Ray Dalio: vad är strategin exakt framöver?

Jans artiklar fick mig en gång intresserad av Ray Dalio och hand portfölj. Min portfölj är idag och sedan länge en portfölj med 70% global fonder, 15% gov bonds (ishares Euro/USD 50/50) och wisdom tree guld 15%.

Nu idag fick jag ett mail med hur han ser på det som pågår just nu, och jag tänker att jag inte är ensam av att läsa honom: What I Think About the Silicon Valley Bank Situation

Mina frågor här är (har inte orkat läsa hans bok och han nämner sällan exakt strategin i sina artiklar):

• är det gamla vanliga all weather portfolio han menar är strategin? Tex rikatillsammans portföljen som är Jans egen svenska variant på den samma.

• jag tycker vi närmar oss allt närmare just det han menar debt restructuring steget i den långa cykeln (och varit skrämmande spot on i de senaste årens analys om hur världen skulle komma att förändras - tänk krig osv). Men vad är olika strategier för att möta denna potentiellt mycket värld?

Tack på förhand!

6 gillningar

Jans RikaTillsammans portfölj är mer lik Harry Browne’s Permanent Portfolio där du har 25% i vardera tillgångsslag: aktier, långa räntor (20+ år), korta räntor, guld.

All Weather portfolio beskrev Ray Dalio först i boken ’Money: Master the Game” av Tony Robbins. Den består av 30% aktier, 40% långa räntor (20+ år), 15% medellånga räntor, 7,5% guld och 7,5% råvaror.

Oklart om Ray själv kör sin strategi dock. Rätt säker han allokerar annorlunda med sin puls på marknaden och omvärlden.

2 gillningar

Vet ej hans exakta strategi, men här är två intressanta videos där han summerar sin förståelse:

2 gillningar

Ja det känns som en rätt trevlig portfölj jämfört med Harry Browns. Skall bli kul att se om någon annan vet exakt vad Dalio menar är strategin här inför kommande tid, dvs det han kallar för en big debt restructuring.

Varför investerar man i Guld egentligen?

Tanken med guld är väl att den har konstant värde? Men med tanke på att så många köper guld senaste åren. Så blir det en spekulativ metall såsom andra råvaror. Den har en ganska lik utveckling som övriga börsen.

Eller är jag ute och vaskar guld i Pildammsparken? :joy:

3 gillningar

Guld är en värdebevarare. Inflationen äter upp värdet av pengar över tid, medan värdet i guld består i större utsträckning. Ett guldmynt förr och nu har behållt sin köpkraft otroligt mycket bättre än 100 USD i jämförelse. Historiskt har guld också varit en trygg hamn när det stormar på de finansiella haven. Dessutom är det ett lagligt betalmedel om man har det i myntform. Därför har man guld :slight_smile: .

Nu med länk:

1 gillning

Ja precis. Det är också min bild av det. Men väldigt få äger rent guld.

De flesta köper väl ETF:er av guld som egentligen bara trissar upp priset på metallen?

Blir som att spekulera i vilken råvara som helst. Eller?

Jag köper guld (via etf) och blandade råvaror (också etf) då jag upplever att dessa har relativt låg korrelation till börsen. Visst, i vissa perioder kanske korrelationen är närmare 1 än 0 men i längden så tror jag att guld och råvaror hjälper till att diversifiera en portfölj och att korrelationen är ganska låg.

Men mynt har väl ett “konstnärligt” värde också förutom guldvärdet. Att det sen kan vara ett samlarobjekt är också ett plus.

Men jag vil inte ha fysiskt guld med tanke på stöldrisk, förvaringsproblem, försäkringar, kanske svårt att omsätta på ett trygt sätt och allmän oro. Jag kan tänka mig att guld i myntform är bättre än guldtackor. Men jag är inte speciellt insatt.

Inte de mynt som rekommenderas som investeringar. De kostar sin vikt * renhet i % * guldpriset. Det du tänker på kallas numismatiska mynt för renodlade samlare som vill ha specifika versioner av mynt. Dessa numismatiska mynt kan ha ett värde utöver guldvärdet, tänk som smycken kostar mer än själva metallen.

3 gillningar

Men det är väl i så fall samma med aktier och räntor. Ju fler som köper desto mer går priset upp.

Med den skillnaden att en Guld ETF måste lägga till guld i valvet i Zürich eller London för att ge ut nya andelar. Ett företag behöver ju inte göra så mycket för att ge ut aktier mer än att sälja en idé om framtida vinster. En ny obligation så behöver långivare sälja idén om att kunna betala tillbaka. Inte mycket tangible där.

Sen är det ju lite så marknadsekonomin fungerar. Det som folk vill ha och köper blir dyrare typ :slight_smile:

2 gillningar

Jaha ok. Jag visste inte att de la undan en del guld när man köper ETF:en.

Ja men det är det som jag är kluven med. Att med guld vill man komma ifrån ”marknadsekonomin” till något stabilt med fast värde. Att guld är ett ankare i stormen. Att den i bästa fall följer inflationen.

För att om det ändras likt allt annat så varför inte investera i övriga metaller eller aktier?

Alltså, om det ändå följer marknaden likt allt annat varför har man den i sin portfölj. Den verkar ju inte vara okorrelerad med aktier, like räntefonder.

Men jag kanske övertänker det… :thinking:

Kolla efter tråden sanningen om guld. Där har debatten rasat :slight_smile:

Guld är i min mening lite unikt på det sättet att

1. Det är i princip oförstörbart (annat än man blandar kungsvatten/syror och löser upp det i ett kokade bad)
  2. Mängden ökar bara i takt med utvinningen och guld är en ovanlig metall = går inte att öka mängden lika lätt som med pengar, aktier eller räntepapper
  3. Guld är ingen annans skuld. I alla andra fall år det en motpart man jobbar med. Företaget som ställt ut aktien. Låntagaren bakom obligationen. Osv

Den är det ju dock ändå risker med att äga guld. En ETF har motpartsrisk ungefär som fonder också har. Har man grävt ner det i trädgården så kan någon sno det.

Marknadsekonomin är det inte tänkt att komma undan med guld. Bara att ha en värdebevaring. I kriser så tenderar guld alltid att kunna omsättas (såklart svårt att byta guld mot en liter mjölk på Coop, men före det stadiet går ofta guld upp, som det gjort senaste dagarna). Det finns ju en anledning varför Riksbanken och de flesta andra centralbanker har en guldreserv. Det är för att ha en tillgång som ”alltid” går att omsätta.

Själv har jag cirka 7% av portföljen i guld. Inte tillräcklig enligt en del. Alldeles för mycket enligt andra som säger 0%. Men det är där jag har landat :slight_smile:

2 gillningar

Tack det var bra förklarat. Då förstår jag det bättre.

Jag personligen håller mig utanför Guld träsket. :sweat_smile: Nog mest för att jag inte förstår det tillräckligt bra. Aktier och räntor är mer greppbart för mig. Borde kanske vara tvärtom :joy:

2 gillningar

Tja. Kan har ju en del bra texter om guld men även avsnitt på video. Jag kan bara konstatera att det varit fantastiskt när det rockat till på marknaderna. Den främsta anledningen jag gillar det är att det håller ens nerver i schack, och de är de farligaste när de går som sämst. I princip varenda gång det går ner i aktier flyger guldet upp och då är det rätt mysigt. För ens långsiktiga utveckling är ens nerver definitivt betydligt farligare än själva nedgången.

6 gillningar

Bridgewaters Pure Alpha har ju avkastat under 2% per år sen 2011. Pure Alpha II har kanske avkastat mera men är mer volatil för att den har mycket hävstång.

Vad avkastade ”All Weather” i 2022? Typ -20%?

Ray Dalio är bara en hedgefondförvaltare som vet inget mera än andra men har blivit mystifierad genom åren. Han har också blivit väldigt rik.

Hans ”riskjusterade” framgång var i mångt och mycket tack vare den långa bond bull marketen som var väldigt tacksam för lååånga amerikanska statspapper.

1 gillning

Tack det var intressant!

1 gillning

Bare hyggelig!

Han har en hel del kloka tankar om hur världen utvecklas, imperier byggs, andra raseras och det skapar mycket långa trender och cykler.

Han har gjort en hel del förnuftig makro analys, men jag är inte säker på att hans portfölj kommer vara bäst de kommande 10 åren.

1 gillning

Ja jag har ju bott o Kina, och det jag hedgar mot är den långa cykeln. Kortsiktiga cykler är en sak, men den långa är en once in a lifetime.