Trump pratar återigen om Grönland - kommer han agera?

I slutet på nattens tal till amerikanska kongressen pratade Trump återigen om Grönland. Började trevande i stil med ”vi stödjer deras anspråk på självständighet och självbestämmande” för att avslutas med något i stil med ”Grönland kommer bli vårt på ett eller annat sätt”.

Kommer han agera för att göra detta? Hur i så fall? Indirekt genom lobbyverksamhet, påverka eventuella val, ingripa med våld?

Med tanke på hur mycket snack det är om att lyssna på Ryssland, låta dem behålla ockuperade områden och så vidare tror jag i min enfald att han bygger upp en acceptans för det många pratat om innan: det starkes rätt att göra som han vill.

Vad tror ni?

Han har tidigare pratade om att hämnas på hans politiska motståndare.
Vi skrattade och sa att det bara är prat.
Sedan gjorde han det.

Han har pratat om att transportera invandrare till läger.
Vi skrattade och sa att nej, sånt gjorde man på 1930-talet, inte gör man sånt idag.
Sedan skickade han dem till Guantanamo, ett läger med lång historia av grovt våld och tortyr.

Han har pratat om att belägga sina allierade samt Kina med generella tariffer.
Vi skrattade och sa att nej, han är inte så dum att han kommer sänka USAs ekonomi och distansera sig från sina allierade.
Sedan införde han tariffer.

Han har pratat om att blockera allt stöd till Ukraina.
Vi skrattade och sa att nej, inte kommer presidenten av “the land of the free” vara så svag och böja sig för Putin?
Och sedan knäade han för Putin.

Så det jag undrar är inte om han kommer göra allvar av sitt hot, det jag undrar är när kommer vi sluta vifta bort hans uttalanden och börja ta dem på allvar, hur främmande de än är?

27 gillningar

Trump säger dock en väldigt massa saker hela tiden och långt ifrån allt han säger blir verklighet. De flesta minns ju när han lovade att Mexiko skulle betala för muren vid landsgränsen. Så blev det ju inte. I en intervju till Fox News berättade han att han inte kommer driva vidare planen för att göra Gaza till “Mellanösterns riviera”.

Trump kallar fortfarande Trudeau för guvernör, och gör därmed fortfarande anspråk på att Kanada ska bli en delstat till USA. Igår fortsatte han även att hävda att USA ska ta tillbaka Panamakanalen. …och så var det ju det här med Grönland.

Man får ju förutsätta att han inte förespråkar en “special military operation”. Dessutom är Grönland ett Nato-land via Danmark så länge det inte är självständigt.

Tänker samma även om jag måste erkänna att det är en insikt som inte infunnit sig förrän senaste månaden.

Det som chockat mig ännu mer är gensvaret från kongressen där majoriteten av republikerna uppför sig som att man är i Nordkorea och ska hylla Den Stora Ledaren oavsett medan demokraterna fortsätter med plakatpolitik och hoppas att det hjälper. Sätter hoppet till att alla bara är chockade och sen kommer vakna.

3 gillningar

Ja det här kan ju bli en prövning av Artikel 5 av en anledning ingen trodde var möjlig. Hur agerar resterande Nato-länder i det fallet?

Verkligen, det är helt otroligt.

Har alltid undrat hur Hitler kunde komma till makten och förvandla landet till nazister så snabbt…

Det börjar klarna.

8 gillningar

Krig med USA var inte på mitt bingo-card…

Blir det samma situation som i WW1? Eller kommer Danmark och resten av Nato backa?

När det gäller Grönland tror jag att alla kommer backa faktiskt. Men om det handlar om Kanada… Då är risken mycket högre att det blir ett riktigt storkrig.

2 gillningar

MAGA-rörelsen har börjat ”skämta” om Trump 2028. Skämt avdramatiserar och förlöjligar samtidigt som man kan testa gränserna.

Dags att börja bedöma honom utifrån samma måttstock man hade bedömt t.ex. Obama eller Bush d.y.

5 gillningar

Jag tror att han kommer fortsätta att prata om (läs normalisera) hur viktigt det är för USA och därmed världen att Grönland tillhör USA.

Efter ett tag kommer han att sätta fokus på Danmark. Förstår ni inte hur dumma ni är? Ni riskerar att starta WW3 osv.

Därefter. Eftersom ni inte förstår hur dumma ni är så måste vi utsätta er för följande påtryckningar. Troligen galna tariffer. Mest troligt på ett eller flera stora Danska företag. Gissa vilka?

Någon som håller emot?

3 gillningar

Samma ingredienser som då: skuldsatta upp över öronen, år av vänsterrörelser som löper amok och stöter bort mer liberala/konservativa högerväljare, pressad ekonomi, övertro på sin egen förträfflighet, önskan av en pappa-gestalt som ställer allt tillrätta då man känner sig trött och maktlös.

4 gillningar

Tror det finns något slags beslutsträd i bakgrunden där allt handlar om hur övriga aktörer agerar.

Tänk tit-for-tat och utgå ifrån stormakternas intressesfärer istället för Grönland som en isolerad sakfråga.

2 gillningar

Det krävs att vettiga människor i världen reagerar och agerar innan det är försent. Slående likheter mellan USA idag och vilken diktaturstat som helst. För att inte tala om likheterna med vad som hände i Tyskland på 30-talet.

Vet inte vilket som är hemskast. Diktatorerna i sig eller de horder av medhjälpare som ger dem möjlighet att vara diktatorer för egen vinnings skull. Det är skamligt att se de folkvalda Republikanernas agerande nu. Nickar, klappar och ger stående ovationer för lögn efter lögn som den store clownen vräker ur sig.

6 gillningar

Kanske aktörer som agerat trojansk häst och fortsätter försvaga ekonomin, demografin och energin i Europa?

De som ropar högst för att skifta fokus nu, alltså.

Edit: Nähe, inte det? Hur kan det komma sig att det är så besvärligt vad som händer i Ryssland/USA? Hade vi inte fumlat med Nordstream och energiewende, kvoterat in iranska agenter på myndigheter, lagt ner försvaret och lagstiftat sönder inhemska industrisatsningar så hade ju varken Ryssland eller USA bekommit någon. Oavsett vad amerikaner “säger” eller “kanske tänker”.

Det finns ju en hel del vi som Euopéer och ffa Svenskar kan ta tag i, istället för att sitta och vagga i fosterställning medan Trump håller pressträff.

4 gillningar

Vilket är exakt det som alla som vidarebefodrar Rysslands och MAGAs propaganda gör.

Jag älskar hur svenska folket släppt hundratusentals ryska medborgare och Rysslandsallierade etc till Sverige i sin iver att göra Sverige mångkulturellt.

Sedan blir man förfärad över iranska spioner på Säpo eller att det sprids ”rysspropaganda” i Sverige

Det är väl en naturlig följd av ett mångkulturellt samhälle att det finns gott om ryska nationalister här?

6 gillningar
  • Vad tjänar Ryssland på att USA stärker sina positioner på Grönland eller att natoländerna, misstänkt motvilligt, tvingas rusta upp?

• Vad tjänar Ryssland på att USA producerar egen olja eller att Europa blir oberoende av rysk gas genom utbyggd kärnkraft?

• Vad tjänar Ryssland på att USA och Europa har en mer kulturellt homogen, arbetsför, pålitlig och stridsduglig befolkning?

Kollar man på sakfrågorna är det ju inte särskilt smart av ryssland att propagera för detta.

Helt obegripligt för mig att så många verkar gilla Ts/Reps/MAGAs beteende och att de håller på att omvandla USA till en diktatur.

Att det finns saker att göra i Europa och Sverige håller jag definitivt med om. Men är det verkligen Kina, Ryssland och NordKorea vi ska följa?

Egoism, mobbing, protektionism och förtryck. Really???

3 gillningar

Nu var du lite väl snäll ändå.

Både Kina och Ryssland sysslar med systematiskt folkmord exempelvis.

2 gillningar

Yes men riktigt där är inte USA ännu. Om man inte räknar med behandlingen av ursprungsbefolkningen förstås.

2 gillningar

Ja det tror jag med och många andra som spekulerat om det.

USA ser mellan fingrarna gällande Rysslands anspråk på Ukraina och Kinas anspråk på Taiwan (mer långsiktigt) förutsatt att de normaliserar idén att USA ska få Grönland.

1 gillning