Fullt möjligt de är här för att stanna. Det är inte bra,
scenario. I värsta fall Finanskris 2.0 kombinerat med Covid leveranskedjeproblem.
Trump säger han inte backar. En del säger han är ”transaktionell” person men jag skulle snarare säga ”bully förhandlare” med stora inslag av kaos.
Han backar bara om kan sätta det som en ”win”. Sen är ju den stora frågan hur man kan förhandla med 160 länder och en del säger 180+ länder.
EU svarar nog ganska hårt skulle jag tro, kanske inte lika hårt som Kina.
Jag är lite förvånad över kinesiska svaret. Kineser brukar aldrig göra något i affekt utan snarare bara göra saker som de vet kommer att falla väl ut efter gedigna studier. Det är något jag lärt mig under alla åren vi bott där.
Kina gör ett rätt hårigt bet på att egna ekonomin klarar sig när de samtidigt är rätt illa ute pga låg tillväxt, bostadskris, ungdomsarbetslöshet mm.
Kanske de räknat ut att USA är mer illa ute och kraschar först. Kanske har ledningen i Beijing fått ”ja” svar och gör ett felaktigt bet.
Oavsett inte bra varesig värdens störtas eller näst största ekonomi går in i recession eller värre. I värsta fall fallerar båda ekonomierna.
Fullt möjligt och då kommer Trump att svara med ännu tuffare tullar. Går man den vägen så får man nog bortse från USA i sina förväntning och utgå ifrån att det inte blir några affärer med dem.
Trump kör en extremt isolationistisk politik som inte setts sen 1930talet när dåtidens tullar drev USA in i depression.
Vill de isolera sig så kanske vi får låta dem göra det, gå vidare och göra affärer med de som vill.
EU satsar ju en del på frihandelsavtal med Sydamerika. Det kan vara ett bra drag. Kina som ”my enemy’s enemy is my friend” skulle kunna bli en partner med EU där stötestenen är Kinas lojalitet med Ryssland angående Ukraina. Men det kanske kan lösas upp om Kina ser ekonomiskt bättre möjligheter med EU.
Har också spekulerats om det tidigare. Californien och New England delstaterna har ju ett annorlunda värderingar jämfört med resten av USA. Bryta sig ur helt blir nog svårt men som delstater kan de kanske stifta egna lagar för att handla bättre med resten av världen. Så kanske, men tar nog tid, ett antal år.
Backa finns inte i hans värld men även de mest högerkonservativa i USA börjat ändra tonläget och säga att ”vi får ge honom tid”
Det innebär också att deras tålamod har en klocka. Blir inte detta experimentet bra så kan han kanske tryckas ut på ena eller andra sättet.
Problemet med det är Vance som då tar över och uppenbarligen hatar Europa. Ur askan i elden?
Precis som inte börsen går rakt upp så går den heller inte rakt ner, om än typiskt tre gånger snabbare ner än upp som jag ser det.
Det kan bli våldsamma uppgångar som följs av ännu våldsammare nedgångar, eller långa perioder med kontinuerligt tapp (a la 2000-2002 och 2008-2009).
Löses inte tullarna upp mha en Quick Win som Trump kan ta äran för, och andra länder speciellt EU svarar med hyfsat tuffa tullar så tror jag detta kan ta 18-24 mån att bottna ur.
Marknaden måste prissätta en ny världsordning. Det gör man inte på någon vecka för allt är i princip okänt. Riktningen är nedåt eftersom tullar är enligt all tillgänglig forskning och historiska studier dåligt för ekonomier, speciellt när det drabbar alla länder och så gott som alla varor och dessutom i en väldigt integrerad världsekonomi efter årtionden av globalisering.
Flip-scenariot är att Trump får en vinst, länder viker sig, men har ändå svårt att se världsekonomin repa sig efter denna chocken snabbt. Börsen skulle nog säkert rusa. Frågan är dock om de extrema värderingar som varit inte minst i USA återkommer. Så bättre för börsen men inte direkt klang & jubel i min bok.
”When goods stop crossing boarders, armies will” brukar det ju heta. Osäker på vem som ligger bakom citatet men det är ju de facto vad som hänt historiskt. Man kan hoppas att historien inte upprepar sig men risken är väl ganska hög, annat än världen och speciellt USA inser sitt misstag.
Min bottom line är att detta riskerar att vara ett enormt politiskt felsteg som kan komma att påverka ekonomin och synen på USA i en generation.
Så ser det väl ut i min spå-
just nu