Ökad förståelse om Ryssland och dess historia | Kamil Galeevs trådar på Twitter

Med tanke på allt som pågår just nu så tycker jag att följande allmänbildning är riktigt bra. Det är från användaren @kamilkazani på Twitter. Enormt läsvärda med intellektuell höjd. Jag kommer försöka lägga upp fler efterhand.

15 gillningar

Grymt bra!

1 gillning

Lättlästa trådar med bilder och videoklipp, mycket bra och träffsäkra analyser. Och dessutom otroligt allmänbildande. Tack för dom!

1 gillning

Dagens tråd från Kamil:

Här är listan med trådar, realtidsuppdaterat:

Jag gillade den här genomgången av Z-kampanjens genomslag i Ryssland.

1 gillning

“The poor stupidly believe they’re dealing with humans. Thus they ‘follow the rules’ and get fucked. Absurd as it may sound, they may even feel proud for following the law, following the common procedure without demanding any special privileges. Of course these idiots will suffer.”

Rika hackar systemet medan fattiga följer regler.

Provokativ text som vid första anblick verkar mycket offensiv, men som borde vara av högsta intresse för just fattiga människor.

Bekanta från forna Östeuropa berättar om just hur fyrkantigt systemet var. “Procedural” .
Och det massor av anekdoter som bekräftar detta.

1 gillning

Ja, mina föräldrar / släktingar har också sjukt många sådana historier. Många är av typen: ”You can’t make this shit up”… :flushed::man_facepalming:

Tillbaka om topic - sjukt bra artikel om hur sanktionerna påverkar och kommer slita sönder Ryssland på sikt:

1 gillning

Fullkomligt älskar Peskovs Freudian slip, och reporterns chock över det uttalandet. Såg det live och höll på att ramla av stolen själv :rofl:

2 gillningar

Här är dagens mest dystopiska läsning som ligger sjukt långt från min / vår verklighetsuppfattning: :flushed:

1 gillning

Den är ju lika nattsvart som när jag studerade hur HIV/AIDS slog mot Rysslands befolkning strax efter kollapsen.

1 gillning

Men har han fel? Jag har läst det två gånger nu och vill gärna protestera men hittar liksom inga argument. :flushed:

Jag ser inga stora brister i det resonemang som förs fram. Därav att vi i väst inte förstår oss på Ryssland eller Sovjetunionen. Deras sätt att se på världen och styra sitt land/imperiet är väsensskild från vår västerländska demokratiska lära.

1 gillning

Den sista delen av artikeln ger känslan av McNamara’s projekt 100 000.