Vad jag har hört/läst så har dessa problem varit begränsade till lokala banker ute på landsbygden, som lovat höga räntor, tagit hög risk alternativt blåst kunderna. Finns det någon annan källa som hävdar att problemen skulle ha spridit sig till större banker i större städer? En bank-run nämns i videon, men finns det andra källor som bekräftar detta?
This whole situation is getting very close to collapsing China’s economy completely, with some saying it’s only days away from complete failure.
För att citera Carl Sagan: “Extraordinary claims require extraordinary evidence”…
Det är ju problemet. I en historisk kontext är det inte alls konstigt. Mindre konstigt än Ukraina. Mindre konstigt än Nordirland. Mindre konstigt än Jugoslavien etc.
Utvecklingen i de två delarna har gått i så olika riktning och storleken på geografi, befolkning, ekonomi och militärstyrka gör att de enda som kan lugna detta är Kinas handelspartners… om de vill och vågar.
Jag följer Kina väl eftersom jag tror att nästa smäll kommer därifrån.
Ser en betydande risk för en invasion av Taiwan om ekonomin kollapsar. Varje liten kines backar upp CCP’s Taiwanpolitik medan en ekonomisk kollaps skulle innebära att folkets vrede vänds mot CCP.
Tänk på att det snart ska beslutas om Xi ska väljas om för ytterligare en period som landets ledare och att han har många interna fiender inom CCP. Han har dessutom utsatts för mordförsök enligt vissa källor. Om Kina närmar sig en ekonomisk kollaps eller Xi bedömer att han inte kommer att bli omvald så skulle jag gissa att en Taiwaninvasion ligger i korten.
En invasion av Taiwan = En global härdsmälta.
Var och en måste först själv bedöma hur stor risken är för en invasion, för att därefter eventuellt skydda sig så gott det går utifrån den egna ekonomin. Jag har alltid ett grundskydd mot denna typ av händelser i form av fysiskt guld och om jag bedömer att riskerna ökar väsentligt så köper jag mer. Om sedan allt lugnar ner sig och jag tycker att jag har för mycket guld så kan jag sälja av en del. Samma sekund som invasionen är ett faktum är det dock för sent att skydda sig, precis som det är försent att teckna en brandförsäkring när det redan brinner på loftet.
Min investeringsresa började väldigt blygsamt för 20 år sedan i Kina och gav såklart mersmak. Men jag skulle inte sätta allt jag kan undvara där idag… om vi säger så.
Jag håller med om att detta är nog den största risken ifall vi for en bankkollaps i Kina. Känns inte som jag är så himla exploaterad mot banker och räntor i Kina. Om CCP löser sin kris utan att starta krig så tror jag inte investerare i Sverige drabbas allt för hårt.
Startar Kina ett krig så tror jag att det blir svårt att klara sig undan stora ekonomiska konsekvenser. Det blir nog vara att räkna med ännu tuffare tider ett tag till.
Svensk media är ofta ganska ointresserade och okunniga om säkerthetspolitska skeenden/krigs/konfilter utomlands vi har sett det under i princip hela Ukrainakriget. Ständigt fel ute, utgår ofta från Rysslandsnarrativet, väldigt sena i sin rapportering om händelsernas utveckling . Noll kompetens för att analysera vad som händer eller varför det händer.
Kineserna är nog skitförbannade på väst just nu, de känner sig enormt bakbunda att kunna agera som de vill i en fråga som de anser är interna angelägenheter. Bra av USA att markera tydligt att de står upp för demokrati.
Jag anser dock att risken för en invasion just nu är liten även om tonen är uppskruvad. Till skillnad från Ryssland är kineserna extremt rädda om sin ekonomi och sin industri. Kineserna är fullt medvetna om att det blir starka reaktioner från väst om de går in i Taiwan och de är helt beroende av väst, precis som vi är av dem så jämfört med det är effekterna av Ukrainakriget bara en krusning på vattenytan.
Som någon skrev, en global härdsmälta.
Vill man tänka i ett längre perspektiv ska vi givetvis inte investera och lägga samhällsviktig tillverkning i diktaturer om vi kan undvika. Tex ska vi redan börja fundera på hur mycket av samhällsviktiga företag och infrastruktur i Sverige som inte bara är beroende av Kina utan som även ägs av Kina. Livsfarligt tex att Kina har kontroll över en stor del av den svenska vindkraften och fordonsindustrin.
Kortsiktigt kan detta vara problem för Kina men långsiktigt har de mycket större demografiska problem precis som Ryssland. Deras befolkningsmängd kommer halveras till 2050-60 och detta har redan hänt, bara att det inte spelat ut sig. Det är också därför både Kina och Ryssland har starka incitament att invadera och starta krig medans deras militär är relativt stor, den kommer också halveras pga demografi förändringarna de kommande 15-25 åren. Den framtida tillväxten är död i många länder som står inför samma typ av problem. Japan har gått igenom detta under 20-30 år men inte alls i samma utsträckning. Många länder i Europa står också inför samma problem där BNP tillväxt kommer vara omöjligt när produktivitet och konsumtion kommer falla under lång tid. Speciellt när hela vårt ekonomiska system är beroende på inflation och tillväxt.
Rätta mig om jag har fel, men blackrock är väl en av de stora som har pumpat in pengar här. Kanske inte är hela världen och kanske tom hade varit bra om dom fått lite konsekvenser om den fastighetssektorn kraschar…
Du har rätt men det gäller även HSBC, CITI och några till. De buntar även ihop krediter och säljer vidare till olika finansinstitut, pensionsfonder och andra som gärna investerar i den “säkra” fastighetsmarknaden. Räntorna på dessa obligationer var klart över 10% så det är ju klart att det lockar många investerare trots att man borde spetsa öronen vid sådana fantasiräntor.
Ingen vet nog hur illa det är och vad som händer på offshore marknaden. Vi kan hoppas att inte alltför mycket av detta har hamnat i Sverige, vilket det förmodligen inte har gjort.
Ett rykte som florerat är att Tether (USD Stablecoin) lånat ut mycket pengar i USD lån till den kinesiska fastighetssektorn, speciellt till Evergrande.
Off topic men jag tänker att Ryssland främst är en realekonomi och inte en finansekonomi, och det tror jag kan ge mer resiliens i långa loppet.
Kina har nästan 3 ggr mer statsskuld än Ryssland, och marginellt mer statsskuld än Sverige, men fortf mycket lägre än merparten av länder. Usa har nästan dubbelt jmf m Sverige o Kina, och Japan nära 6 ggr högre…
Och, desto mer finansiell en ekonomi är, ju mer “uppblåst” är dess BNP. Vilket egentligen kan ses som att statsskulden är ännu större där.
Jag är dock inte nationalekonom för att värdera allt detta
har bott i Kina i ca 10 år vilket inte gör mig till expert men lite bättre koll har jag nog än att bara läsa amerikanska headlines. Att läsa om Kina idag är lite som att läsa om USA i En DingDing Värld på 90-talet. Dvs mycket är överdrivet eller ensidigt.
Å andra sidan kan man säga att jag är ganska biased. När man bor här så förstår eller börjar man tycka att det finns inget som kan stoppa landets utveckling. Aktiemarknaden är omogen men det finns flera initiativ från statligt håll att göra det mer populärt att spara i aktier istället för bostäder, vilket betyder en både stabilare och högre värderad börs. Om man har en horisont på 10+ år.
Kan både hålla med och inte. Jobbade i Kina i drygt 8 år i perioder mellan 1987 och 2017 och har därmed haft förmånen att följa deras utveckling från ånglok till snabbtåg samt deras förmåga att sakta krypa ur Mao uniformen till att köpa de senaste Gucciväskorna.
I början av min Kinakarriär tyckte jag att Kina var B S men efter ett tiotal kalenderår förstod jag att landet skulle kunna bli ett problem för västvärlden. 1996 läste jag en tidningsartikel där Allan Greenspan prisade USA’s växande import från Kina eftersom det hjälpte USA att hålla inflationen i bojor och det var då jag förstod att Kina skulle utvecklas till en stormakt eftersom Greenspan tydligt visat att han inte förstod Kinas långsiktiga mål och deras förmåga att effektivt kopiera patenterade Västprodukter utan skam. De har till och med kopierat våra svenska Mariekex som säljs i Kina.
Under många år efter Greenspans uttalande var jag övertygad om att Kina skulle ta över världen men i januari 2017 hände äntligen något positivt. En kontroversiell person som förstod Kinahotet tågade in i vita huset som USA’s 45:e president. Efter att han klart visat sig förstå Kinas verkliga avsikter gjorde jag en U-turn, Kina kommer inte att lyckas ta över världen och när Xi senare började sänka Alibaba, Tencent, JD och hela framtidssektorn på Kinabörsen därför att han såg dem som ett hot mot CCP var jag helt övertygad. När sedan Australien beställer amerikanska atomubåtar och Biden sätter hårt mot hårt kan jag inte bli mer övertygad, Kina kommer inte att ta över världen. I alla fall inte än på många år.
Med detta sagt tror jag ändå att den kinesiska börsen har möjlighet att utvecklas positivt och kanske till och med mycket positivt på längre sikt. CCP måste dock först visa oss att deras förödande aktioner mot Kinas framtidssektor var ett misstag. Vem kan lita på Kinabörsen efter CCP’s enorma klaverklamp?
Under mina första år i Kina fick vi utlänningar inte använda kinesernas egna pengar utan vi
hade Lawai-pengar (Långnäsepengar) som endast var avsett för utlänningar. Det var papperslappar med engelsk text som vi växlade till oss mot USD och med dessa hade vi rätten att betala våra hotellräkningar och även handla amerikanska Marlboro, Skotsk whiskey och Swiss-choklad i speciella CCP affärer som fanns i större städer runt om i landet men om vi gick på den lokala marknaden för att köpa päron var det få som förstod våra papperslappar. Kina var mycket märkligt på den tiden.