Nordstream-händelsen - vad innebär det?

Förstår inte incitamenten för någon att sabotera det. Någon som har en yes?

2 gillningar

Tja, ponera att du är ett av de gamla östtatsländerna. Om Tyskland skulle vika sig och försöka offra Ukraina bara för att inte frysa i vinter så kanske det finns viss risk för att Putin börjar snegla åt ditt håll efter Ukraina gått under. Tar man då bort möjligheten för Tyskland att ändra sig så…

1 gillning

En konspiratorisk del av mig tror att det är ryssland som gör detta för att blockera fartyg in i östersjön, västerifrån, för att de ska kunna ta Gotland. De 300 000 som mobiliseras kanske inte ska till ukraina, men kanske stationeras runt gotland? Men men bara en teori såklart och jag är inte direkt insatt i någonting som kan styrka detta.

Fem mils avstånd är väl inte direkt nån blockad av ett relativt stort hav…?

Om de tänder på där då? Eller ja det är ju till havs, men explosioner eller något?

Jag är ingen expert, inte men gas har väl en tendens att flyga iväg och tunnas ut när den kommer upp till luften. Så det lär väl mest spraka lite om de “tänder på”. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Detta tycker jag är en trolig och definitivt den mest spännande teorin, så jag väljer att tro på den. Att kapa gas-livlinan helt för Tyskland gör Europa stabilare i sina sanktioner mot Ryssland.

Vilket västland det skulle vara i så fall kan man spekulera i, men gasläckorna ligger ju på rätt bekvämt avstånd från marinbasen i Karlskrona… :smiley:

Cornu har som vanligt en bra teori. Vitryssland sitter nu på den enda gasledningen till Europa, ganska najs att ha ett ess i skjortärmen när man är pressad från alla håll.

1 gillning

Av de gamla öststatsländerna är det enbart Polen som har tillgång till ubåtar. Säger du att Polen smällt tre detonationer på Svenskt och Danskt område? :slight_smile:

Det kan också ses som rysk maskirovka för att leda vår uppmärksamhet från något de inte vill att vi ser. En kul sak som Ryssland ”bevisat” gång på gång under invasionen är följande: tro inte på vad Ryssland säger. Om de går ut och dementerar någonting, är det istället en bekräftelse på att det hänt.

Tillägg: EU har också en plan i verket som bygger på att klara sig helt utan gas från Ryssland. Tyskland ligger före plan. Genom att spara energikonsumtion och köpa gas från USA och mellanöstern kommer vi klara oss fint utan rysk gas till Europa.

Som vår vän Cornu skriver går det att snurra hur många varv som helst, beroende på vad man vill skall bli konsekvensen. Det är många dockor att öppna…

Vitryska flottan då? :slight_smile:

Borotherhood/Soyus går genom Ukraina, längre söderut går Turkstream.

Grejen med Cornu är att han blir ibland för förtjust i sina egna teorier och lyssnar inte på fakta.

Men absolut, Nordstream ur drift innebär signifikant sänkta gasvolymer om sanktionerna hävs i en framtid.

Det vi kommer se är inte lägre elpriser ialla fall och större osäkerhet, vilket är negativt för börsen.

Huruvida det påverkan räntan vet jag inte, frågan är vad som händer med inflationen?

Kanske inte alls har ett samband, men någon aktör kanske vill att gaspriserna förblir höga?

https://amp.svt.se/nyheter/snabbkollen/tyskland-har-sakrat-gasleveranser

Sen så bör de flesta veta vid det här laget att det mesta här i världen är till salu.

Så jag kan tänka mig att även de som har ubåtar kan mutas till rätt pris. :see_no_evil:

Men det finns många aktörer som vinner och förlorar på attacken. Så utan konkreta bevis, kan det nog vara nästan vem som helst som ligger bakom.

Luktar rysk false flag långa vägar.

Det här kan de internt använda som förevändning till vidare mobilisering, tillsammans med de iscensatta folkomröstningarna.

Att det innebär löjligt stora ekonomiska förluster spelar som ingen roll. De har ju visat att de kan kasta hundratusentals ryssar in i döden tillsammans med statens ekonomi utan att blinka.

Vad vi tycker är rationellt är inte samma som ledare i dysfunktionella diktaturer tycker är rationellt.

7 gillningar

Det drev väl upp priset mer på gas. Den som har nytta av det borde man nog snegla på :grinning:

2 gillningar

Tänker brända jordens taktik. Putin vill förstöra dem för att ingen ska kunna reversera hans beslut om gasleveranser till EU, om han skulle tas från makten. Säkra sitt “legacy” typ, om nu inte det räcker med det han redan ställt till med.

Samtidigt, vad spelar det för roll för EU? Det gick ingen gas genom någon av dem. NS 1 avstängd nyligen. NS 2 nekades av EU att tas i drift. Kanske lika bra så ingen inom EU glömt bort hur opålitlig energi partner Ryssland är, så att vi inte skulle vilja starta upp det igen i framtiden.

Vem det nu är får bomba hur mycket de vill på gasledningarna. De ska ändå aldrig mer tas i bruk, IMHO :slight_smile:

7 gillningar

Absolut det är en reell risk. Men jag tror ändå att det löser sig fortare än man tror. Om ni är intresserade så kan man lyssna på EnergiStrategipodden 137 där man löst energiöverföring mellan vissa sträckor på bara något år. Ex vissa delar var rött i Skåne men med relativt enkla snabba lösningar ca 1år så blev dem delarna gula istället. Tänker att med samma teknik kan man lösa en sådan problematik i tyskland.

När människan trängs i ett hörn och har enorma svåra utmaningar tenderar vi lösa dem fort och effektivt, jag har mycket hopp om Europa😁

Ingen tvekan om att det är Ryssland som ligger bakom. Också ett sätt att visa att andra ledningar i havet kan drabbas av olyckor.

1 gillning

Presskonferensen med regeringen nu kl 2100 på SVT

5 gillningar

Gissar på underliggande hot från Ryssland att vi kan skada andra ledningar också.

Ryssland såklart. Jag ser ingen annan möjlighet. Jävlas med tyskarna, NATO, EU och västekonomin på en och samma gång samtidigt som man kan skylla på Ukraina, väst, NATO etc och agera på ”angreppet”.

1 gillning