10 ska det vara, konstigt hur det föll bort!
Hade aldrig hört om dessa yuan-certifikat förut, intressant!
Du kan fråga några äldre kineser om de minns “Friendship store” vilket var namnet på CCP butikerna där man kunde handla för certifikaten.
Det var mycket som var annorlunda i Kina då. Alla utlänningar som jobbade där hämtades upp på airport och hade en egen chaufför, tolk och “bodyguard” från foreign affairs department (är fortfarande inte klar med vem deras bodyguard skulle skydda då brottsligheten var nära noll). I Beijing hade de endast en smal grusväg ut till airport och i Shanghai fanns det bara två hotell där utlänningar fick bo och Pudong bestod endast av risfält och några gamla fabriker. Barer, nattklubbar, karaoke och andra nöjen var förbjudna över hela landet, de hade endast “Ballrooms” där man kunde köpa 4 biljetter för en Yuan vilket gav rätten att dansa 4 gånger med någon av det motsatta könet till kinesmusik.
Det enda gott jag kan säga om CCP är deras unika förmåga att snabbt utveckla landet och så gott som utrota fattigdomen som var ganska utbredd tidigare. Kanske det till och med gick lite för fort och deras jakt på höga GDP siffror har till slut hunnit i kapp dem i form av den pågående fastighetskrisen med alla halvfärdiga spökstäder. De kan ju inte gärna riva skiten då varje lägenhet har en ägare som har betalat i förskott.
Frågan i den här tråden är: Bankkollaps i Kina?
I vårt sätta att tänka så är det redan en bankkollaps i Kina = Medborgarna får inte ut sina sparpengar.
CCP löser problemet i enlighet med sin normala taktik. Genom att finna några “skyldiga” i toppen av banksektorn och avrätta dem. Därefter skräms folket till tystnad med hjälp av social score systemet, soldater och stridsvagnar. Bankkris eller inte, CCPs totalitära makt får inte rubbas.
En följdfråga är: Kommer krisen att påverka oss?
Håller med. Har uppfattningen att provinser mer eller mindre regelbundet har utmaningar (kopplat till slösaktiga investeringar etc) som emellanåt tar formen av protester. Peking kommer lösa problemen ifråga, på samma sätt som de signalerat generösa krediter för att slutföra bostadsproduktion där människor investerat sina besparingar. Hjulen måste fortsätta snurra
De demografiska konsekvenserna av Ett Barns -politiken i kombination med partiets synpunkter på företag som växt sig alltför stora tror jag långsiktigt är ett betydligt allvarligare problem för Kina och dess önskade tillväxt.
Det som sannolikt är en problematisk dimension kring sådant här är att regimen försöker dölja och ”trycka ner” alla problem. Det kan man säkert göra i ganska hög utsträckning. Om man inte samtidigt åtgärdar de bakomliggande bristerna tenderar allt dock att växa över tid. Om och när bubblan sedan spricker tenderar smällen att bli stor. Det kan följa lite liknande mönster som kraschen för Greklands ekonomi. Plötsligt kommer det fram alla möjliga bortglömda krediter och dåliga affärer ur garderoben.
…och hur stor blir smällen då i ett land med 150 gånger fler människor? Det blir ingen kul period, varken nationellt eller internationellt.
Nej, det är det här som är faran. När kraschen väl kommer så riskerar den att bli stor.
Så vad gör ni? Säljer EM eller?
…har inga utöver globalindex.
Köper Kina som vanligt.
Inget! Även om jag tror det blir en krasch så agerar jag inte på den. Kör på med mitt lysa som har en del EM, så får jag hoppas att det i längden blir bäst så tro att man ska kunna göra så bra makroanalyser att man kan slå marknaden på den känns väldigt knepigt.
Tack för alla reflektioner här!
Har lett mig till att välja mellanvägen, att sitta still i båten och behålla min lilla post i Avanza EM.
På samma tema har DI idag en artikel på ämnet, om än av det kortare slaget
Har sålt allt vad EM heter. För många länder har för stora problem, inklusive Kina.
Min båt är i det närmaste på torra land just nu och blir kvar där tills dimman skingras.
Har endast 2,5% i EM och kommer inte pilla på det.
@chineseinvestor vad är din bedömning av upploppen senaste dagarna - vilka konsekvenser är sannolika och hur bör vi svenska småsparare agera?
Jag är lite förvånad men det är rally på börsen.
Kinesiska CDC har haft presskonferens och sagt att man ska öppna upp mer osv. Så det är därför det går upp.
Själv köper jag mer och det är min rekommendation. Men kanske köp A-shares istället för aktier noterade i hk eftersom man verkar planera höja räntan i hk for att skydda peggen mot USD.
Här kan ni se vad som händer. https://mobile.twitter.com/whyyoutouzhele
Förstår att du är på plats i Kina. Hur påverkar fastighetskrisen ekonomin och börsen?