Nästa bolag att få problem - Fantasia. Man kan ju undra om vi bara identifierat två kort i ett korthus eller om problemen är isolerade till endast två bolag.
Det är självklart att det finns en massa bomber i Kinas fastighetsbransch, detta bör man förvänta sig.
Frågan är varför de briserar nu, handlar det t.ex. om ytterligare intern politik och “anti-korruption”, och hur de hanteras ekonomiskt och hur stora spridningseffekter som fås på ekonomin i Kina och internationellt.
Ja, den killen har ju skapat sig fler interna motståndare än många av de senaste kinesiska ledarna. Han lär försöka sitta väldigt länge.
Tack för info, både om mr Ping och konstitutionen och hur den ordnade avvecklingen av everegrande går.
Att Xi Jinping avgår var något jag snappade, troligen från Kinapodden i P1, men när ni påpekar blir jag osäker om det var ett faktum eller om de diskuterade att det var en icke bindande konvention/sedvänja i Kina: Att ledare sitter 10 år max.
Så bra synpunkt, att de ändrat lagstiftningen så ledare kan sitta längre.
Man kanske skulle köpa några aktier för skojs skull…
Bra förslag på ny fond, fastighetsräntefond Kina. 10% stabil årlig avkastning (enligt räntorna evergrade hade i artikeln) tills det kraschar och fonden tappar 85% av värdet.
Fastighetsfondernas ruttna Kinderägg
Inget “nytt”? NASDAQ futures har inte reagerat
Yahooist Teil der Yahoo Markenfamilie
Nasdaq 100 Dec 21 (NQ=F)
CME - CME Delayed Price. Currency in USD
Add to watchlist
Quote Lookup
16,016.25+35.75 (+0.22%)
As of 7:53PM EST. Market open.
HSBC GIF RMB Fixed Income AC
Jag har 1 promille av mitt kapital i denna fond som har exponering mot bl a Kinesiska företagsobligationer.
Dyr fond, men jag tycker den är kul i lekhinken.
Finns vissa etf-er som exponerar mot kinesisk ränta, vissa väldigt volatila.
Det beskrivs som en “kontrollerad implosion” av företaget vilket marknaden verkar gilla ![]()
Rekommenderar denna 20min långa video från Financial Times som beskriver Evergrande uppgång och fall.
Jag tycker att det är intressant att ett kinesiskt företag uppenbarligen inte kan gå i konkurs utan måste upplösas.
Ja men så är det väl överallt. Man likviderar tillgångarna och använder det för att betala tillbaka till de som lånat ut pengar i den rangordningen som gäller enligt lag.
Sen blir det ju intressant att se vilka effekter detta får på andra fastighetsbolag, bolag som låna ut pengar till EG och andra, mm.
Det är nog ingen slump att staten stoppat blankning i fler bolag för att stabilisera börsen, och att det beskedet kom dagen före HK domstolens utslag.
En del ser det som köpläge. Själv håller jag mig på sidlinjen tills man ser mer hur detta spelar ut ![]()
Nej, i kapitalistiska länder är det normalt att ett företag först försätts i konkurs - oförmöget att betala sina räkningar, och först därefter likvideras. Det verkar som att begreppet konkurs inte existerar som vi känner till det i det kommunistiska Kina.
Jag ser att det verkar vara baserat i Hongkong. Är det gammal lagstiftning i Hongkong som gäller då?
Eller har den ersatts av någon kinesisk?
Eller är kanske problemet att man har stora dotterbolag i Kina. Inte klart hur det skulle påverka men det verkar i alla fall vara en omständighet.