jag vet att baserat på min tidshorisont och min plan för sparandet är det bara fördelaktigt.

Så mitt tips för att undvika panik är helt enkelt sätta dig ned och definiera en tydlig plan för ditt sparande (hur tråkigt det än må låta). Det gjorde som sagt all skillnad för egen del. Vad ska ditt sparande/investerande finansiera? Ny bostad? Sommarstuga? Pensionen? Ekonomisk frihet? När tänker du dig att dessa händelser ska äga rum? I år? Fem år? Tio år? Tjugo år? etc.

Ett alternativ till Jans fyrahinkarsprincip är att sätta upp separata portföljer/ISK för respektive mål om det underlättar för att få rätt risk för varje ändamål :slight_smile:

Edit: Tips nummer två är att alltid ha popcorn redo för poppning hemma. Bonusklipp nedan:

8 gillningar

Det finns mer erfarna än mig fast jag gör som såhär att jag loggar inte in.

Jag loggade in senast 17 Januari pga ombalangsering sen loggade jag ut för i år. Jag har ingen aning om vad värdet står i nu. Förhoppningsvis balanserar guldet och räntorna litegrann.

Det är jätteskönt att inte delta i börshysterin. :slight_smile: Stora skygglappar på liksom.

7 gillningar

Tyvärr sitter många på svenska småbolagsfonder. Tex fler på Avanza som äger AMF Sverige Småbolag än PLUS AllaBolag Sverige. Och dessa småbolagsfonder har gått sämre än ryska börsen i år.

1 gillning

Sitter med rätt risk, då finns det ingen anledning till panik.

2 gillningar

Åh vilken fin bild! :heart_eyes:

Har samma strategi som Elin. Enkelt och svårt på samma gång.

1 gillning

Hur kom du fram till vilken rätt risk är för dig?

Genom att inte känna panik nu? :wink:

2 gillningar

Haha. Ja, det är ju ett sätt. Men kanske inte så kul nästa gång det smäller med en aggressiv portfölj och när den faller 50 procent bli varse att risken känns för hög. Tänker att den insikten borde ha kommit innan.

Ungefär. Suttit lugnt och stilla de senaste krascherna. Pengarna jag behöver inom 3 år ligger på bankonto helt enkelt.

Ta det som kvitto på att du gjort en för offensiv placering av pengarna och ändra till något du tror att du kan leva med ”i nöd och lust” :slight_smile:

Här har du en an ägarna. Varför tycker du det är fel att äga småbolag? Tänker du på volatiliteten? När jag äger fonder klarar jag av nedgångar. Det känns säkrare och tråkigare på nått vis. Ska man sälja tar det ibland flera dagar. Och då orkar man inte sälja. Aktier är mer osäkra. Och tänk om just denna aktien inte återhämtar sig? Då får man panik och säljer även om man tror på det långsiktigt. Känns som börsen är som vilken sport som helst. De som klarar hålla nerverna i styr vinner oftast och inte de som väljer bäst bolag. Hur länge har du sparat?

Ett av Warren Buffets kända citat passar bra här :slight_smile:

Tyvärr är det många småsparare som säljer av så fort marknaden svajar lite. Vet inte om det finns nåt bättre exempel än från husguden Peter Lynch:

Peter Lynch, who formerly managed the high-flying Fidelity Magellan Fund from 1977 to 1990, is a legendary investor. Under his management, the fund averaged an astounding annual return of 29%. It would seem all you had to do was ride along with Lynch and you would earn phenomenal returns. But that didn’t happen. According to Fidelity Investments, the average Magellan Fund investor lost money during Lynch’s tenure there**.

Småsparare blir alltid rädda så fort börsen visar rött. De säljer, och sen väntar de på tvåsiffrig uppgång så att börsen anses stabil innan de köper. Rinse and repeat.

Ett annat relevant citat är från en annan husgud:

“The two greatest enemies of the equity fund investor are expenses and emotions.” - Jack Bogle

Jag har personligen inget emot svenska småbolagsfonder. Jag äger ingen själv, men jag förstår folk som äger dem, delvis att de gått som tåget senaste decenniet, delvis mer spännande bolag än H&M och Telia etc. Men man ska inte glömma att de är mer volatila, och därmed kommer många ha svårt att sitta kvar i båten när det börjar storma.

Jag har investerat sen 2015, men får fortfarande en liten klump i magen varje gång marknaden får en korrektion. Under coronakraschen sålde jag även av en del vid fel tillfälle.

Därför har jag personligen gått mer och mer mot:

• En portfölj som äger “allt”, vilket betyder att när nån del går dålig går nån annan del bra (t.ex. nu när Sverige går väldigt dåligt, men tillväxtmarknaden kompenserar eftersom de inte gått ner alls i år). Detta resulterar i lägre svängningar, vilket medför lägre risk att jag säljer av.
  • En portfölj som jag inte kan ändra på. Detta så att jag inte säljer av ett visst innehav när det går dåligt (t.ex. att jag säljer av Sverige nu och köper mer tillväxtmarknad).

Och därför är jag all-in i Lysa numera, tickar av båda boxarna för mig :slight_smile:

4 gillningar