Om kriget tar slut

Om vi leker med tanken att det blir fred i Ukraina i närtid, vilka fonder tror vi skulle se en särskilt gynnsam utveckling på 3 år?
Fortfarande globala indexfonder?

Har kikat lite på en ETF:
iShares MSCI Europe Industrials Sector

Troligen. Efter denna konflikt, lär fler komma. Tyvärr, så har det varit senaste x tusen åren i alla fall. :see_no_evil:

Fördelen med globala fonder är att man slipper gissa. Den del av världen som går bra, kommer speglas i fonden.

9 gillningar

Tror snarare att indexfonderna kommer gå sämre om kriget tar slut

Gissar på fortsatt indexfonder men även försvarsfonder då hotet mot hela Europa kvarstår i form av Ryssland och lär göra det under i alla fall en generation framåt.

3 gillningar

Kriget lär ju knappast ta slut. Möjligtvis en paus innan Ryssland anfaller på nytt.

5 gillningar

En Ukraina indexfond vore intressant. Har inte hittat någon och inte letat aktivt heller. Är väl i så fall något för lekhinken. Känns lockande att vara med tidigt och investera i återuppbyggnaden. Men hög risk, som ovanstående talare. Hur långvarig blir freden? Ryssland kan anfalla igen.

Jag har investerat i försvarsindustri genom ETF:er. Globalfonder utan för mycket ESG har med försvarsindustri, så äger man en sån fond är man ju med

1 gillning

Inte ens paus. Ryssland plundrar mer o mer Ukrainas land, varför ska de sluta. Det är Västländerna som kan få en slut på plundring genom att arma Ukraina. T.ex. Tyskland har inte skickat TAURUS racketer som Ukraina behöver att skada strategiska mål i inne Ryssland. De måste agera snart!

I frågan: jag försöker som vanligt. Globalt, bred, utan ESG och låga avgifter. Vapen, Tobaco, Kärnkraft, Olja, Krypto, guld och råvaror också :slight_smile:

2 gillningar

Det sjuka just nu är det det sitter tiotusentals investerare (SAAB+TemaETF/Fonder) där ute i stugorna och hoppas på att kriget fortsätter.

1 gillning

Oavsett finansiell placeringsstragei är troligen ett fortsatt krig en nödvändig förutsättning för att vi och våra grannländer i norra flanken av NATO ska någorlunda hinna bygga upp ett avskräckande försvar mot Ryssland!

1 gillning

Njae, det räcker ju att nationer vill ha vapen. De behöver ju inte använda dem. Men jag håller med om att om man hoppas kriget fortsätter så har man grava problem.

11 gillningar

Putin kommer ju dö förr eller senare. Inga söner. Finns ingen Putinideolog som är stark nog fortsätta militärdoktrinen, kontrollera oligarker och underrättelsetjänster samt vinna ett val.

Scenariot kommer sannolikt se ut så. Om det sedan verkligen blir så får vi se. Det är fullt möjligt att Ryssland faller samman i kaos innan det tänkta nya kriget bryter ut.

De insatser som gäller i det här kriget är höga. Många på den ryska sidan vill inte att kriget ska ta slut helt enkelt för att de är rädda för konsekvenserna.

System av den typ som finns i Ryssland är ömtåligt och särskilt känsligt för militära motgångar.

2 gillningar

Har du någon källa om den? Den är fösta gången som jag läser den.

Detta står ofta i svensk media så det är ingen exklusiv information som jag har. Jag följer allt som händer i Ukraina lite mer än många pga. personliga kopplingar dit.

Själva grundsituationen är inget unikt för just Ukrainakriget. Motsvarande mönster syns i många konflikter. Krig vänder upp och ner på maktförhållanden i samhället. Olika radikala personer använder krig som hävstång för att komma framåt med sina intressen. Krig bidrar därför ofta till att destabilisera samhällen.

Det som är speciellt i/med Ryssland är vi att samhället är tydligt militariserat. Statens (tsarens) roll är att starta och vinna krig. Om man inte vinner - vad ska man då med staten/tsaren till?

Genom att pumpa in enorma pengar från tidigare export av olja och gas i kriget har ekonomin satts på steroider. Detta kommer att krascha och det är sannolikt att kraschen inte är så långt bort.

3 gillningar

Jag tror vi måste hitta siffror och data som visar argumenten. Säger man att “många i Ryssland är emot kriget” utan att data eller siffror är lika Rysk propaganda med “många i Ukraine gillar inte presidenten”.

Säkert. Frågan är när? Har inte hänt hittills, ca 40 månader fullskalig invasion.

Jag anser att det ligger i både Nordens och Baltikums intresse att Ryssland besegras i Ukraina. Både att de drivs ut från ukrainskt territorium och att de får så hårda skador att de inte längre har kapacitet att invadera något annat land i framtiden. Men för att detta ska ske tycker jag att vi gör alldeles för lite. Att utrusta försvarmakten och inte skicka alla vapen till Ukraine är inte bra strategi. Till exempel förstår jag inte Tysklands tvekan att skicka TAURUS ballistiska robotar till Ukraina. Det är de bästa ballistiska robotar vi har i väst och de kan orsaka betydande skada på ryska strategiska mål.

Den skulle vara superbra!

1 gillning

Det finns inga fakta eller data om sådana här frågor. Det är inget konstigt och att diskutera på det sättet visar mest på en avsaknad av förståelse för faktiska förhållanden.

Det jag skrev avsåg inte främst någon allmän opinion eller breda grupper i samhället. Det vore möjligt att föra en liknande diskussion om det också men det är i grunden en mindre viktig fråga.

Frågan som jag syftade på handlar om den ryska ekonomiska och politiska eliten. Där ingår de som har makt under Putin och de som kommer att ta över makten när Putin dör. Inom denna grupp är korruptionen omfattande och många tjänar enorma pengar på kriget eller på konsekvenser av kriget.

Bland vanligt folk har massor av missnöjda personer med sunkig social status nu lärt sig hantera vapen. Vid en eventuell fred skulle alla dessa återvända hem. Att alla dessa skulle finna sig i att återgå till att vara nollor på botten av den sociala hierarkin är inte sannolikt.

Att Putin vill undvika att mobilisera medelklassen handlar inte främst om någon omtanke om dem utan till stor del om rädsla för vad som kan hända om även de blir delaktiga i den kultur som kriget skapar. Utbildade och privilegierade personer i stora städer har andra möjligheter att kräva förändring än ”trash” från olika skräprepubliker i periferin. De kategorierna är alltid möjliga att skjuta om det skulle behövas. Det är inte så noga med dem.

1 gillning

Han spekuleras ha 2 söner och 1 dotter med Alina Kabaeva - Wikipedia

Men tror inte det är planen att de ska ta över makten, bara överleva och vara snuskigt rika

Well, no data means no inference! T.ex. har jag två ryska grannar som gick och röstade på Putin i det senaste valet i Ryssland för att annexera hela Ukraina upp till Dnieper, men ett urval på två personer säger ingenting om hela befolkningen :slight_smile: Vi behöver oberoende data som visar hur majoriteten av Ryssarna tycker om invasionen av Ukraina.

Det är inte vad befolkningen tycker om saker som styr vad som händer i Ryssland. Det har det inte varit tidigare och så är det inte nu.

3 gillningar

Såklart. Det är diktaturen och hans vänner, de Ryska oligarker.