Är det oetiskt att äga amerikanska aktier och fonder med amerikanska bolag i dessa tider när Trump sviker Europa och den fria demokratiska världen.
Jag skulle säga nej, det är inte oetiskt att äga amerikanska bolag då amerikanska bolag i sin tur ägs av individer vars moraliska/politiska ageranden och uttalanden vi omöjligt kan ha full koll på.
Har man nolltolerans mot att äga aktier som på något sätt kan härledas till personer som har andra politiska uppfattningar än en själv är det säkraste att inte äga aktier alls, alternativt endast äga aktier i egna bolag där man har full koll på den politiska renrasigheten.
Well man kan äga aktier vars länder ändå värnar om demokratiska värden. Borde inte mitt innehav i tex apple generera mer skattepengar till usa
Anarkisten i mig undrar om det är moraliskt att finansiera några stater öht?
Samtidigt som forumet vill att Trump ska skicka vapen till Ukraina så säljer de av alla aktier i vapentillverkare med motiveringen att de inte vill finansiera vapen. Sen hör man samma människor säga att de är stolta att de betalar skatt - som går till vapentillverkarna som de just glatt exkluderade från sin indexfond.
Ibland undrar jag hur många som vet skillnaden mellan att tänka och känna.
Tvärtom. Om du äger Apple-aktier så går mer skatt till Sverige. Om du säljer aktien till en amerikan så går skatten hädanefter till USA istället.
Om du tar utdelningen du får från Apple och konsumerar den i Sverige så går mer pengar till svenska bolag. Men om du säljer aktien till en amerikan så kommer han konsumera den utdelningen i USA vilket gör att mer pengar går till amerikanska bolag.
Jag tycker personligen att det känns som en hyperbol att påstå att USA vore odemokratiskt helt plötsligt, men to each their own. Min poäng är att vem som gagnas av att köpa vilken aktie är extremt komplext, så jag tror att det blir väldigt svårt att moralisera på ett konsekvent sätt.
Håller med, i grunden nej det är det inte. Dock är “finansierandet av staten” i det här fallet påtvingat (skatt), en förmildrande omständighet enligt mig. Att skänka pengar till staten vore värre, eller yrka för finansiering av staten.
-
Stenhård gräns ena dagen. Fri rörlighet nästa.
-
Nedrustning ena dagen, upprustning nästa.
-
Yttrandefrihet ena dagen, förbjud tonfallet nästa.
-
Likavärdesprincip ena dagen, särrättigheter nästa.
-
Man föds homo ena dagen, kön är konstruerat nästa.
-
Religionsfrihet ena dagen, kränk inte extremister nästa.
-
Never forget ena dagen, from the river to the sea nästa
Inte lätt att vara etiskt konsekvent kring någonting om ens moral är så paradoxal. Är man det minsta fel ute finns det heller ingen pardon.
Enda man kan vara säker på är att det inte går att vara etiskt korrekt när alla principer går emot varandra, har mångdubbla standarder eller ändras en gång i kvartalet.
Om det är förmildrande i fallet med det ena landet, så bör det betyda att det också är förmildrande i det andra fallet. Om vi nu antar att just svenska staten inte har en inneboende etisk överlägsenhet.
Det lutar i så fall åt att vilket land du investerar i eller betalar skatt i är en amoralisk fråga.
Ja, precis, det är det jag säger. Vi håller med varandra.
Det är komplext då vägran att betala skatt är mött med så hårda konsekvenser. Utan pistolen mot huvudet är det dock enligt mig omoraliskt att betala skatt.
Etik är ju en väldigt subjektiv fråga. Det beror på hur man ser på det.
Olika människor har olika värderingar så det är du som är expert på vad du anser är oetiskt.
Vad du än tycker så kommer många andra tycka olika.
De flesta på detta forum tycker att de bästa är att köpa breda indexfonder och gärna då globalfonder med USA exponering.
När fondandelarna sjunker i värde blir det rabatt så då är det läge att köpa mer.
Jag håller personligen inte med eftersom jag tycker Trumps regering ökar risken för att USA hamnar i både yttre och inre väpnade konflikter. Trumps regim är inte kompetent eller trygg och förutsägbar, anser jag (andra tycker annorlunda).
Så, jag har senaste månaden viktat om till större exponering i nordiska indexfonder.
Mitt agerande hänger ihop med min syn på risk, inte egentligen på etik.
Alla gör som dom vill. Etik är högst personligt. För min egen del är det ointressant att äga amerikanska aktier nu. Ungefär som att det var ointressant efter 24 feb 2022 att äga ryska aktier. Jag tror på demokrati och ett öppet samhällsklimat där en människa har möjligheter och inte lever under förtryck. Kan då personligen äga aktier i försvarsbolag, men bara sådana som stöttar demokrati. USA har nu bytt sida till Kreml så jag anser inte amerikanska aktier stöttar demokrati längre.
Jag förutsätter att du inte har pengar i Kinesiska bolag heller.
Och du stöttar väl inte Apple eller Google, genom android och Iphone.
Men kallar man sig hyckleri så är väl det inget problem…
Det tar tid och är lite omständigt att göra sig fri från USA.
Själv har jag bytt från MacOS till Linux, bytt mail från Gmail till Proton.
Inaktiverat de flesta sociala medier. Sålt fonder med amerikanska aktier.
Behöver hitta ett bra alternativ till Iphone. Kanske nu man ska gå över till en dumbphone, eller kanske en Nokia smartphone. Ibland är det bra att bli påmind om sitt hyckleri.
Alla gör som dom vill. Det här är mitt sätt att inte äga amerikanska bolag.
Vad gör du själv? Stör USAs sväng till Kreml dig eller hur går tankarna om amerikanskt innehav?
Elektricitet är väl en amerikansk uppfinning, den tycker jag du kan bojkotta
Nej det är det inte.
Så det var etiskt att äga amerikanska bolag när USA aktivt understödde ett folkmord i Gaza? Vem bryr sig om moral&etik, jag vill tjäna pengar
Som säkert sagts flera gånger tidigare i tråden att olika människor har olika värderingar på vad som skulle vara etiskt / oetiskt.
Jag tillhör den skaran som inte ser det oetiskt att äga amerikanska bolag. Det kanske går däråt en dag, men idag har jag inga bekymmer med det. Finns säkert ett eller annat bolag, amerikanskt eller ej som en kanske undviker.
I första hand vill jag att mina pengar växer. (Nej, inte till vilken bekostnad som helst…)
Det anses även oetiskt att låna ut och föränta pengar så allt är nog väldigt individuellt och kan enbart besvaras av en själv.
Är det oetiskt äga coca cola aktier? Tänk alla amerikaner som får diabetes och inte har sjukförsäkring.