Läge att gå in på börsen nu?

Tog ut i princip allt jag hade på börsen i början av året för handpenningen till ett lägenhetsköp, sålde sedan vår gamla lägenhet med en hyfsad vinst. Vinsten ligger fortfarande kvar på vanliga bankkontot.

Är det läge att investera pengarna nu? Det är runt 800.000 som skall in totalt, skall jag gå in med lite varje månad?

Med småbarnsfamilj och tidskrävande jobb så känker jag inte att jag vill lägga mycket tid på det utan kör helst Lysa eller något som kräver ungefär lika mycket ansträngning.

Det mesta skall sparas med en sparhorisont på 10 år eller mer. En liten del lite kortare.

Så tre frågor egentligen.

När skall jag gå in?
Lite åt gången?
Och på vilket sätt för att förhoppningsvis tjäna lite pengar utan att behöva lägga för mycket tid på det.

Har du kikat in: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/ ? Det ger dig mycket kött på benen i frågan :slight_smile:

10 gillningar

Om du ändå inte har tid och vill ha det så enkelt som möjligt samt en lång tidshorisont så hade jag personligen gått in med allt på en gång :slight_smile: Så att pengarna kommer i arbete så snart som möjligt.

5 gillningar

Omedelbart

Nej, det “matematiskt korrekta” är att gå in med allt som ska investeras på en gång.

LYSA eller RikaTillsammans basportfölj hos Avanza, det vill säga:

Andel Typ Fond
70 % Globala aktier Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag
10 % Tillväxtmarknader Avanza Emerging Markets
10 % Svenska aktier PLUS Allabolag Sverige

Kombinera basportföljen med lämplig andel cash på sparkonto för att anpassa till den risknivå som passar för dig.

2 gillningar

Jag hade gått all in direkt på Lysa!
Jag får själv snart loss en större summa pengar på ca 500k och dessa kommer jag sätta in direkt på Lysa på samma sätt.
Skönt att slippa tänka och få det gjort direkt. Statistiken står på ens sida dessutom :ok_hand:t2:

2 gillningar

Om du plötsligt hade fått 800.000 på Lysa eller i en global indexfond idag, hade du då sålt av det och börjat sätta in det igen utspritt?
Minns att Jan tog upp en liknande fråga i ett av poddavsnitten.
Om svaret är nej så borde väl rimligtvis allt investeras på en gång.
Så kan du behålla de pengar som behövs på kortare sikt än 10 år på bankkonto eller investera dem till en lägre risk.

2 gillningar

Den här filuren verkar tycka det är ett ok läge nu i alla fall: Warren Buffett satsar på aktier – 600 miljarder i år - Dagens PS

Jag har två gånger lyckats pricka strax innan större nedgångar med större insättningar (eftersom jag köpt resonemanget att det är bättre matematiskt att gå in med allt direkt).
Får jag tillfälle igen så kommer jag antagligen att sprida ut insättningen och istället reta mig på att jag missade en stor uppgång…

Skämt åsido så undrar jag om man inte skulle försöka ta hänsyn till varians också; att väntevärdet är högst om man sätter in allt direkt är alla överens om men detta är ju inget man gör oändligt många gånger.

1 gillning

Så länge vi har räntehöjningar och fallande tillväxt så är aktier inte de bästa att vara i. Bättre att ligga i obligationer eller räntor för tillfället. Atlanta oppertunity ger skydd på nedsidan.

Lite åt gången, utspritt på lagom horisont.

Att börsen historiskt stiger innebär inte att kombinationen energikris, skenande inflation, krig och annalkande lågkonjunktur går att ignorera.

I vinter kommer konsumtionen tvärnita över hela Europa. Matpriser, räntor och elpris kommer strypa utrymmet för allt annat.

Om det gör att företagen/börsen går bättre eller sämre får du skatta själv. Välj strategi utifrån det - inte utifrån vad som hänt tidigare.

1 gillning

Jag har en större summa att investera. Men tänker vänta till våren innan jag agerar, då jag ser en väsentlig risk att aktiemarknaden kan falla ordentligt. Tyvärr ser jag inga alternativa sätt att investera. (Sådant som fastigheter, mark, guld, betala av lån, eller rena/avancerade spekulationer på aktiemarknaden är inte fungerande alternativ i min livssituation eller har praktiska konsekvenser jag inte är villig att hantera.)

Men du spekulerar att börsen kan falla ordentligt till våren och avvaktar investera just nu som man ska göra efter regelboken :person_tipping_hand::thinking: ? Du tror på marknadstajmning istället :wink: ? Bara på att du känner på dig att allt är så negativt just nu ? Det är lite svårt se i framtiden . Det är oftast ett tuff spel mot sig själv långsiktigt :+1: . Man har oddsen emot sig i alla fall . Oftast är det bäst gå in på börsen just nu eller helst igår :partying_face:

Läge att gå in i Kina. Inte läge att gå in i developed markets.

1 gillning

Hur bedömmer du den politiska risken med kinesiska börsen ?
Vilka blir konsekvenserna av en väpnad konflikt gentemot Taiwan ?

1 gillning

Jag betraktar det inte som avancerad spekulation. Det enda som skulle få mig att betrakta det som ett dåligt beslut är om börsen går upp väldigt det närmsta halvåret och stannar på den nivån.
Men det är snarare så att det finns en väsentlig omvärldsrisk de närmsta månaderna, t ex expandering av kriget från Ukraina osv eller ekonomisk krasch i Tyskland som propageras vidare. Eller militär konflikt om Taiwan. Allt det bör vara lättare att bedöma i vår.

Jag var i en liknande situation precis innan kriget i Ukraina bröt ut. La in hela bunten på opti där jag är nöjd med opti och resultatet. dock inser jag att jag hade tur då man inte kan tajma marknaden och vad som sker…

Det finns tyvärr ingen som kan säga när du ska gå in och pricka botten.

Det enda vi kan göra är att utgå ifrån historik och statistik. Då är det bättre att investera allt idag än i framtiden, då tesen är att på sikt går börsen uppåt.

Att sprida ut det är endast för den emotionella biten. Som absolut inte ska underskattas. Det är den största anledningen varför aktiva investerare presterar sämre än index.

Jag uppfattar ditt inlägg som att du är en person som söker efter botten och toppen på börsen (absolut inget illa menat, jag har också varit där). Så mitt råd till dig är att dela upp det i säg åtta delar, 100 000 kr per halvår :+1: och månadsspara in pengarna i börsen.

1 gillning

Allt kokar ner i vilken person du är. Hitta din egen investeringsstil och gör det som du mår bäst av. Hur du än gör så kan det gå bra eller dåligt. Du kommer inte veta förrän efteråt vad som var optimalt.

Jag hade gått in med allt på en gång. Jag trodde fallet skulle bli större än det var men som lägst var jag ner ca. 10% i år men mina investeringar har redan återhämtat sig. Någon större vinst räknar jag inte med den närmsta tiden men jag har hellre pengarna investerade än på brukskontot.

Fastän vi ser elände som krig, covid, stigande priser, “höga” räntor och allt annat man kan tänka sig så ser marknaden ut att snubbla sig framåt ganska stabilt ändå (åtminstone stora indexfonder).

Edit. Min globala indexfond är också upp över 6% från ett år tillbaka

Oufff! Skulle säga det motsatta så som Kina vänder sig inåt med sin galna ”dynamic zero Covid” policy, Taiwan hoten som rampats upp senaste 5 åren, att man rätt tydligt ställt sig på Rysslands sida i kriget, med en annalkande bostadsbubbel krasch (som borde hänt för länge sedan) och med avnotering av kinesiska bolag i USA pga bristande insyn.

Sorry, gammal Kina vän men ser inte hur de ska få ekonomin att funka på vettigt sett och inte heller hur man ska kunna investera utan stor politisk risk.

Tyvärr. Tyvärr. Jag har dumpat ut mina sista innehav. Baba och Prosus. Återköper när politiken återigen blir mer pragmatisk och med liberalisering dvs det som fick fart på ekonomin en gång i tiden.

5 gillningar

Kanske halva summan in på Lysa 100/0 på en gång (eller LF Global Indexnära på ett ISK) och resten på Sparkonto+ på Avanza.

Därefter kan du varje månad gå in lite mer om du vill, eller avvakta.

Lycka till! :smiling_face_with_three_hearts: