Ukraina - förslag på hur man kan stödja och källor att följa

Jag har de senaste dagarna haft svårt att fokusera på annat än situationen i Ukraina. Även om jag inte har någon släkt där så har jag sedan ett par år tillbaka en programmerare som jobbat åt mig i Kiev, vår au pair bor i Lviv och min egen släkt kommer ju från f.d. Tjeckoslovakien. Pappa flydde 1968 då Tjeckien skulle “befrias”. Så jag är ingalunda opartisk.

Det är helt sjukt att det här pågår 2022 och det kryper nära inpå en när jag läser t.ex. följande meddelande från Pavel:

Hi Jan. Yes, we are well. We left Kyiv early morning, becose it was stupied stay in Kyiv with little children… We are in the village on Kyiv region. Kyiv is our. Ukraine is our. I can’t leave country. I’ll start help with patrool and blockposts tomorrow, maybe. If they need my help. (edited)

Fick även höra från mamma om vänners företag i Tjeckien med anställda från Ukraina som just nu återvänder till Ukraina för att försvara sitt land.

Det gör också att man, eller jag, håller på och omvärderar en hel del saker. :flushed::cry:

Som alltid är det sanningen som går förlorad först i en konflikt. Det är svårt, ens för de deltagande parterna att ha koll på allt som händer. Samtidigt pågår det självklart propaganda från alla sidor. Källkritik är viktigare än vanligt. Med det sagt:

Jag upplever att den bästa svenska nyhetskällan är:

• Lars Wilderäng på sin blogg Cornucopia som uppdaterar löpande:

På Twitter upplever jag att de bästa nyhetskällorna - återigen med hänsyn till att rapporteringen inte nödvändigtvis är objektiv eller korrekt:

Svenska twittrare:

Ukrainska och utländska twitter-konto:

Så här kan vi hjälpa till.

• Förslag från Ukrainas officiella twitter-konto:

Uppdatering:

https://euromaidanpress.com/2022/02/27/verified-ways-to-help-the-ukrainian-army/

Här är en sammanställning från en annan tråd som jag skrev:

De som jag har fått från mina ukrainska kontakter är:

och den här kommer via den ukrainska riksbanken:

Kan inte svära på tillförlitligheten så du får kolla research själv

Slava Ukraini!

21 gillningar

Jag följer såklart massmedierna, men eftersom de tyvärr är väldigt historielösa och selektiva, och väldigt fokuserade på analyshämmande känsloporr så kompleterar jag med alternativa skribenter som t ex Stefan Torsell och Jan Malmberg på facebook. Stefan säger bl a att man bör ha perspektiv 200 år bakåt och 100 år framåt, minst. Det tycker jag är en mycket klok tanke för något man engagerar sig seriöst i.

Ber om att detta lilla inlägg ska få vara kvar, och inte döljas på grund av flaggningar. Konsensus i form av forumflaggning är ingen gyllene säkerhet för sundhet och sanning.

Lars Wilderäng har jag väldigt lite till övers för, så även t ex Marcus Oscarsson. Deras analyser ger inte mycket grund till ett friskare samhälle, snarare tvärtom.

Jag har också koppling, i form av släktingar som dödats och satts i läger, och fått medborgarskap och ägor konfiskerade av röda armén och deras allierade i slutet av WW2. Men det gör mig varken till anti Ryssland eller anti Ukraina. Min historia har lärt mig att inte ryckas med i dylika förenklingar utan istället fokusera på konstruktiv medmänsklighet och sanning.

3 gillningar

Känner igen mig Jan. Lätt att fastna i flödet. Jag följde allt första dygnet, webcams, reddit osv. men känns som man blir dum i huvudet av att stirra på krig. Viktigt att ta paus. Blir envägskommunikation att bara stirra på vad som händer.

Jobbigt att se vissa videos också, planet som skjuter mot civila i bostadshus och man hör barnen skrika innan huset rasar, stridsvagnen som oprovocerat kör över en mötande bil (gubben överlevde mirakulöst nog). Det blir liksom “enough for today”…

Men ja det är svårt att slita sig.

5 gillningar

Instämmer. Produktiviteten har inte varit på topp de senaste dagarna precis…

Själv stångar jag mig blodig mot anonyma rysstroll och nyttiga idioter online. Inte medelst ad hominem utan sakliga argument och intellektuell motargumentation. Även om det känns fjuttigt tänker jag att det är viktigt med nyansering även på internets mörkare skrymslen. Annars blir det lätt att osäkra människor tar dessa åsikter som fakta och tror att majoriteten håller med…

På tal om det:

Snälla säg inte att det är följande man? Redirecting...

Först upplevde vi en “Mass Formation Psychosis” med SARS-2-giftinjektionerna (och om någon nytillkommen följare har synpunkter på det så kommer version 10 av min artikel om dessa gifter om några dagar, ser ut att bli 57-58000 ord och cirka 350-talet referenser

5 gillningar

Man kan också hjälpa via internationella hjälporganisationer. På Röda Korsets svenska hemsida finns olika nummer man kan Swisha till. Det nedersta fördelas pengarna dit de bäst behövs.

900 80 12

TV4:s akutinsamling till Ukraina:

Gåvan går till Röda Korsets, Unicefs, Rädda Barnens och UNHCR:s arbete i Ukraina.

När du skänker via swish går 1,10 kr av summan till avgifter till leverantörer.

3 gillningar

Jag följer händelserna via The Guardian och New York Times live-rapporteringar. De har som princip att allt de postar måste bekräftas av två källor som är oberoende av varandra innan de går ut och bekräftar något. Större handlingar kräver också att en reporter från NYTimes är på plats för verifikation innan tidningen säger att det är bekräftat.

4 gillningar

Fler

1. https://twitter.com/samoburja - Samo Burja, Bismarck Analysis
  2. https://twitter.com/ralee85 - Rob Lee, många uppdateringar
  3. World News med livetråd
  4. Metaculus bra men har inte kollat så mycket här på sistone
1 gillning

Det är väldigt spännande hur du pratar om massmedia som “analyshämmande”, “känsloporr”, “historielösa”, “selektiva” och sedan nämner bl.a. Jan Malmberg som ett alternativ :thinking: Jag har svårt att ta ditt inlägg på allvar då de flesta av dessa saker (och mer därtill) du tillskriver massmedia är ju exakt det som Malmberg håller på med! Dock med en väldigt avvikande åsikt jämfört med “massmedia” såklart (utanför Rysslands massmedia iaf). Det kan ju vara värt att komma ihåg att eftersom så pass extrema åsikter får så pass lite uppmärksamhet (relativt sett) så är det extra viktigt att vara ännu mer kritisk i sitt läsande.

11 gillningar

Vi ska inte bara inrikta oss åt att hjälpa Ukraina, Ryssland måste ju också få sitt.
Det här är faan inte klokt :rage: :rage: :rage:
Jag tycker Sverige har blivit ett mycket märkligt land.

3 gillningar

Jag vill ju tro att de flesta personer ser hur sinnesförvirrad den människan är om man läser igenom hans Facebook. Läste själv igenom från nutid till 2019 (ville se vad han fokuserade på innan covid fanns).
Dock finns det kanske folk som tar honom på allvar.

3 gillningar

Håller med om The Guardian! Reddit, Twitter, Cornu i all ära men trevligt med riktig journalistik också. Har inte mycket övers till svensk media tyvärr.

1 gillning

Tack för era inspel. Håller med. :+1:

Här är en artikel i DN som är läsvärd enligt mig:

2 gillningar

Ganska läsvärd om Kinas inställning och deras problem,

Pratade med bekanta där nere och de trodde att kriget berodde på USA provokationer.

2 gillningar

Realistiska konstruktiva reflektioner från neorealistiske professor John Mearsheimer:

Räcker med första 15-20 min för att greppa de stora dragen.

3 gillningar

Han uttrycker det mycket bra, även om han svamlar lite emellanåt. Det är just det jobbiga med olika teoribildningar inom IR, att allt kommer tillbaka till den realistiska i sådana här situationer. Han har helt rätt i att Putin har sagt det under hela sin period vid makten. Nu fick han nog när EU+NATO inte lyssnat ordentligt och fortsatte pusha på att expandera ända till hans dörr.

Vore intressant att höra hans reflektion efter invasionen samt efter han sett Putins olika tal/TV-framträdanden sedan. Han påstod bl.a. att väst ändrade sin retorik till “They (Putin/Russia) were bent all along on dominating Eastern Europe” vilket känns ganska träffsäkert efter Putins tal i och med erkännandet av utbrytarrepublikerna.

https://liveuamap.com/

Kan rekommendera följande sida. Ska vara oberoende och leverar händelser från kriget på ett icke-sensationsmässigt och neutralt sätt.

Här är dagens bästa läsning. Borde vara obligatorisk läsning:

5 gillningar

Här är ett sunt inlägg. Som läget är just nu, ser det inte ljust ut för Kiev.