Både USA och Kina verkar ha varsin hemsnickrad kris kopplad till fastigheter. Är det någon som har en överblick över detta? Vad ska vi förvänta oss i Sverige? Jag tänker nu främst på om det skulle bli någon sorts spridningseffekt rent finansiellt. Den reala utvecklingen är ju vad den är i Sverige också.
Det är helt klart en spännande tid när det gäller fastigheter.
Evergrand i Kina fick inte ge ut nya obligationer av staten efter att ha förhandlat i 2 år så något måste de gör och det snart annars kommer existerande obligations ägare sätta det i konkurs.
Country garden måste betala sina obligationer senaste 30 Oct. Nu tror jag inte Kina kommer acceptera att dessa går omkull för då faller nog extremt mycket mer och framför allt ställer Kina i dåliga dager så de blir säkert räddade på något sätt. Men det skulle vara konstigt om det inte har någon påverkan alls.
I USA så är väl deras stora hot höjda räntor likt Sverige. 30-åringen står nu i ca 7.5%, den högsta sen 2001, så ingen vill byta från ett existerande hus. De som sitter på några AirBnB’s lär följa saken nog när de inser att de inte kan ha det kvar och kan inte sälja till annat än stor förlust.
Som det brukar så ser allting ut att hålla i med nöd och näppe men när det väl faller (om det gör det) så kommer det gå snabbt.
Var hittar man 30åring för 7,5%?
Utgick från 30-Year Fixed Rate Mortgage Average in the United States (MORTGAGE30US) | FRED | St. Louis Fed
Kan man inte säga att fastigheter generellt är övervärderade? De och deras “monetära värde” används ju av banker för att tjäna och skapa pengar genom att höja deras värde till skyarna för att sedan kunna låna ut pengar vid köpet av bostaden och därefter tjäna pengar på lånen.
Borde då gälla även för Sverige.
Prisstegringen på fastigheter ( “inflationen”) har varit enorm och bygger till stora delar på lånade pengar så det borde bli problem.
Är någon förvånad egentligen?
Det blir nog till att fylla jordkällaren med päror.
I delar av Sverige säljs hus för summor som inte ens täcker mäklaravgiften för exakt samma hus, men i annan stad/annat läge. Det visar på att husets värde är totalt från kopplat verkligheten.
Jag tror inte det är hus som säljs så. Det är fastigheter. Fastigheter är bitar av mark (eller 3d motsvarighet) ibland med fastighetstillbehör såsom ett hus.
Därmed är det inte speciellt konstigt längre, eftersom läget är det som definerar en fastighet (bit mark).
Jag var i färd att svara något liknande, men det stämmer nog bara delvis. Priset på tillbehören (huset/lägenheten) kan nog skilja sig även de fast de är motsvarande.
Lite samma sak som att folk nog kan tänka sig betala 20 000 för en stereo som är värd 10 000 i en bil för en miljon, men knappast i en för 100 000.
Jag följer allt som händer globalt eftersom det kan påverka vår egen ekonomi, allt vår Riksbank och våra politiker kan göra är att lindra vår egen smärta i händelse av en allvarlig kris utanför våra gränser. Nedanstående är min uppfattning:
Krisen i Kina beror på ett extremt byggande av bostäder, främst enorma bostadsprojekt, s.k. tomma spökstäder där ingen någonsin bosatt sig och förmodligen aldrig kommer att bosätta sig. En FOMO som varat i säkert 20 år har fått många kineser att investera i denna “property boom”. De har tagit lån och betalat i förskott för lägenheter som ingen kommer att bo i eller inte ens kommer att byggas. Stora kinesiska byggbolag har lånat enorma belopp både i kinesiska banker och internationellt för att fortsätta bygga men för ett par år sedan satte kinesiska staten slutligen upp strikta finansiella regler för dessa bolag och de faller nu efter en då de inte längre förmår att betala av på sina enorma lån till såväl kinesiska banker som internationella institutioner och de har miljoner bostäder kvar att bygga, bostäder som de redan fått betalt för av Kina-Svenssons som i sin tur sitter med lån för lägenheter som inte finns. Internationellt så drabbas främst de som lånat ut pengar till dessa bolag, även våra pensionsförvaltare kan vara inblandade men förmodligen inte speciellt mycket. Vår export till Kina kommer sannolikt att drabbas mer då Kinas BNP sjunker trots att kinesiska staten halvhjärtat försöker stötta ekonomin. Ett bevis på att en kris redan är faktum i Kina är den höga arbetslösheten bland unga högutbildade personer, speciellt nyutexaminerade. När arbetslösheten bland dessa människor nyligen passerade 20% så slutade den kinesiska staten att publicera statistik enligt media.
USA har en annan kris, priserna på kommersiella fastigheter har rasat och fortsätter att falla. Detta gäller främst kontorsbyggnader men även shopping malls och andra kommersiella fastigheter. Många kontorskomplex står halvtomma efter Covidkrisen. En del kontorsbyggnader säljs till hava priset mot vad de var värda för bara 3-4 år sedan och det finns även fastighetsbolag som gett upp och lämnat över nycklarna till banken. Förlorare är naturligtvis aktieägare i dessa fastighetsbolag men de största förlorarna är tveklöst amerikanska regionala banker som står som ofta står som långivare med fastigheterna som säkerhet. Vi i Sverige kommer naturligtvis att påverkas på något vis om detta utvecklas till en större kris, kanske genom våra pensionsfonder men generellt drabbas vi alltid negativt av amerikanska kriser.
Bra beskrivet!
Kan nämna för andra här att det är inte stora banker som sitter på dessa fastigheterna utan som Aktiegubben skriver, de mindre regionala har nu tagit på sig mycket av denna risken.
USAs myndighet satt upp en fond (Bank Term Funding Program) för att skydda dessa banker för deras problem är att obligationerna de sitter på går ner mycket för alla vill så klart ha nya obligationer med bättre ränta. Nu är det många som utnyttjar denna fond och man undrar om allt de har gjort är att skjuta upp problem så när det väl smäller så blir det ännu värre. Speciellt nu när de säger att räntan ska vara högre under längre tid. Nu används ca 108 miljarder USD från fonden.
Jag följer USA’s bostadsmarknad lite övergripande, har egentligen inga djupare kunskaper. Men av det lilla som jag lyckas snappa upp, och som kanske är lite oroande, är det enorma fokus på att ge sig in och investera i properties. Jag uppfattar det som att man tar enorma risker, samt att man trissar priser väldigt högt. I kombination med att många tror att det är en quick-fix till att bli rik. Detta är åtminstånde min egen uppfattning.
Tycker det dyker upp lite titt som tätt diverse “höjdare” som gjort fina pengar på investeringar i fastigheter & är enormt populära via sociala medier (e.g. Instagram eller YouTube). Tänker här t.ex. på Manny Khoshbin ( Manny Khoshbin | Real Estate Investor, Entrepreneur, Car Collector and Mentor) eller Grant Cardone ( Grant Cardone - 10X Your Business, 10X Your Income, 10X Your Life). De är väldigt aktiva & promotar stort investeringar i fastigheter. Säljer t.ex. diverse kurser eller mentorskap gällande investeringar i fastigheter.
Har du ev. några kommentarer kring detta? Att mer eller mindre gemene man i USA vill investera i fastigheter & hur det kan komma att påverka marknaden?
Min uppfattning är nästan att det är någon slags SBB-light, där det istället för ett stort bolag som investerar i fastigheter är en massa mindre privatpersoner som tar stora risker för att ge sig in i fastighetsbranschen.
Tycker att jag ser risker i detta, men det kanske är hårdare krav än vad jag uppfattar för att kunna ge sig in här & börja investera i fastigheter så risken kanske är relativt låg?
Mvh,
Jag är absolut ingen expert men följer ganska noga utvecklingen i USA och tror precis som du att det är ett för stort fokus på fastigheter där men jag tror också att vi i Sverige inte ligger långt efter vad gäller bostäder då vi har glidit in på samma spår, nämligen att alltid tjäna pengar på våra bostadsköp. Just nu är vi i samma situation i båda länderna, kraftigt fallande priser på kommersiella fastigheter men höga priser på enfamiljsbostäder och dessutom vill inte potentiella säljare sälja medan potentiella köpare inte har råd att köpa till dagens priser såväl i USA som i Sverige. Det är också ett extremt fokus på räntor i båda länderna och den enda egentliga skillnaden är löptiden på lånen som normalt är 30 år i USA medan vi har en kort löptid på våra lån, oftast endast 3 månader, vilket gör oss mer sårbara i tider av räntehöjningar.
Vad gäller influencers i USA som promotar fastigheter så tror jag att de pushar ett FOMO så långt de kan innan de går över och promotar eller backar upp något annat, kanske kryptovalutor, onoterade aktier eller något annat de kan tjäna pengar på. De är inget annat än “Scammers” som visar upp sig i hyrda privatflyg och vassa hyrbilar, inget att bry sig om.
Tack. Håller helt klart med gällande dessa s.k. influencers. Men samtidigt tycker jag att de ger ett uttryck för något i samhället, samt bidrar till att gemene man verkar ta större risker. I detta fall investeringar i olika bostadsprojekt. Oavsett verkar det onekligen vara ett stort fokus på fastigheter i USA samt en slags quick-fix till rikedom.
Kommer onekligen bli intressant att följa.
Mvh,
Samma sak i Kina, aktiegraferna nedan är från de två största byggarna (i HK dollar). Jobbade i Kina under den värsta FOMO tiden och minns hur kineserna kollade aktiekurserna i sina telefoner dagarna i ända. Evergrande har fallit från HKD 30.05 till 0.295 och Country Garden från HKD 15.699 till 0.77. Det finns massor av listade kinesbyggare som mött samma öde. Den största fastighetskraschen någonsin, i något land och det är inte över än. Det kan ta över tio år innan vi ser slutresultatet.
Mao kommer kinesiska staten behöva ta av sitt överskott och täcka förlusterna eller ha miljoner skuldsatta kineser som blir förbannade.
Inte konstigt att de håller på och kaxar sig mot grannländer i Sydkinesiska sjön, gäller att ha bröd och skådespel åt folket.
Frågan är om de har råd att hålla igång sin militära expansion?
Visst är det så, staten kan välja att subventionera färdigställandet av de flesta projekten för att få tyst på massan men byggarnas långivare kan nog känna sig blåsta, i alla fall de internationella då det aktuella värdet på många av deras obligationslån är endast runt 6%, d v s i stort sett värdelösa.
Så är det ju här hemma oxå med olika intervaller. Minns extra väl när PPM drog igång, var ju inget annat än tips på fantastiska fonder på jobbet och överallt! När taxichaufförerna börjar diskutera… som det heter.
Lite kul med ditt första ord: mao.
Får mig osökt att tänka på Mao med den lilla röda😆.
Lite lat så jag punkterade inte Mao.
Men om Mao kan man säga mycket.