Ray Dalio: vad är strategin exakt framöver?

Vart hittar du informationen om allweathers avkastning? Googlade allweatherfund return och fick inga vettiga träffar.

Här har du simulerad avkastning på All Weather Portfolio

1 gillning

Varför trevligare? Harry Browne är väl mer allväder än den här. Tänker jag spontant. Eller?

1 gillning

Ja jag vill vara lite mindre all weather än han, därav min light-all-weather

Tror att det fanns på nåt nyhetsbrev på sistone. Kollar om jag har det kvar nånstans.

Bridgewaters avkastningar är hemliga och det finns många fonder hos dom. Ibland avslöjar nån investerare sanningen bakom nån fund.

1 gillning

Individual hedge fund performances are shrouded in mystery. For example, most hedge fund managers fail to post their year-by-year or long-term returns on company websites.

The Bridgewater Pure Alpha Fund is no exception.

But at the end of every year, investors in the famous fund leaked that year’s performance to major publications like The New York Times, Forbes, Fortune or Businessweek.

These investors were part of an exclusive club… and obviously proud.

But if you’ve been investing in a diversified portfolio of index funds or ETFs since 2012, you have destroyed the 11 year performance of Ray Dalio and his team.

Say again???

Yes, I’ll say that again.

You have whipped Ray Dalio’s brilliant team.

You say your portfolio is uber conservative, with just 40 percent global stocks and 60 percent global bonds?

No problem.

You beat the world’s most famous hedge fund over the eleven years ending December 31, 2022.

• Andrew Hallam, the bestselling author of books Balance: How to Invest and Spend for Happiness, Health and Wealth, Millionaire Teacher and Millionaire Expat: How to build wealth living overseas.
3 gillningar

Här ser vi faktiskt sanningen till många diskussioner som vi håller på här.

Man kan alltid backtesta långa tidsperioder och visa fina grafer av olika kombinationer som består av värdeaktier, långa räntor, CTA, guld, silver, uranium, urea, keniasiskt kaffe, bangladeshiskt smör och finsk vodka.

Men på riktigt, det går inte. Man kan inte tajma rörelser av olika tillgångsslag i riktiga livet på ett optimalt sätt. Istället hamnar man bara i att äga konstiga och dyra saker och förlora pengar i långa loppet.

And that’s all I have to say about that.

2 gillningar

Fast den där grafen är ju en extremt begränsad tidsperiod, där aktier presterade väldigt bra.

Och poängen med en allvädersportfölj är ju just att man inte ska behöva tajma marknaden.

Men då borde hedgefondernas ”Momentum, Valuation and Risk-on/off Models” vända fokuset till aktierna. T.o.m. med hävstång! Eller hur? :wink:

1 gillning

Ja, om målet nu var att försöka tajma marknaden hade ju det varit korrekt.

Inte insatt i bridgewaters exakta strategi, men antog att de hade som grundläggande strategi att INTE tajma marknaden, utan i grunden vara en allvädersportfölj.

Hittade denna graf:

Så “pure alpha”, vad det nu är, verkar ha haft liknande resultat som 100% aktier fast med mycket lägre volatilitet.

1 gillning

Tror att det finns några möjliga förklaringar:

1. Livet var enklare för hedgefonder under bond bull market
  2. Marknaden har blivit effektivare och outsmarted tidigare anomalier (OBS! Några forskare tycker tom att small cap anomalin är död idag)
  3. Bridgewater bara hade tur 1991-2011
1 gillning

Och förresten, Ray Dalio inte längre jobbar på Bridgewater fonder. De ska också stänga huvudfonden och reducera 100 anställda under våren.

2 gillningar

Det är inget ovanligt när det går sämre för företagen :wink::joy: @JayR

1 gillning

Aktiva fonder gör det på ett smidigare sätt bara slå ihopp till det bättre avkastande fonden för att snygga till historiska avkastningen eller i värsta fall förtränga historiken och börja från början :grin:.

Jo, fast denna gång menar stänga att stänga fonden för nya investeringar. :wink:

1 gillning

Bridgewaters flaggskepp Pure Alpha I & II är inga allvädersfonder. Såsom namnet antyder är det aktiva fonder som söker alpha, dvs aktiv överavkastning. Även fast jag gillar Bridgewater så hade jag inte velat spara i just dessa fonder, eftersom jag i grunden inte tror på aktiv förvaltning.

Bridgewater erbjuder även en passiv beta-fond, All Weather, som bygger på Dalios principer om riskparitet. Notera att den “förenklade” variant man kan hitta på nätet (30% aktier, 40% långa räntor, 15% medellånga räntor, 7,5% råvaror, 7,5% guld) inte är samma sak som Bridgewaters faktiska fond. Det är denna passiva strategi som tilltalar mig, och som jag själv försöker replikera och utveckla.

Ur artikeln: Risk parity is about balance, som förklarar strategin bakom All Weather.

6 gillningar

Det var en intressant chart. Den stämmer ju väldigt överens med hur min egen portfölj har gått, som ändå är light all weather. Över tid verkar den onekligen gått ungefär som börsen, men med mycket mindre risk. Själv pondus postulerar jag om att det mest handlar om att pengar främst flyttar på sig mellan tillgångarna över tid. Men det är min feta gissning.

Vet man något om hur mycket sämre den förenklade portföljen är jämfört med “originalet”?

Är den blå grafen deras riktiga fond eller bara en principiell bild av en allvädersfond?

Fy skäms! Har du inte lärt dig av Rika Tillsammans, Eugene Fama, Warren Buffett med flera att du ska investera enligt den röda grafen? :rofl:

Tja min har mappat bra likt mot den grafen. Har inte orkat sätta mig in, men under mina korta fem år jag hållit den blir det mindre omysigt när det stormarna kommer och mindre hett när börsen går som tåget. Svängningarna går jämnare. Orginalet kör ju en jäkla massa obligationer men jag kör 70% globalfond, 15% guld och 15% gov bonds. Jag är fett nöjd och kommer en black Swan i form av Kina som Ray spår så blir den nog ännu mysigare att äga. Jag har bott i Kina länge och har familj där - och jag är helt övertygad om att Kina drar igång något inom fem år givet vad Xi säger på TV. Det hade nog hänt redan om inte Ryssland klantat sig så hårt. Just nu omstrukturerar de militären efter vad de lärt sig från den konflikten.

2 gillningar