SVT: För stort sparande riskerar att förvärra ekonomiska krisen

Ibland måste man bara älska SVTs rubrikskapare,

Experten: För stort sparande riskerar att förvärra ekonomiska krisen

Från texten.

Istället för att konsumera har många ökat sitt sparande. Och även om sparande är positivt för individen, så finns en risk med att hushållen ställer om och spenderar mindre, enligt Andreas Wallström.

– Vi ser att det så kallade försiktighetssparandet ökar. Så inte nog med att realinkomster krymper, dessutom sparar hushållen mer. Det driver på den negativa spiralen av minskad konsumtion vilket i förlängningen leder till arbetslöshet, säger han.

Vad tror ni, ska vi vara orolig över att vi sparar för mycket?

2 gillningar

Nej, han har fel, det är lågkonjunktur vi ska in i så snabbt som möjligt för att slippa ännu högre räntor.

7 gillningar

Det är väl lägre inflation som vi vill ha så snabbt som möjligt?

1 gillning

Centralbankerna försöker dämpa den överhettade ekonomin genom att höja räntorna för att minska köpkraften hos folk och företag.

Då finns det ju ingen logik i att folk ökar köpkraften genom att sluta spara. Det skulle bara leda till att cenralbankerna kommer höja räntan ännu mer för att på nytt försöka dämpa köpkraften.

12 gillningar

Direkt oansvarigt att (indirekt) säga att man ska fortsätta konsumera som om det inte var en kris där folk faktiskt behöver buffert IMHO :upside_down_face:

13 gillningar

Hade varit mer orolig om det slagits försäljningsrekord på årets black friday ärligt talat. Nu finns det ju ändå stort hopp om att inflationen kommer sjunka då folk håller i pengarna och företagen måste välja att sänka priset och rea ut sina produkter eller gå i konkurs, precis vad centralbankerna vill uppnå.
Men på längre sikt (när inflationen gått ner och folk blivit arbetslösa) behöver såklart konsumtionen komma igång igen om vi inte ska fastna i en långvarig lågkonjunktur och depression, evig tillväxt i en ändlig värld…

6 gillningar

De hade även detta klipp bredvid kring att vi måste använda pengarna för att bli lyckliga :rofl: :cry: :see_no_evil:

1 gillning

Ja det kan minska tillväxten och ekonomin men effektiviteten i ekonomin kan öka, där vi producerar mer av det vi vill och mindre av annat, dvs mindre slöseri. I alla fall om man ska tro ChatGPT som jag frågade. Frågade på svenska nu och resultatet blev följande:

2 gillningar

Kan tycka att det är en märklig rubriksättning, hellre att ökat sparande bidrar till att minska inflationen än att utgiftsökningar (räntor, el) gör det. En buffert ger ju ett skydd i sämre tider och kan användas för konsumtion längre fram.
Personligen har jag dragit ner på onödiga utgifter sedan början på hösten för att få ihop till vinterns elräkningar. Med tanke på decembers priser så verkar det ha varit ett klokt beslut och jag antar att många gjort likadant.

Har haft turen att ha låst ränta och elpris till låga nivåer på tre år, så gör personligen tvärt om. Shoppar både produkter, tjänster och aktier till bättre priser nu än för ett år sen. Känns som marknaden överreagerat, får se i framtiden om det var bra beslut eller om jag sitter i skiten när löptiderna går ut om ett par år :joy:

1 gillning

Experten uttrycker ju bara kalla fakta, den enda som drar några slutsatser om “risker och förvärrande av ekonomiska krisen” är ju reportern som skrivit artikeln.

Lite intressant är det ju att de där 70-talsstudierna verkade visa att vi blir mest lyckliga av att vara rikare än grannen, inte rikare än någon på längre avstånd.

“experten” har rätt i sak, men det finns väl ingen anledning att man på individnivå ska oroa sig över något som man själv inte kan påverka ens på marginalen. Visst kommer en del bli arbetslösa om konsumtionen minskar men ur detta föds förr eller senare nya verksamheter och arbetstillfällen. För att citera förra regeringen “arbetskraftsutbudet har aldrig varit så stort som nu och detta är i grunden bra…” (ironi från min sida men detta var faktiskt sosseregeringens strategi för att dölja misslyckandet med målet att Sverige skulle ha EU:s lägsta arbetslöshet).

Man läser då och då om att vissa anser sig behöva sponsra restauranger, frisörer etc., speciellt under coronan, så de inte går i konkurs. Men jag ändrar inte mina köpmönster för andras skull, det är inte mitt ansvar att andra ska undvika att behöva lägga ner sin verksamhet eller säga upp folk. Jag har f.ö. alltid sparat en stor del av min lön och ändrar inte på något.

2 gillningar

Hur man än gör blir det aldrig helt rätt.

Jag tror att många håller i slantarna just nu på grund av de osäkra elkostnaderna och de ökade låneräntorna. Att Black Friday kommer under denna period är ju dålig tajming; de får helt enkelt flytta ”högtiden” till senvåren istället. :wink:

Jag hoppas verkligen att framför allt elen kommer ner från dagens nivåer och inte fastnar på 3-4 kr/kWh som de bundna avtalen ligger kring nu :grimacing: Annars får vi problem.

Det där gäller ju ändå inte på individnivå. Jag tänker att mycket pengar ökar den ekonomiska tryggheten, speciellt om man sparat mycket. Man klarar “kriser” och man klarar större framtida utgifter. Känner man ekonomisk trygghet kanske man kan ha mer lugn och ro för att bli lyckligare totalt sett även om det i sig inte är just för pengarna. Och har man det väldigt gott ställt tenderar vissa att ägna sin tid till att gnälla på småsaker. Får man då frågan om man är lycklig kanske man inte svarar “rättvist”.

AI:n har talat, så nu har vi svaret :wink: den hävdar alltså att vi ska spara lagom mycket, frågan är bara vad som är lagom mycket för att snabbast bli en med denna krisen utan att skapa en ny på kuppen. För denna krisen beror ju till stor del på hur vi hanterade pandemin, och vi vill ju helst inte gå från en kris till en annan…

2 gillningar

Om jag ska göra en lekmannaanalys så tror jag att de som vanligtvis impulsköper på rea är de som borde skaffa sig en buffert. Det är dessa som nu sparar, vilket är helt rätt! De som däremot redan har det bra ställt och har goda marginaler i sin ekonomi har troligtvis inte ändrat beteende utan konsumerar som vanligt — de köper det de vill ha när de vill ha det, oavsett rea.

6 gillningar

Ja, skrämmande hur fort det gick från att ha världens kanske bästa elsystem till att behöva be svenska folket att duscha mindre och dammsuga på nätterna. Kan inte ses på annat sätt än ett kapitalt energipolitiskt misslyckande i min värld. Kommer nog ta många år att återställa den välfärd vi en gång vant oss vid att ha.

5 gillningar

Det är ett gemensamt europeiskt misslyckande med Tyskland i framfarten. Nu bränner man bokstavligt talat kol i södra Sverige, genom importen från Litauen och Polen, tillbaka till dåtiden :sunglasses:

Det produceras i princip ingen el i SE4 just nu. Det är dock politikernas fel. Aldrig sett den gul på electricitymaps.com

image

7 gillningar