Fritt spånande - hur ser världen ut om 1, 3 och 6 månader givet handelskriget?

Är tullarna här för att stanna? Dvs en ny världsordning?

Är de bara en del av ett förhandlingsspel och tas bort inom kort?

Svarar EU och andra pss som Kina?

Kommer vi att få se nya handelsblock som exkluderar USA?

”Revolution” i USA? Större eller mindre. Kalifornien börjar redan prata om direkt handel med omvärlden utan de senaste tullarna som om de inte är en del av USA

Backar mr Orange? Sitter han kvar? Vänder sig ledande Republikaner mot honom?

Fortsatt fall på världens börser lr uppstuds?

När kommer vi att börja se konkurser pga att små och stora företag inte klarar av tulleffekterna?

Mer krig. Alltså krig med fysiska vapen?

Vad ser ni i era spåkulor?

1 gillning

Det korta svaret är att ingen vet. Men här är några tankar.

Tullarna kan mycket väl vara både förhandlingsbricka och början på något mer långsiktigt. Trump har historik av att inleda hårt och sen paketera varje reträtt som seger. Men samtidigt börjar vi se sprickor i den globala ordningen, där länder tröttnar på att agera på USA:s villkor. Kanske blir detta fröet till fler regionala handelsblock med mindre USA-beroende.

Att Kalifornien öppet diskuterar egen handel visar hur polariserat landet blivit. Revolution? Kanske inte i traditionell mening, men federationen knakar.

Börsen då? Ingen aning på kort sikt. Men historiskt har det lönat sig att hålla fast vid en strategi även när det känns mest oroligt. Svängningarna kommer oavsett vad vi tror.

Spåkulan visar dimma just nu. Och det är ofta ett tecken på att hålla sig till planen.

2 gillningar

Gissar att det kommer vara lika kaotiskt som nu de närmsta fyra åren, tyvärr. Så även närmsta månaderna.

Men hoppas jag har fel! :crossed_fingers:

3 gillningar

Fullt möjligt de är här för att stanna. Det är inte bra, :bear: scenario. I värsta fall Finanskris 2.0 kombinerat med Covid leveranskedjeproblem.

Trump säger han inte backar. En del säger han är ”transaktionell” person men jag skulle snarare säga ”bully förhandlare” med stora inslag av kaos.

Han backar bara om kan sätta det som en ”win”. Sen är ju den stora frågan hur man kan förhandla med 160 länder och en del säger 180+ länder.

EU svarar nog ganska hårt skulle jag tro, kanske inte lika hårt som Kina.

Jag är lite förvånad över kinesiska svaret. Kineser brukar aldrig göra något i affekt utan snarare bara göra saker som de vet kommer att falla väl ut efter gedigna studier. Det är något jag lärt mig under alla åren vi bott där.

Kina gör ett rätt hårigt bet på att egna ekonomin klarar sig när de samtidigt är rätt illa ute pga låg tillväxt, bostadskris, ungdomsarbetslöshet mm.

Kanske de räknat ut att USA är mer illa ute och kraschar först. Kanske har ledningen i Beijing fått ”ja” svar och gör ett felaktigt bet.

Oavsett inte bra varesig värdens störtas eller näst största ekonomi går in i recession eller värre. I värsta fall fallerar båda ekonomierna.

Fullt möjligt och då kommer Trump att svara med ännu tuffare tullar. Går man den vägen så får man nog bortse från USA i sina förväntning och utgå ifrån att det inte blir några affärer med dem.

Trump kör en extremt isolationistisk politik som inte setts sen 1930talet när dåtidens tullar drev USA in i depression.

Vill de isolera sig så kanske vi får låta dem göra det, gå vidare och göra affärer med de som vill.

EU satsar ju en del på frihandelsavtal med Sydamerika. Det kan vara ett bra drag. Kina som ”my enemy’s enemy is my friend” skulle kunna bli en partner med EU där stötestenen är Kinas lojalitet med Ryssland angående Ukraina. Men det kanske kan lösas upp om Kina ser ekonomiskt bättre möjligheter med EU.

Har också spekulerats om det tidigare. Californien och New England delstaterna har ju ett annorlunda värderingar jämfört med resten av USA. Bryta sig ur helt blir nog svårt men som delstater kan de kanske stifta egna lagar för att handla bättre med resten av världen. Så kanske, men tar nog tid, ett antal år.

Backa finns inte i hans värld men även de mest högerkonservativa i USA börjat ändra tonläget och säga att ”vi får ge honom tid”

Det innebär också att deras tålamod har en klocka. Blir inte detta experimentet bra så kan han kanske tryckas ut på ena eller andra sättet.

Problemet med det är Vance som då tar över och uppenbarligen hatar Europa. Ur askan i elden?

Precis som inte börsen går rakt upp så går den heller inte rakt ner, om än typiskt tre gånger snabbare ner än upp som jag ser det.

Det kan bli våldsamma uppgångar som följs av ännu våldsammare nedgångar, eller långa perioder med kontinuerligt tapp (a la 2000-2002 och 2008-2009).

Löses inte tullarna upp mha en Quick Win som Trump kan ta äran för, och andra länder speciellt EU svarar med hyfsat tuffa tullar så tror jag detta kan ta 18-24 mån att bottna ur.

Marknaden måste prissätta en ny världsordning. Det gör man inte på någon vecka för allt är i princip okänt. Riktningen är nedåt eftersom tullar är enligt all tillgänglig forskning och historiska studier dåligt för ekonomier, speciellt när det drabbar alla länder och så gott som alla varor och dessutom i en väldigt integrerad världsekonomi efter årtionden av globalisering.

Flip-scenariot är att Trump får en vinst, länder viker sig, men har ändå svårt att se världsekonomin repa sig efter denna chocken snabbt. Börsen skulle nog säkert rusa. Frågan är dock om de extrema värderingar som varit inte minst i USA återkommer. Så bättre för börsen men inte direkt klang & jubel i min bok.

”When goods stop crossing boarders, armies will” brukar det ju heta. Osäker på vem som ligger bakom citatet men det är ju de facto vad som hänt historiskt. Man kan hoppas att historien inte upprepar sig men risken är väl ganska hög, annat än världen och speciellt USA inser sitt misstag.

Min bottom line är att detta riskerar att vara ett enormt politiskt felsteg som kan komma att påverka ekonomin och synen på USA i en generation.

Så ser det väl ut i min spå-:mirror_ball: just nu :sweat_smile:

3 gillningar

Kan anekdotiskt bekräfta den här uppfattningen. Efter senaste besöken märks det på kusternas lokalinvånare att de är måttligt frustrerade till rosenrasande på hur inre delarna av landet röstar och resonerar.

3 gillningar

Bra skrivet. Kunde inte gjort det bättre själv!

Är du kanske min okända tvilling?

:partying_face: :joy: :boom:

1 gillning

Trump är en affärsman i slutändan och smått besatt av marknadsutvecklingen (DJ, S&P) sägs det. Jag har svårt att se att han vill lämna efter sig börsen totalslaktad när han lämnar. Dels för sin egen stolthet men också plånbok och framtida utveckling för USA även om han är en narcissist.

Förra presidentperioden var han försiktig, såg börsutvecklingen som ett kvitto på sin kompetens.

Det tror jag inte han slutat med. Han menar själv att det kommer synas på börsen framöver att saker går bättre.

Problemet här är ju om han själv inte begriper hur skadliga höga långvariga tullar mot omvärlden kan bli, och att USA inte förhandlar någonting. Jag måste ju hålla mig positiv här, annars blir det svårare att sitta lugnt i båten.

Showman Trump kör ett spel för galleriet som ett förhandlingskort helt enkelt, men agerar nu istället för att bara prata, för att få ett betydligt starkare förhandlingskort än tidigare.

Ja exakt. Det där börjar verkligen sippra ut från teori till vardagskänsla. Känns som Kalifornien och östkusten mer och mer ser sig själva som egna entiteter, inte bara kulturellt utan även politiskt och ekonomiskt. När lokalbefolkningen på plats börjar prata som om de tillhör ett annat land än “middle America”, då är det mer än bara ideologisk splittring. Då börjar själva federationen knaka i fogarna.

Det är inte en revolution i klassisk mening, men det är något som håller på att omdefinieras i tysthet. Och kanske är just tyst erosion farligare än öppen konflikt.

1 gillning

På kort sikt kommer Trump “förhandla”, kalla det för en win när han får någon form av eftergifter av Kina et al, och sen basunera ut vilken fantastisk dealmaker han är när börsen sen återhämtar sig några enstaka procent. Helt enligt hans vanliga playbook. Hur mycket skada han hinner göra tills mid-terms står skrivet i stjärnorna. Det som är säkert är att republikanerna i kongressen skiter på sig just nu.

Först och främst är det extremt oklart vad Trump menar när han säger att han vill ” förhandla”. Ska alla länder lägga sin industrier i USA? Gå med i förenta staterna? Betala tribut som till mongolerna och romarna?

Jag ser risken med krig mellan Kina och USA som enormt mkt större nu och ett par år in i Trumps period som president. Den största orsaken till att inte gå i krig tidigare torde ha varit att ekonomierna var så tätt sammanlänkade. Den håller på att packa ihop nu.

Vill EU jobba med Kina? Kommer Kina bli the least of two evils?

Investeringar är långsiktigt, så jag frågade ChatGpt hur det ser ut om 5 år.

Inte muntert direkt.

2 gillningar

Jag garvar för att jag gick in i tråden för att posta nå’t liknande. Helt utan AI. Men låt oss slänga in datorerna också:

1 gillning

Enig. Pratade med bekanta i Caf.

Det börjar mumlas om seccession.

Dvs Federationen spricker.

Det är nog lika troligt som att Kanada blir en del av USA.

Ekonomin tror jag kommer totalbomba ala Covid. Men utan vaccin.

Men när folk slaktar Rep. 2026 kommer det vända men det tar tid. Det kommer ta tid att reda upp i röran.

Frågan är om man har jobbet kvar om ett år.

Tack som FAN, Trump. Hade jag varit befälhavare på rysk missilubåt hade Mar A Lago varit en radioaktiv krater nu.

1 gillning

I min spåkula ser jag att vi måste handla försvarsmateriel av USA om vi vill eller ej. Bofors och Hägglunds kan inte rusta hela Europa. :man_shrugging:

USA har ställt som krav att EU måste köpa energi för 350 miljarder US dollar för att tullarna skall försvinna. Det är dubbelt så mycket som EUs handelsnetto mot USA. Det finns en ekonomisk fördel ifall USA kan exportera till EU istället för resten av världen , för USA åtminstone.

EUs totala energiimport uppgick till ca 400 miljarder Euro. 50% av LNG och 15% av oljan kom från USA.

Men samtidigt för USA en politik som motverkar detta genom att stötta Ryssland.

Och om EU blir beroende av USA för sin energiförsörjning får vi problem när USA börjar styra och ställa.

Samtidigt förhindrar det effektivt EU från att gå ifrån sol/vind/fossil balanskraft.

1 gillning

Baserat på hans tal i natt till sina Republikankompisar så lär det bli värre innan det blir bättre.

Jag ser bara två vägar framåt.

1. Han tillåts härja fritt. Dvs ingen vill eller kan få stopp på honom.

2. Någon eller några klarar av att använda sin egen makt eller Konstitutionen för att hejda galningen.

Alternativ 1 kommer tveklöst att leda till en inhuman värld i totalt kaos. Möjligen kan den lindras om resten av världen isolerar USA men då blir det nog fysiskt krig istället.

Jag är inte religiös men nästan så att man borde be högre makter att se till att det blir alternativ 2 som blir vägen framåt :pray:

1 gillning

Det tillverkas mycket pang-pang i Tyskland, Frankrike och Storbritannien också… för att inte tala om Turkiet m fl länder, om nu inte NATO är ett minne blott.

1 gillning

Det är förvisso sant. Vi får se hur framtiden blir. Om vi ändå vill ha pang pang från Vinland. :grin: