Kan USAs beteende vara EUs räddning?

I grova drag har jag länge tänkt att EU är helt f**ed då man är så efter inom typ alla tekniska områden.

När man sett dessa listor om hur man ska bojkotta amerikanska produkter så blir det tydligt hur beroende vi är. Operativsystem till datorer och mobiler, webbläsare, sociala medier, mail tjänster etc. Då har vi inte ens börjat diskutera militära beroenden.

Men är jag galen att tänka mig att vi skulle må bra av lite tullar på tech tjänster från usa? Då kanske vi äntligen får ett incitament att börja avreglera oss själva och börja skapa egna tech företag?

Kan detta vara vägen till att EU tar på sig big boy pants och börjar tänka mer ekonomiskt?

8 gillningar

Man kan hoppas på det

Har själv tänkt samma tanke, framförallt när man läser återkommande hur framförallt fransmännen agerar helt eller delvis tack vare de Gaulles arv samt och hur ledande polacker konkretiserar att Europa som helhet verkar har något obefogat mindrevärdeskomplex;
“500 million europeans are begging 300 million americans for protection from 140M russians who have been unable to overcome 50 million ukrainians for three years.” - Donald Tusk

Lägg därtill att hela Skandinavien och Baltstaterna vet precis var de står. Tyskland lär få en marknadsliberal förbundskansler och Storbritannien har visat var man står även om man fjäskar lite väl för USA.

Nyckeln tror jag ligger i att EU+UK måste inse att man behöver avreglera, sänka skattetryck samt agera mer unisont. Gör man det kommer resten av 2000-talet vara Europas om USA fortsätter på inslagna vägen och Kinas annalkande kriser slår till.

5 gillningar

Jag tror att du har rätt. EU har haft en naiv föreställning om USA som en storebror som vill oss väl och vi har medvetet gjort oss beroende av amerikanerna. Nu blir det till att bygga industri och tech!

2 gillningar

Sverige har varit otroligt naiv. Regeringen monterede ner försvaret med resonemanget att blir det krig så kallar vi på usa.

Sedan när vi gick med i nato.

Ush nä jag gillar inte det. Vi kanske måste skicka våra barn till andra länder och kriga.

Vilket hyckleri. Man skämns nästan att man är svenska.

Först hoppas att andra länder ska dö för oss. Och gnäller när vi ska ställa upp på lika vilkor

3 gillningar

Nej, det ligger inte för byråkraterna i EU.
De behöver bytas ut mot riktiga liberaler först.

2 gillningar

Det är väl i princip alltid bra för gemenskapen i någon mån med en yttre motståndare… Det blir säkert lättare för EU att samla ihop sig och enas när det nu är mer av ett skarpt läge.

Samtidigt är det märkligt att prata om EU som en part jämförbar med USA eller Ryssland. Inga andra kontinenter med ett antal olika länder med olika kulturer och politiska klimat förväntas agera som om de vore ett enskilt land. Det är en ganska orimlig förväntan.

3 gillningar

Man ska nog sänka förhoppningar och börja lägga rejäl säkerhetsmarignal på alla antaganden hädanefter. Nog med naivitet nu. Vi visste ju riskerna med att försvaga energiinfrastrukturen och försvaret. Det försatte Europa i en förutsägbar situation.

När det gäller migration och mångkultur så är ju även det ett uppenbart område där Europa lämnat walk over; i princip en terrorcell i varje kvarter som lätt kan köpas genom påtryckningar, propaganda eller annat.

Hoppas på det bästa men planera för det värsta istället. Det är hög tid. Men visst, det hade varit omöjligt för oss att få våra politiker och medborgare att tänka utan hjälp av USAs beteende. Många, även ministrar har protesterat för döva öron :cry:

Så kan det nog vara, men man vänder ju inte EU i första taget. Som man bäddar får man ligga. Europa får stå sitt kast.

Det är väl på något sätt skönt om verkligheten kan komma ikapp vissa dårar någon gång. Har inte varit så mycket vurmande för ESG på sista tiden t.ex. det är ju skönt.

2 gillningar

Våra demokratier är värda att försvara. Skillnaden nu är att USA inte längre är på demokratisidan utan snarare störst-går-först-sidan.

EU må ha varit naiva.

Samtidigt finns ingen så sofistikerad och så högt värderingsmässig plats på jordklotet som i EU. Vi har nått ”higher ground” i våra demokratier räknat från 1-2 sekel bakåt i tiden. Själsligt gör vi det rätta men ondskan lurar i vassen och när den som trott på gott med oss (USA) vänder till ont (diktaturer och erövringspolitik) blir det ett uppvaknande.

Hur ska demokratier försvara sig mot diktaturer?

Framtiden lär lära av projektet EU att demokratin behöver försvaras från dom som lever i den, och inte från en annan kontinent.

Men ingen mening att älta det som varit, nu behöver vi kavla upp armarna och göra det rätta. Industrier, försvar, innovation. Så länge inte Putin får för sig att invadera ett EU eller Nato land inom 5 år tror jag Europas framtid ljus!

Den som lever får se.

8 gillningar

50 000 kvarter á 3-10 terrorister i varje cell ger 150 000 till 500 000 terrorister i landet.

Ett otroligt fynd!

1 gillning

För Sveriges del är jag också väldigt orolig över vår klena matproduktion. Jag har skrivit om det förr, vårt jordbruk kan inte på långa vägar täcka våra behov om tex transportsystemen slås ut och vi inte kan importera. Vi är inte särskilt självförsörjande för att vara ett land som inte går att odla i mer än några månader om året.

2 gillningar
3 gillningar

Nja… 80.000 radikaler är väl skattningen enligt opinionsundersökningar ifrån olika migranters hemländer. Tror inte fler än 8000 gör något fysiskt utan rejäl kampanj utifrån. Verkar överlappa rätt bra med Säpos skattning av antalet i kriminella grupperingar, men det behöver ju inte vara samma individer. Sedan har man ju en motreaktion från nationalistiska svenskar som känner sig förrådda. Det är ju också en del av krutdurken. Det försvagar förtroende, ordning och samordningsförmåga.

Det större problemet är väl de som hindrar att sådan här basal samhällskunskap når det breda lagret väljare. Man kan verkligen undra vad deras motiv varit alla dessa år.

Ja, det där tål ju att funderas på. Är det hem och härd, släkt och vänner, att hålla gränsen, kung och fosterland eller demokrati som är prio. Allt är ju viktigt, men demokratin kan ju i sig fortleva utan något av det andra.

När Trump “hotar demokratin” verkar det vara fara på färde, men när överstatliga institutioner får juridiska mandat över folkviljan eller IS-krigare går fria och får anställning som dagispersonal kan det sopas under mattan. Jag tror inte man bryr sig särskilt mycket i praktiken, då.

Svara helst inte mig ang. detta, jag tycker det är ett elände oavsett eventuella svar. Men tystnad är ett svek i sig.

1 gillning

Ja det är fenomenalt korkat att montera ner försvaret trots man borde veta bättre efter både första och andra världskriget. Nu är vi där vi är.

Vidare ger jag inte mycket för det tämligen korkade uttalandet att vi ska skicka ”våra barn till krig”. Det är lite som att säga att ”Jag tycker det är fel att vi har jobb för det innebär att våra barn måste jobba”.

Blir det krig kommer det inte vara barn som är soldater utan personer som är vuxna och som råkar vara någons barn. Vidare är det inget val oavsett som världen ser ut. Kommer en europeisk stat bli anfallen kommer det dra in ALLA länder runtom oss. Alternativet hade vi blivit nya Ukraina där ”våra barn” istället blir kidnappade, våldtagna, torterade och mördade för att Kreml ser sin enda chans att stänga ner norra Europa utan direkt konflikt med NATO; attackera ett allianslöst Sverige.

Ja det är hemskt som läget är men finn ett sätt att acceptera det som är och fokusera på vad som kan bli.

/krigsplacerad pappa som varken vill kriga, dö eller att mina barn ska råka illa ut

4 gillningar

EU är betydligt mer homogent kulturellt jämfört med multikulturella Ryssland som hålls samman av påtvingat språk och våld.

Precis. Det är helt korkat att tro att svenskar, om nöden kräver, inte behöver riskera sina liv för att försvara vårt sätt att leva på. Och vår frihet

Vi är självförsörjande räknat på kalorier så sanningen med modifikation. Lars Wilderäng hade en genomgång för något år sedan på sin blogg.

3 gillningar

Frågan är hur bra man mår på typ spannmål och potatis under en längre period. Samtidigt lär vi bli beordrade att odla upp varje liten plätt som man gjorde under första världskriget.

1 gillning

Jag tror det är sunt att prata om EU som en egen enhet? (Likt usa) med tanke på att EU stiftar lagar som inkräktar direkt på hur man bedriver verksamhet i varje land och i resterande EU. Samt att ända sättet för länder i EU att inte vara offer för omständigheterna av andra stormakter är väl genom att arbeta som en enhet?

Jag håller nog med dig i sak, men känns också som att man på senare år har bakat in många värderingar i ”demokrati”. Vilket även om önskvärde kostar, och det går bara att vara frikostig om man är framgångsrik :man_shrugging:

Till viss mån kan det såklart vara fördelaktigt, exempelvis har vi nog haft en period där högkvalitativ arbetskraft velat ta sig till exempelvis Sverige pga vissa värderingar. Hur det står sig idag vet jag inte.